KAT Startet 5.Mars.2004 Del på Facebook Startet 5.Mars.2004 Prosjekt Halvfabrikat. Vil atter en gang melde meg på Baatplassen – .................. ........................................ Moralen må være: Ikke selg båter dere har fått et personlig forhold til. :nono: Men-men. Gjort er gjort og spist er spist som de sier i Hakkebakkeskogen. Er i hvert fall båtfri akkurat nå. Og det bør man ikke være lenge. Har for øvrig beholdt gummijolla. Og så har gode båtvenner lovt meg en tur i ny og ne inntil jeg sjøsetter neste prosjekt. Nok om det. Mitt neste prosjekt (plan) er å kjøpe et halvfabrikat i størrelsesordene 30 – 35 fot og bygge den ferdig selv. Jeg har smugtittet på mange båter og den som jeg synes har et fint design og en relativ fornuftig innredning er Dominator 340. Er det noen som har erfaring med denne båten og leverandøren MITS på Sem utenfor Tønsberg? Hva med andre båter i denne størrelsesorden? Hva vil du anbefale? Kanskje har du bygd noe lignende – hva bør man spesielt være oppmerksom på? Hva med den endelige prisen sammenlignet med den opprinnelige? Evt. Evt. Evt. Håper at noen her på Baatplassen har erfaring med slike og kan dele de med oss. KAT Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Prosjekt Halvfabrikat. : Hva med andre båter i denne størrelsesorden? Hva vil du anbefale? Kanskje har du bygd noe lignende – hva bør man spesielt være oppmerksom på? KAT Jeg kan tipse deg om Dancer Holding som bygger Barracuda båtene. http://www.barracudaboat.no/ 1100 Olympic virker på meg som en veldig bra båt. God planløsning, mye teak og har fått god omtale i båtblader. Håper jeg ikke tar feil med dette, har akkurat kjøpt en nyere brukt modell. Båten leveres også i forskjellige grader av "halvfabrikat". Har via andre fått mye positiv omtale av eier av verftet. Har selv vært i kontakt med han noen ganger og sitter igjen med samme inntrykk. Husk reglene for EU-godkjenning og selvbygg. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Marna Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Halvfabrikat kan jeg ikke noe om, vil bare si at det er hyggelig at du er tilbake mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
sirius Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Hei. Priser på ferdig båt har jeg ikke erfaringer med, men jeg har vært ombord i Dominatoren hos en nabo som snart er ferdig. Dette er etter min mening en fantastisk båt. Han har fått god oppfølging av firmaet som leverte skroget. Han er kjempefornøgde ( kan vel egentlig ikke si noe annet etter å ha begynt på et slikt prosjekt!!! ) SIRIUS Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Batdilla Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Velkommen "tilbake" . Må løpe, men et lite tips ifb "Evt.". Mener å huske at jeg har lagt inn en link i Anbefalte Båtlinker som går til en hjemmeside hvor det dokumenteres ganske omstendelig et selvbyggerprosjekt. Veldig bra side. Ta en titt og se om du finner den. Det er garantert mye å plukke opp på den siden. Både når det gjelder mer overordnede ting, og mindre ting som forskjellige teknikker for å gjøre ting. Post et svar hvis du ikke finner den, skal jeg lete senere. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Velkommen "tilbake" . Må løpe, men et lite tips ifb "Evt.". Mener å huske at jeg har lagt inn en link i Anbefalte Båtlinker som går til en hjemmeside hvor det dokumenteres ganske omstendelig et selvbyggerprosjekt. Veldig bra side.Tror Batdilla kanskje sikter til denne http://www.nbmarine.se/ - et selvbyggerprosjekt med NB 870 - ser ut til å være en kjempefin båt, i tillegg har det vært en fornøyelse å følge dette prosjektet. PS. velkommen tilbake Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Geir V. Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Hva med Marex 33 jeg begynte på en 290 Suncrusier, men ble aldrig ferdig. Men jeg fikk utrolig bra oppfølging fra Marex, det samme har han som kjøpte båten fått. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 7.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Hei og takk for fine ord og for opplysningene. Har vært på nettet og kikket litt på de forskjellige båtene som har vært anbefalt. Isolert sett kunne man jo tenke seg allesammen. Men så var det det med smak og behag. Og ikke minst detaljer. Barracuda 1100 Olympic virker på meg som en veldig bra båt. God planløsning, mye teak og har fått god omtale i båtblader. Båten leveres også i forskjellige grader av "halvfabrikat". Har via andre fått mye positiv omtale av eier av verftet. Har selv vært i kontakt med han noen ganger og sitter igjen med samme inntrykk.Mvh. BEGVirker som en brukbar båt, har imidlertid ikke sett denne innvendig selv. Må nok gjøre det.Ellers var det svært lite av opplysninger på internett om denne. Noen som har "detaljkunnskap"? Må løpe, men et lite tips ifb "Evt.". Mener å huske at jeg har lagt inn en link i Anbefalte Båtlinker som går til en hjemmeside hvor det dokumenteres ganske omstendelig et selvbyggerprosjekt. Veldig bra side. Både når det gjelder mer overordnede ting, og mindre ting som forskjellige teknikker for å gjøre ting. Tror Batdilla kanskje sikter til denne http://www.nbmarine.se/ - et selvbyggerprosjekt med NB 870 - ser ut til å være en kjempefin båt, i tillegg har det vært en fornøyelse å følge dette prosjektet.Tror jeg har sett denne tidligere, har fulgt han litt, men det var nå forferdelig for et tidsbruk, er det vanlig for selvbyggere? Ikke bygg båt selv, bare for å spare penger. Ta deg god tid og sjekk alle aktuelle båtene. Jeg gikk vel svanger med mitt prosjekt i 2-3 år før jeg slo til. Og vurderte mange båter i samme klasse. Barracuda 1100/34, Sun33, Viksund 350, Dominator 340, Skorgenes 340, Flem 340. Nå kan du lage skikkelige kabelgater, tekniske rom etc. som det passer deg. Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt, du får ikke fritidsproblemer fremover ihvertfall, men det er kjempe gøy å bygge båt. Ps. må vel nevne at jeg ikke solgte "gamlebåten" før prosjektet var nesten ferdig, så jeg hadde tilgang til sjøen i byggeperioden. Nå er det vel slik med de fleste av oss at ”alt vi har for mye av er for lite penger” Men hvis jeg velger å bygge selv tror jeg nok ikke jeg vil spare noe særlig med penger, snakker her av erfaring. Det er bare så utrolig mye du syns du må ha som bare koster ”noen hundrelapper”. Og plutselig en dag kommer det til nytte. Har nok også på følelsen av at verftene har en tendens til å velge billige løsninger på en del ting og tang. :nono: Men halve båtlivet er etter min mening å kunne snekre og skape littegranne selv og nyte tiden på sjøen og vite at ”selvgjort er velgjort”. Så kan man i hvert fall selv tro det om ikke andre gjør det. Hei. Priser på ferdig båt har jeg ikke erfaringer med, men jeg har vært ombord i Dominatoren hos en nabo som snart er ferdig. Dette er etter min mening en fantastisk båt. Han har fått god oppfølging av firmaet som leverte skroget. SIRIUSHar vært et-par ganger om bord i en sånn båt, må si den virker forlokkende. Nå vil kanskje onde tunger ha det til at det må komme av navnet – mulig det, men det vil ikke de som kjenner meg si. Er det noen som har ytterligere kjennskap til denne båten? Hva med Marex 33 jeg begynte på en 290 Suncrusier, men ble aldrig ferdig. Men jeg fikk utrolig bra oppfølging fra Marex, det samme har han som kjøpte båten fått. Ja, så langt jeg har hørt om Marex skal det være solide og skikkelige båter. Helt klart et alternativ. Og så nevner Jolo: Bestem deg for motorisering før du setter igang. Dette er den dyreste posten utenom båten. Velg gjerne et av de større alternativene. Det er mange båter ute med