Jump to content

Historien gjentar seg.... Konkursene kommer..

TMS

Recommended Posts

En av årsakene til at HR prisene holder seg så godt er den lange leveringstiden på nye båter. Ikke alle er tålmodige til å vente 3 år på ny båt. Da kan man faktisk oppleve at en nesten ny båt koster mer enn en helt ny båt.

Da foreldrene mine solgte sin ca. 15 år gamle Hr 29 fikk de mer for den enn de ga for den da båten var ny.

En av årsakene til at HR prisene holder seg så godt er den lange leveringstiden på nye båter. Ikke alle er tålmodige til å vente 3 år på ny båt. Da kan man faktisk oppleve at en nesten ny båt koster mer enn en helt ny båt.

Da foreldrene mine solgte sin ca. 15 år gamle Hr 29 fikk de mer for den enn de ga for den da båten var ny.

Helt klart at leveringstiden er en av årsakene, i tillegg til HR's renomme, kvalitet osv. Men de aller fleste som har solgt sin seilbåt, har fått mer igjen enn de betalte. Selv har jeg solgt en HR P28 for 75.000 som jeg kjøpte for 50.000,-. Maxi Fenix kjøpt for 120.000 solgt for 175.000. Maxi 999 kjøpt for 375.000 solgt for 425.000.  Bavaria 36 kjøpt for 750.000 solgt for 800.000

:wink:

TMS

Det gjelder ganske mange båter, kanskje nesten de fleste seilbåter. Men så blir det jo bare en artig kurriositet pga inflasjon osv.

HR29 er en nydelig båt. Sikkler på en som står til salgs her i Bergen nå for 410 000 noe som er ganske nøyaktig 330 000 for mye ut fra min lommebok  :wink:

En HR312 f.eks koster nå en god del mer i Sverige enn i Norge, så at prisene på seilbåter er lavere i Sverige gjelder tydligvis ikke for denne båttypen.

Baat-Guru: Jeg er enig i at han med den Comfortina`n til 450` med originalmotoren kanskje krever litt mye, men han kan på flekken få solgt den dyrere i Sverige. (særlig etter kursendringen siste 3-4 mnd.)

mvh

Barsk II :wink:

En ting man kanske vet for lite om idag er hvordan en masseprodusert båt som f.eks en Bavaria anno 2004 vil være å eie om f.eks 25 år. Vil den være vanskelig å vedlikeholde/renovere eller blir det samme sak som en mer håndbygd 80 tallsbåt?

En ting man kanske vet for lite om idag er hvordan en masseprodusert båt som f.eks en Bavaria anno 2004 vil være å eie om f.eks 25 år. Vil den være vanskelig å vedlikeholde/renovere eller blir det samme sak som en mer håndbygd 80 tallsbåt?

At Volvo penta motoren i sin tid ble levert montert på en jig med drevet koblet til motoren, får ingen betydning for fremtidig vedlikehold.

At alle hull og utskjæringer er utført med millimeterpresisjon av en robot, og ikke manuelt av en mann med håndrill/sag, får ingen betydning for fremtidig vedlikehold.

Eventuelt hull/skade i sandwich skroget, må repareres på samme måte på en HR anno 2004 som en Bavaria anno 2004...

Hva skulle kunne bli anderledes ??

TMS

At Volvo penta motoren i sin tid ble levert montert på en jig med drevet koblet til motoren, får ingen betydning for fremtidig vedlikehold.

At alle hull og utskjæringer er utført med millimeterpresisjon av en robot, og ikke manuelt av en mann med håndrill/sag, får ingen betydning for fremtidig vedlikehold.

Eventuelt hull/skade i sandwich skroget, må repareres på samme måte på en HR anno 2004 som en Bavaria anno 2004...

Hva skulle kunne bli anderledes ??

Nå sammenlignet ikke jeg med en HR anno 2004, men tenkte mer på 80 talls båter som er bygget på en annen måte enn man bygger båter idag. Masseproduserte ting har jo en tendens til å være mer "bruk og kast".

