Jump to content

Ståhøyde i seilbåt

Anders Panders

Recommended Posts

Jeg måler 1.96 på sokkelesten og har aldri vært i en seilbåt med virkelig ståhøyde. Var om bord i en Jeanneau på nærmere 50 fot og den er nok den beste jeg har vært i til nå.

Noen som vil anbefale båter med god ståhøyde? Ønsker etterhvert å kikke på noe litt større enn Junkeren :D

De fleste av dagens moderne seilbåter her rimelig god ståhøyde i hele salongen..... i allfall fra 38-39 fpr og oppover... selv om noen av årets modeller som jeg har kikket på et blitt noe lavere og trangere....

Det er nå også engang slik at ståhøyde og volum blir sjelden sett på som viktig av de lærde her på forumet...

I min båt så er det god ståhåyde opp til ett par meter i allefall og det er jo en liten båt på kun 39 fot, men siden jeg selv ikke er høye karen med kun 185 på sokkelesten så har jeg ikke sjekket eksakt hva det er siden det ikke er særlig relevant.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det ligger en Bavaria på rundt 40 fot ved brygga sommerstid, tror jeg skal invitere meg ombord. Ståhøyde er en av de viktige tingene jeg kommer til å se etter på en båt, det er liksom en av tingene som går kjempegreit på helgetur, men som begynner å gjøre vondt etter et par ukers ferie med regnvær :D

Dette er vel også individuellt.

Det går an å lage en båt med enorm inneplass og minimalt dekk å arbeide på. Den blir svært lite hensiktsmessig.

Og så går det an å lage en båt med perfekt arbeidsdekk, og alt du får med deg av proviant er ål og spaghetti. Lite hensiktsmessig det også.

En kombinasjon av de to tror jeg ingen vil ha.

En avveiing hele tiden.

Jeg er kun 1.70, så jeg tåler mer ål og spaghetti.

Det ligger en Bavaria på rundt 40 fot ved brygga sommerstid, tror jeg skal invitere meg ombord. Ståhøyde er en av de viktige tingene jeg kommer til å se etter på en båt, det er liksom en av tingene som går kjempegreit på helgetur, men som begynner å gjøre vondt etter et par ukers ferie med regnvær :D

Husk at det er ikke alle Bavariane som har like god ståhøyde. Nyere modeller er gjerne bedre enn gamle. jeg ville tatt meg en tur til Lunde båt i leangenbukta og titte der.

Ser at Hanse 350 er oppgitt til 193 i salongen, 188 i forpiggen og 183 i akterlugarene, av minne husker jeg at jeg akkurat hadde ståhøyde på toalettet fremme med min 183 så dermed blir jo dette lavt for deg. Mener å huske at Oceanis 343 hadde god høyde...? Men det blir jammen dyrt eller dårlig utvalg for deg om du skal ha ståhøyde med 196 cm. Tipper du klarer deg med et par cm mindre, jeg retter meg nå sjelden 100% opp når jeg står innvendig i en båt iallefall...

Lykke til, jeg er enig i at ståhøyde er viktig, men det er jo tøft for slike som deg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model