motorer som har vist seg å være i minste laget. For meg krympet alternative båttyper fort pga. kravet mitt om fast aksling. Vil ikke utdype dette kravet mer, annet enn slik var/er det.Her ser jeg at det er mange motoralternativer ute og går.Kan nevne i fleng: Volvo , Yanmar, Mercruiser, + + + Vet ikke hvorfor, men jeg har alltid forbundet Volvo med lastebiler og busser og traktorer- Volvo BM (Bolinder Munktell ?). Har de noen kvaliteter bortsett fra at de er dyre? Nå har jeg bare hatt båter med fast aksel tidligere. Har hørt at båten går fortere hvis du velger hekkaggregat. Og det er jo fint – men gjelder det med samme motorstørrelsen? Nå er det jo i og for seg interessant hvor fort båten kan gå men like interessant for meg er det hvor sakte båten kan gå. Hvor sakte kan man kjøre en båt i den størrelsen og med aggregat uten å miste styringen? Jeg kjører en del gjennom Blindleie og med 2-3 timer uten styringsfart i en trang og trafikkert lei høres ikke akkurat forlokkende ut. Hvordan kan det ha seg at samme båt kan leveres med både aggregat og fast aksel? Må motoren flyttes? Er det noen fordeler med å ha to motorer i stedet for en? Eller omvendt? Nei - her var det nesten for mye så mye at jeg får ta resten senere. Også håper jeg at noen kan gi oss ytterligere svar og råd og tips iforbindelse med våre kvaler og valg. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Skal ikke komme med noen anbefalinger på båttype, men har selv tenkt på mulighetene for å bygge en båt selv. Tror de som hevder at det må være interessen og lysten som skal være drivkraften, for jeg kom etterhvert til at besparelsen var ikke all verden. Se på denne siden så kan du sikkert plikke opp noen tips. http://www.selvbygg.no/ Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Slagskibet Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 At du angrer forundrer meg ikke KAT.Den "gamle" hadde en imponerende spesifikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Tror de som hevder at det må være interessen og lysten som skal være drivkraften, for jeg kom etterhvert til at besparelsen var ikke all verden. Se på denne siden så kan du sikkert plikke opp noen tips.http://www.selvbygg.no/Helt enig med deg Ludde. Besparelsen er ikke alltid all verden. Jeg kikket på denne siden. Fyren har brukt 316 effektive arbeidstimer på å ferdigstille sin Inter. I tillegg antar jeg at det her blitt noen tilstøtende timer som har med båt å gjøre, men som ikke gjelder selve byggingen. Tid i telefon f.eks. Selvbyggerprosjektet kostet 125.000 kroner mindre enn en ferdig båt. Han har brukt 316 arbeidstimer på dette. Da har han fått 395 skattefrie kroner i timelønn. Et godt utgangspunkt. Nesten for godt, fordi dette er nok er raskere enn gjennomsnittsbyggeren. For at et selvbyggerprosjekt skal bli det man håpet på, må en del forutsetninger være til stede. Man må ha nøyaktig 2 tommeltotter, dvs være en flink innredningssnekker, flink med lakkosten, flink til å lese tegninger og se detaljer, man må kunne jobbe effektivt og gjøre ting i riktig rekkefølge osv. Man trenger mye og godt verktøy og man må kunne bruke det. Men noen små feilskjær under veis, spises det av tid og penger. Min konklusjon er den samme som din. Besparelsen blir ikke all verden. Hvis man da ikke er pensjonist, trygded, arbeidsledig, har en jobb med lange friperioder av gangen eller noe i samme gate. Da blir regnestykket litt annerledes. For til syvende og sist koker dette ned til at fritiden vår også har en prislapp. Lotus PS: Skal man selge en selvbyggerbåt der resultatet ikke helt ble i klasse med den verftsbyggede utgaven, kan man risikere at selvbyggerfortjenesten fort spises opp. Selvbygging er for den spesielt intresserte og dyktige som ikke har pengeinnsparing som viktigste drivkraft. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Det vil nok variere litt i pengesparingen alt etter hvor mye du gjør selv. Ser at de fleste som leverere halvfabrikata, også leverere komplett innredning til disse. Dette gjør naturligvis prisen høyere men du sparer også mye tid. Har også planer om halvfabrikata, Agder 8000, og syns at når du skal bruke mye tid på å bygge en båt, og kjøper samme utstyr, innredning og alt ennet lik som en verftsbygget er det ikke noe vits. På agder sparer du ca. 60.000, men det taper du sikkert når du selger båten som halvfabrikata. Eg mener at når du først skal bygge halvfalvfabrikata, skal båten/innredningen bli akkuratt slik eg ønsker. Det er når du lager ennredningen selv at du sparer store summer, men timelønnen blir nok ikke så veldig høg! Da trenger du en del utstyr og kompetanse for å begynne på en slikt prosjekt. Når du først skal bruke mye penger i en ny båt, bør ikke du bygge en dårlig og stygg båt for å spare noen tusen. Det kommer du nok til å angre på. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hei og takk for interessen. Ser at de fleste har gjort seg tanker om gjennomførbarheten et slikt selvbyggerprosjekt – og det er jo interessant i seg selv. Har vi tid til det? Er vi passelig snekkerkyndig? Er vi teknisk kyndig nok? Har vi to tommeltotter? For de flestes vedkommende vil nok spørsmålene kunne besvares med et ubetinget JA. Men noen av oss måtte kanskje ha litt hjelp til ditt og datt. Og det får vi kanskje her på forumet? Eller på nærmeste snekkerverksted. Men la nå ikke det være barrieren som stopper. Det eneste som kanskje kan stoppe slike prosjekt måtte kanskje være tidsluken vi har til rådighet. (Nå som det er så populært å snakke om denne tidsklemma) Vårt anliggende er at vi søker erfaringsdata fra medlemmer som har vært borti akkurat det samme som oss. Hva slags båt skal vi gå for? Skal vi velge aggregat eller fast aksel? En eller to motorer? Hvor store skal de være? Hvor fort eller sakte skal båten gå? For mitt vedkommende er 25 knop mer enn nok. Hvor dyr skal den være? Har en prislimit på ca. 1,5 på ferdig båt. Løsningen er kanskje å besøke alle aktuelle verft og se og prøve de båtene som er på listen. Fikk tips om en svensk båt; Forbina 10000. Skal være ca. 33 fot. Noen som kjenner denne? Og fremdeles ligger noen av mine tidligere spørsmål ubesvarte. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Jeg har også vurdert å gå igang med et selvbyggerprosjekt. Har mottatt brosjyrer både på Seaco og Laguna. Seaco-båtene liker jeg spesielt godt, og i materiellet jeg har mottatt tilbys det også plass i mekkehall der en til og med har en ferdigbygd båt å se på. Man har også tilgang til maler og en del verktøy. Desverre er denne mekkehallen i Flekkefjord og det blir lange turer for en som bor på Romerike. Skulle jeg starte på et slikt prosjekt vil selve byggingen være et mål i seg. Det ideelle ville vært om flere kunne jobbe med sine prosjekter i samme hall, og på den måten ha et sosialt miljø, utveksle erfaringer og hjelpe hverandre når det måtte trengs. Dette er forøvrig vanlig i motorsportmiljøet. Er det noen som kjenner til slike steder/miljøer? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Hei og takk for interessen. Fikk tips om en svensk båt; Forbina 10000. Skal være ca. 33 fot. Noen som kjenner denne? KAT Hej Kat Forbina 10000 ..........................................og 10000C her er en link til Forbina http://www.forbina.se/main.asp båtarna byggs i Karlstad Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KAT Svart 16.