Hva med f.eks utskifting / oppussing / reparasjon av innredning / deler av innredning, skifte av teak/nating (er det ekte teak?) i cockpit og på dekk osv?

Hei, såvidt jeg kan skjønne er ikke Bavaria i noen særstilling når det gjelder pris;

Jeanneau, Beneteau, GibSea, Kirie og Hanse ligger svært likt i ny-priser. De har alle

litt forskjellige måter å regne ut listepris på, men det er alltid Bavaria som får pepper for

å være en billig båt. Hva med Oceanis-serien, 32-foter med masse utstyr til rett over 700.000,

Hanse ligger ganske likt.

Et annet moment er forsikring, selskapene er ikke kjent for å gamble med inntjeningen sin,

og jeg tar det for gitt at hvis Bavariaer pådrar seg enorme kostnader ved f.eks. grunnstøting

vil dette gjenspeiles i forsikringspremien - noen fra forsikringsbransjen som kan bekrefte / avkrefte dette?

Skal bytte båt nå og mangler desverre 200.000,- på en ny Bavaria, må desverre ta til takke

med brukt svensk fra sen 70 el. tidlig 80.tall med all den usikkerheten det fører med seg.

Et annet moment er forsikring, selskapene er ikke kjent for å gamble med inntjeningen sin,

og jeg tar det for gitt at hvis Bavariaer pådrar seg enorme kostnader ved f.eks. grunnstøting

vil dette gjenspeiles i forsikringspremien - noen fra forsikringsbransjen som kan bekrefte / avkrefte dette?

Forsikring på ny Bavaria 38, koster ca 5000 kr

TMS

Hei, såvidt jeg kan skjønne er ikke Bavaria i noen særstilling når det gjelder pris;

Jeanneau, Beneteau, GibSea, Kirie og Hanse ligger svært likt i ny-priser.  :seeya:

Feil, det skiller flere hundre tusen mellom nevnte båter og tilsvarende Bavaria. I forhold til svenske båter tilsvarer differansen et par Mercedeser.

TMS

min erfaring baserer seg på at vi har leid Benetau 3 somre og Bavaria 1 sommer, også har jeg vokst opp med Hallberg Rassy. At jeg da liker HR er sikkert ikke så rart.

Av de båtene vi har leid og seilt i 2-3 uker (som vel er en OK prøvetur for å kunne uttale seg om hva man synes om en båt) er min mening at Bavaria har høyere kvalitet enn de franske damene. Særlig kommer dette til uttrykk i utstyrskvalitet og kvalitet på innredningen. Man ser at lakken ikke riper så fort, og treverket har høyere kvalitet ved at det ikke så raskt blir skader. Seilmessig har jeg også mer sans for Bavaria som familiebåt. Den er ikke like flatbunnet som de franske båtene - og den har sjøegenskaper som jeg opplever som tryggere. Bl.a. skrur ikke båten så mye når man går for motor i medsjø. Den har heller ikke samme tendens til å slippe roret når den seiles litt aktivt.

En av de beste seilopplevelsene jeg har er skarp slør ut fra Marstrand i fjor sommer i en Bavaria 32. Toppet litt over 9 knop da vi krysset fjorden på vei nordover - det var morro! :wink:. Det jeg spesielt ikke liker med både tyske og franske båter er plasseringen av storseilskjøtet på rufftaket. Det er en sikkerhetsfeil som gjør at båten ikke enkelt kan seiles av 1 person om man seiler aktivt.

Et spørsmål ang. kvaliteten på Bavaria båter, hvorfor lukter det spesielt når du kommer ned i en av disse båtene? Forutsetningen er at båten har vært brukt litt.

For meg står begrepet kvalitet/bra i sammenheng med hvilke materialer som er brukt. Det er andre enn meg som har reagert på at det lukter surt i en relativt ny Bavaria (par mndr.), denne lukten er typisk for toalettslanger som ikke er diffusjonstette. Stemmer det at Bavaria ikke brukker diffusjonstette slanger?

Hvis de jukser på dette, på hvilke andre områder jukser/sparer de?

Hmmm.....  Her var det sannelig mye følelser ute å gikk.  

Jeg tror folk er såvidt forskjellige at her blir dere aldri enige.  Jeg har en kammerat som har en Storebro, et par tre år gammel nå. Litt større enn min 32 år gamle Broom.  Vi møtes ofte på sjøen, og har hatt mange fine dager og kvelder sammen.  Klart Storebro 400 Royal Cruiser er en fin båt.....  Men til den prisen må den jo nesten være det.  Men jeg har sikkert ikke mindre glede av mitt liv ombord i FLIII enn han har ombord i Frøya, påtross av at jeg kunne fått 4 slike båter som jeg har for prisen av hans ene båt.  Jeg klarer ikke engang å finne misunnelse ovenfor han engang, selv om jeg hadde prøvd.

Gleden ved båtlivet kan ikke måles i hva slags båt man har, men hvordan man trives ombord.  Om noen trives bedre ombord i en ny Bavaria enn i en gammel HR, så la dem det.  Om jeg trives bedre i en gammel Broom en en rimelig ny Storebro, så får jeg lov til det, og vice versa.  Min kamerat gleder seg over at jeg har en båt jeg er glad i, som jeg er stolt av, og som jeg trives med, og jeg gleder meg over at han har det fint ombord i sin Storebro.  Er det ikke slik vi bør ha det på sjøen da??? Han råd til en sånn båt, det syntes knapt på kontoen når han kjøpte den, jeg vill satt meg i bunnløs gjeld om jeg skulle kjøpt en slik båt, men skulle han ha et bedre liv enn meg for det?

Det er bare sånn.  Noen ønsker å ha en ny båt, noen ønsker å ha en eldre båt til samme pris, fordi de mener kvaliteten er bedre, og andre igjen vil ha i pose og sekk, ny båt med kjempekvalitet.  Jeg for min del kjøpte en båt som jeg har råd til, gammel, men med en kvalitet som er meget bra, i alle fall bra nok for meg.

Nei folkens, vær fornøyd slik dere har det, lev livet slik dere har fått det og ønsker å ha det, da går allt så meget bedre....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Angående fremtidige konkurser innen seilbåtverft, så skal jeg unnlate å mene noe om det.

Krystallkula er litt dunkel for øyeblikket  :wink:

Når det gjelder å gruppere seilbåter etter nasjonalitet har en lett for å bli litt kategorisk.

Det er ikke alle franske og tyske båter som har løygangen til storseilskjøtet på hyttetaket.

Mellom mange så har bla. Dehler 34  løygang i cockpit, Dufour 32 og 34 det samme, likedan de fleste First båtene, mange av Bavariamodellene, pluss sikkert en masse andre.

Løygang på hyttetak er vel mer et charterbåt konsept kanskje ??  Mange ombord, mange i cockpit og plenty folk til å betjene dette ?  

For meg er dette en løsning som på samme måte som rullestorseil ikke er aktuellt i det heletatt, men sikkert et supert konsept for andre.  Negativt for meg, men positivt for andre.

Det er jo logisk at båter i det lavere pris sjiktet ikke kan sammenlignes med de dyre.

Slik er det med alt.  Selv ville jeg heller valgt en brukt HR, Najad, Sweden Yacht el. hvis jeg hadde 800.000 og skulle kjøpe båt igjen, kontra ny Bavaria eller båt i lignende klasse.

Men det er mitt valg.

Og at mange nye båter trenger en ikke ubetydelig oppgraderingspakke for å være klar for norskekysten / Nordsjøen er vi vel stort sett enige om ?? Det er vel ikke bare Bavaria det gjelder det heller ?

Det kan forresten også gjelde brukte båter.

Så på en Contrast 36 da jeg var i markedet sist.  Båten var kun gått på strekningen Asker Tønsberg siden den var ny, og manglet det alt vesentlige for trygg seilas i Nordsjøen / Vestlandet / Trøndelag og Nordland.

Bla. varmeapparat, VHF, logg, dybdemåler og GPS.