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2004 Jeg har også vurdert å gå igang med et selvbyggerprosjekt. Det ideelle ville vært om flere kunne jobbe med sine prosjekter i samme hall, og på den måten ha et sosialt miljø, utveksle erfaringer og hjelpe hverandre når det måtte trengs. Dette er forøvrig vanlig i motorsportmiljøet. Er det noen som kjenner til slike steder/miljøer? Hei ktpriv.Selvbyggere er sikkert noen sære individualister som helst vil arbeide for seg selv og ikke i felleskap. Kjenner ingen som har gått i kompaniskap om bygging av flere båter, men jeg skulle tro det ville være penger å spare på "stordrift". Hej Kat Forbina 10000 ..........................................og 10000C her er en link til Forbina http://www.forbina.se/main.asp båtarna byggs i Karlstad Hei Gunga Din.Har studert Forbinaen nå. Utrolig fine båter, men desverre også utrolig "fine" priser også. Ca. 1,7 NOK for en 10000 Fly. Det er ca. 0,3 NOK mere enn f.eks. SUN 33. Man får utvilsomt mer båt/finish i en Forbina, men om det forsvarer prisforskjellen kan vel diskuteres. Og så leveres desverre ikke Forbina som halvfabrikat (eller?). Har sjaltet ut endel båter og nærmer meg sakte en SUN 33 levert som tett båt uten motor. Så blir jeg ikke arbeidsledig i den kommende vinteren heller. Den leveres forøvrig nå også med både aggregat og fast aksel. Men hva skal man velge her vet jeg ikke ennå. SUN 33 finnes her: http://www.holms.no/index.htm KAT Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Og så leveres desverre ikke Forbina som halvfabrikat (eller?). KAT vet ikke ! förr tror jag man kunde få dom i halvfabrikat, men nu er det andre tider! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
rolvhol Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Hørt et rykte om at en Forbina 40 foter måtte plastes/forsterkes i bunnen etter å ha blitt kjørt opp lang Vestlandskysten. Er dette en lettbygd båt eller er det en solid båt, jeg vurderer en Forbina 35 Fly Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 (redigert) Nå leste jeg noe ang selvbygg og CE-merking i siste utgave av Praktisk Båtliv. Ser ut til at en bør sjekke opp i slike ting før en begynner... Er visst noe med en "vedlegg 3 erklæring" ...? Redigert 11.Desember.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinen, han uten båt! Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Så lenge båten selges skrogferdig (tett) fra produsent skal det følge med alle papirer som skal til for CE merking. Det er kun ved egenproduksjon av båten(amatørbygg) at 5-års regelen for salg trer inn. Jeg har bygget en BIAM 800 for mange år siden, sparte ikke så mye penger, men kjente båten ned til minste detalj. Det er en helt spesiell følelse å sjøsette en båt du har bygd selv, nesten verdt alle de kalde vinterkveldene med snekring og skruing. Mitt råd er: Har du tid, har litt mer pågangslyst enn gjennomsnittet, og er en smule praktisk, GI GASS, så er båten ferdig til våren... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.Desember.2005 Del på Facebook Svart 11.Desember.2005 Hva med en slik Vaagen 35 Den dagen båtgalskapen tar overhånd kjøper jeg en slik, teknisk kjøreklar. Har du vurdert den, KAT? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Hva med en slik Vaagen 35 Den dagen båtgalskapen tar overhånd kjøper jeg en slik, teknisk kjøreklar. Har du vurdert den, KAT? Dette er min store drøm også. En av de fineste båtene som finst! Sitér dette innlegget Link to post
soho Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Heisann Jeg tenker på å kjøpe en Forbina 40, men er ikke helt sikker da jeg ikke har hatt en slik stor båt før. Er mest vant til mindre båter men famile krever plass. Synes båten ser fin ut og virker jo solid. Er det noen som har en slik båt eller har kjennskap til den? Mvh Soho Sitér dette innlegget Link to post
Bernteliten Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 her var det litre liv om dagen, hvordan går det med prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Etter snart ti år, kan man vel trygt si det ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.