Den hadde gamle utseilte seil, ikke revliner montert, manglet ekstra fall, ikke stormfokk, osv osv.

Funket helt sikker ok til det bruket den ble benyttet til, men for meg var det en krøpling.

Hadde lyst på Contrasten, men med en ekstrautgift på min. 100.000 for å oppgradere båten og en steil selger, ble det desverre ikke handel.

Har også hørt skrekkhistorier om innredning som løsner ved grunnstøting og / eller seilas i tung stampesjø. Stemmer sikkert det også, men at enkelte båtmerker skal være mer utsatt enn andre har jeg ikke sett dokumetert, kun rykter.

På min egen lubne franske dame sitter den ihvertfall godt !  Hadde grunnstøting i fjor sommer i Grøtøyleia på helgelandskysten rett sør om Nordskott.

Ble litt lurt av strøm og vind med det resultatet at en sving ble kuttet og dermed nærkontakt med moder jord.  5 knop og bråstopp.

Resultat... forreste kjøbolt strukket litt og minimal lekkasje rundt den, og litt sprekker i innerlineren i akterkant ved byssa.   Ingen innredning løsnet, alle skap og skuffer forble lukket og ellers ikke nevneverdige skader annet enn såret skipperstolthet  :wink:  :seeya:.

Etter super behandling av Gjensidige og Rørvik Marina, er nå båten betydelig forsterket i bunnen ved kjølinnfestningen og bedre enn noengang.

Hva var det jeg egentlig skulle si... ???   :wink:

Jo... ikke vær så kategorisk når det gjelder nasjonalitet..det er et stort spekter av båter som bygges innenfor de forskjellige land, og jeg blir av og til litt sår, når noen slenger fra seg begrepet " franske båter" som noe som er lettbygd,  flatbunnet og helst egnet for dagturer på flatt vann med sol og bikinidamer ombord.

Min First 35 er ingen av delene. Det er en robust båt, godt utrustet, bygd for havseilas og står for en støyt, og den er også fransk !

( har forresten plass til flere bikinidamer ombord når jeg tenker meg om  :cool:  :cool: )

Arild

Med fare for å være litt på siden av emnet for tråden, som vel er bekymring for de mindre "håndverksbedriftene" i konkurranse med masseproduksjonen, så må jeg bare uttrykke stor enighet med det Pirus sier her ovenfor. Båtgleden både kan og bør være like stor og ekte i en pram som i en luksusyacht. For mange år siden opplevde vi å komme til en stor kystfestival med vår lille 540HT. Minste bobåt mellom 450 andre og tildels myyyyye større og dyrere båter. " Bor det virkelig folk nedi der?" var kommentarer vi overhørte der vi satt med vår ankerdram etter en tur på 80 NM stort sett åpent hav. Men båtgleden hadde vi til fulle, og festivalen var en opplevelse som huskes!

Les Pirus sitt innlegg en gang til, folkens, les det nøye! ( Mens vi venter på sommeren.)

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Det Pirus skriver om trivsel er selvagt helt essensielt, og jeg har hvertfall aldri ment noe annet. Hvis noen har oppfattet det slik at jeg rakker ned på Bavaria er det helt feil. Jeg har ingen grunn til å gjøre det. Hva slags båt man velger har mye med smak å gjøre.

Jeg trives godt med min båt, og TMS trives med sin båt. Jeg ville ikke trives men hans båt, og han ville sikkert ikke trives med min båt. Vi har forsjellig smak - "that's it".

Er ellers enig i det andre sier om "lurepriser"  Kjøper man en ny bil forventer man å få den ferdig registrert med (litt) bensin på tanken og vognkortet i hanskerommet. Slik burde det være med nye båter også.

Feil, det skiller flere hundre tusen mellom nevnte båter og tilsvarende Bavaria. I forhold til svenske båter tilsvarer differansen et par Mercedeser.

Feilen er nok på din side TMS:

Bavaria 32AC                   625.000,-    Totalt strippet for utstyr.

Beneteau Oceanis 323    749.000,-    Seilklar med masse orginal-utstyr.

Bestill Bavarian fra Lunde båt med samme utstyr som Oceanisen kommer med

orginalt så forsvinner de 124.000,- som er i differanse.

Hanse 312                        586.413,-  

Jeanneau Sun O.32.2       655.000,-     Riktignok listepris fra 2001

Kirie Feeling 32                 722,300,-

Hanse er, etter listene billigste båt, nytt hatobjekt?

Prisene er fra www.seilmagasinet.no

Comments gentlemen, comments,

Det kan se ut som om mange her sverger til HR, har alltid hatt HR og kunne aldri tenke seg å bytte til noe annet enn HR. Hvis den innstillingen går igjen hos veldig mange andre også, så vil Hallberg Rassy leve i beste velgående for bestandig.

Likevel er det et faktum at Bavaria produserer veldig mange båter, mye billigere enn veldig mange andre og at flere og flere kjøper dem. Samtidig kan det se ut som om de som kjøper Bavaria ser ut til å være fornøyde. Og justerer man for utstyrsforskjellen, er Bavaria fortsatt mye billigere.

OK. Så flere og flere kjøper Bavaria. Bavaria øker produksjonen betydelig for hvert år. Samlebåndsmetoden til Bavaria med økt maskinell behandling og folk som gjør nøyaktig det samme ved manuell behandling, fører til en jevnt høy kvalitet, raskere produksjon og lavere kostnader.

I en situasjon der Bavaria spiser seg stadig større på markedsandeler, stadig øker produksjonen, stadig øker kvaliteten, har en mindre kostnadsvekst enn sine konkurrenter, flere og flere fornøyde kunder osv, osv, så er det vel klart for de fleste at dette vil få konsekvenser for konkurrentene. Om de går konkurs er vel ikke sikkert, men at de må tilpasse seg den nye virkeligheten er helt sikkert.

Det vil alltid være folk som er villig til å betale mye for en spesiell båt hos en spesiell leverandør i et nisjemarked. Det gjør at f.eks. HR kan leve godt og ta de prisene de gjør. Men det er likevel ingen automatikk i at HR dermed er en mye bedre båt enn konkurrentene. Man kan kanskje strekke det dit at HR-båter er noe bedre båter til en veldig mye høyere pris og at slike som Bavaria vil bli førstevalget for fler og fler, faktisk også tidligere Hallberg Rassy kunder? Eller en gang HR alltid HR?

Hvis flere og flere finner ut ovennevnte stemmer for akkurat dem og at et bestemt båtmerke ikke lenger er det eneste riktige, men at man etter en totalvurdering kommer mye bedre ut, spesielt på pris, ved å velge en konkurrent, er det klart at det får konsekvenser. Både for nye og for brukte båter.

Prisen gjenspeiler hva markedet er villig til å betale. Hvis markedet ikke er villig til å betale det f.eks. en brukt HR koster og i steden velger en ny Bavaria til samme prisen er det klart dette vil få konsekvenser. Spesielt hvis dette er en trend som gjelder flere og flere. Da må priser både på nytt og brukt justeres får å komme på linje med markedets krav. Den produsent som da i hovedsak konkurrerer på pris vil da få et stort problem om han ikke makter å justere prisen. Konkurs er kanskje langt å strekke det, men uten justeringer og tilpasninger for å møte en aggressiv konkurrent er jeg enig med TMS om at en del aktører i denne bransjen vil kunne få problemer. Men konkurs? I alle fall ikke med det første.

Lotus

PS: Hva hvis en undersøkelse viser at Bavaria-eiere er jevnt over mer fornøyde enn HR eiere? Utenkelig? Nja.... Å spå er vanskelig spesielt om fremtiden. Men å fastslå at pris er en vesentlig faktor for hvor godt fornøyd folk er med sitt kjøp, uansett hva de har kjøpt, ja det er et universielt faktum.

Min forrige båt - Granada 31 - kan også sies å h vært en gullkantet investering. Båten kostet 148 000 ny i 1981. Jeg kjøpte den i 1993 for 150 000 og solgte den i 1999 for 230 000. Originalmotoren satt i.

Det jeg spesielt ikke liker med både tyske og franske båter er plasseringen av storseilskjøtet på rufftaket. Det er en sikkerhetsfeil som gjør at båten ikke enkelt kan seiles av 1 person om man seiler aktivt.

Opplever ikke dette som noe spesielt problem. Har satt på en 'knipknap' på cockpit-kanten bak ved rattet. Storskjøtet lar jeg ligge en gang rundt vinsjen, og så tilbake til dette festet ved siden av rormann. Om jeg vil kjøre løygangen må jeg foran rattet for å nå tampene, men også her har har jeg flyttet clamcleat'ene fra selve løygangen og inn ved siden av nedgangsluka.

Om man vil seile ennå mer aktivt alene er det ikke akkurat noe hokus pokus å lage en ny løygang i cockpit'en heller da. Det er vel imidlertid sånn at de fleste kundene synes det er greit å ha cockpit'en tom for løygang.

S/Y Surprise

Skal bytte båt nå og mangler desverre 200.000,- på en ny Bavaria, må desverre ta til takke

med brukt svensk fra sen 70 el. tidlig 80.tall med all den usikkerheten det fører med seg.

Kan ikke skjønne hvilken usikkerhet det gir hvis du finner et godt eksemplar med bra motor, nyere seil, ingen grunnstøtingskader, mye utstyr osv.

Min erfaring er at det er bedre å betale noen titusener mer for et prakteksemplar med mye utstyr enn å spare litt for så å få en mengde arbeid/kostnader etterhvert.

Dessuten ville jeg vært litt skeptisk til å gå lenger tilbake enn 80-tallet, jeg synes det ser ut som det skjedde utrolig mye fra 78/79 frem til 81/82 iht. jevnere produksjon, mer moderne skrog, nyere byggematrialer osv.

mvh

Barsk II :seeya:

Hvis man absolutt skal finne noe "dritt" om Bavaria kan man surfe innom den svenske Bavariaklubbens debattforum og se hvilke problemer eierne sliter med. Det er ikke dermed sagt at andre seilbåter ikke har disse/lignende/andre problemer.

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_subject.asp

Som jeg har skrevet før, så er det ofte detaljene som er forskjellen. Slik som at skapene er hengslet i underkant slik at du kan åpne dem "på skeive" uten at innholdet raser ut.

Bilde

Bilde

GeirKS

Hvis man absolutt skal finne noe "dritt" om Bavaria kan man surfe innom den svenske Bavariaklubbens debattforum og se hvilke problemer eierne sliter med. Det er ikke dermed sagt at andre seilbåter ikke har disse/lignende/andre problemer.

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_subject.asp

GeirKS

Pleier å lese dette (og poster litt av og til også) - men kan ikke huske å ha lest noe dritt?

Det var en serie med postinger - lengre diskusjoner - hvor samme person viste seg å opptre som 4-5 av de som sendte innlegg. Disse trådene ble slettet siden innhodet bare var vas fra en hvis motiver er ukjent. Vi har vel opplevd noe liknende på dette forumet også. Ellers kan jeg ikke huske å ha lest noe 'dritt' ???

S/Y Surprise

Pleier å lese dette (og poster litt av og til også) - men kan ikke huske å ha lest noe dritt?

Det var en serie med postinger - lengre diskusjoner - hvor samme person viste seg å opptre som 4-5 av de som sendte innlegg. Disse trådene ble slettet siden innhodet bare var vas fra en hvis motiver er ukjent. Vi har vel opplevd noe liknende på dette forumet også. Ellers kan jeg ikke huske å ha lest noe 'dritt' ???

Som du tydeligvis la merke til så skrev jeg dritt i anførslelstegn, og med det mente jeg å framheve at jeg ikke nødvendigvis mente 'dritt' bokstavelig, men "negative forhold generelt".

Ok?

Eksempel på slike postinger:

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_m...p?VarMsgID=2165

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_m...p?VarMsgID=1542

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_m...p?VarMsgID=1293

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_m...sp?VarMsgID=675

GeirKS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...