Jump to content

Selvbyggerprosjekt - halvfabrikat


KAT

Recommended Posts

Prosjekt Halvfabrikat.  :wink:

 

Vil atter en gang melde meg på Baatplassen – ..................

 

........................................

Moralen må være: Ikke selg båter dere har fått et personlig forhold til. :nono: Men-men. Gjort er gjort og spist er spist som de sier i Hakkebakkeskogen.

 

Er i hvert fall båtfri akkurat nå. Og det bør man ikke være lenge. Har for øvrig beholdt gummijolla. Og så har gode båtvenner lovt meg en tur i ny og ne inntil jeg sjøsetter neste prosjekt. :wink:

 

Nok om det.

 

Mitt neste prosjekt (plan) er å kjøpe et halvfabrikat i størrelsesordene 30 – 35 fot og bygge den ferdig selv.

 

Jeg har smugtittet på mange båter og den som jeg synes har et

fint design og en relativ fornuftig innredning er Dominator 340.

 

Er det noen som har erfaring med denne båten og leverandøren MITS på Sem utenfor Tønsberg?

 

Hva med andre båter i denne størrelsesorden? Hva vil du anbefale? Kanskje har du bygd noe lignende – hva bør man spesielt være oppmerksom på?

 

Hva med den endelige prisen sammenlignet med den opprinnelige?

 

Evt.

Evt.

Evt.

 

Håper at noen her på Baatplassen har erfaring med slike og kan dele de med oss.

 

KAT  :seeya:

Link to post

Prosjekt Halvfabrikat.  :

Hva med andre båter i denne størrelsesorden? Hva vil du anbefale? Kanskje har du bygd noe lignende – hva bør man spesielt være oppmerksom på?

 

KAT  :wink:

Jeg kan tipse deg om Dancer Holding som bygger Barracuda båtene. http://www.barracudaboat.no/

 

1100 Olympic virker på meg som en veldig bra båt. God planløsning, mye teak og har fått god omtale i båtblader. Håper jeg ikke tar feil med dette, har akkurat kjøpt en nyere brukt modell. Båten leveres også i forskjellige grader av "halvfabrikat". Har via andre fått mye positiv omtale av eier av verftet. Har selv vært i kontakt med han noen ganger og sitter igjen med samme inntrykk.

 

Husk reglene for EU-godkjenning og selvbygg.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hei. Priser på ferdig båt har jeg ikke erfaringer med, men jeg har vært ombord i Dominatoren hos en nabo som snart er ferdig. Dette er etter min mening en fantastisk båt. Han har fått god oppfølging av firmaet som leverte skroget. Han er kjempefornøgde ( kan vel egentlig ikke si noe annet etter å ha begynt på et slikt prosjekt!!! )

 

SIRIUS

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

Velkommen "tilbake" :smash:. Må løpe, men et lite tips ifb "Evt.". Mener å huske at jeg har lagt inn en link i Anbefalte Båtlinker som går til en hjemmeside hvor det dokumenteres ganske omstendelig et selvbyggerprosjekt. Veldig bra side. Ta en titt og se om du finner den. Det er garantert mye å plukke opp på den siden. Både når det gjelder mer overordnede ting, og mindre ting som forskjellige teknikker for å gjøre ting. Post et svar hvis du ikke finner den, skal jeg lete senere.

Link to post

Velkommen "tilbake" :smash:. Må løpe, men et lite tips ifb "Evt.". Mener å huske at jeg har lagt inn en link i Anbefalte Båtlinker som går til en hjemmeside hvor det dokumenteres ganske omstendelig et selvbyggerprosjekt. Veldig bra side.

Tror Batdilla kanskje sikter til denne http://www.nbmarine.se/ - et selvbyggerprosjekt med NB 870 - ser ut til å være en kjempefin båt, i tillegg har det vært en fornøyelse å følge dette prosjektet.

 

PS. velkommen tilbake  :lol:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hei og takk for fine ord og for opplysningene.  :lol:

 

Har vært på nettet og kikket litt på de forskjellige båtene som har vært anbefalt. Isolert sett kunne man jo tenke seg allesammen. Men så var det det med smak og behag. Og ikke minst detaljer.

Barracuda 1100 Olympic virker på meg som en veldig bra båt. God planløsning, mye teak og har fått god omtale i båtblader. Båten leveres også i forskjellige grader av "halvfabrikat". Har via andre fått mye positiv omtale av eier av verftet. Har selv vært i kontakt med han noen ganger og sitter igjen med samme inntrykk.Mvh. BEG

Virker som en brukbar båt,  :smiley: har imidlertid ikke sett denne innvendig selv. Må nok gjøre det.

Ellers var det svært lite av opplysninger på internett om denne. Noen som har "detaljkunnskap"?

Må løpe, men et lite tips ifb "Evt.". Mener å huske at jeg har lagt inn en link i Anbefalte Båtlinker som går til en hjemmeside hvor det dokumenteres ganske omstendelig et selvbyggerprosjekt. Veldig bra side.  Både når det gjelder mer overordnede ting, og mindre ting som forskjellige teknikker for å gjøre ting.

Tror Batdilla kanskje sikter til denne http://www.nbmarine.se/ - et selvbyggerprosjekt med NB 870 - ser ut til å være en kjempefin båt, i tillegg har det vært en fornøyelse å følge dette prosjektet.

Tror jeg har sett denne tidligere, har fulgt han litt, men det var nå forferdelig for et tidsbruk, er det vanlig for selvbyggere? :cheers:

Ikke bygg båt selv, bare for å spare penger. Ta deg god tid og sjekk alle aktuelle båtene. Jeg gikk vel svanger med mitt prosjekt i 2-3 år før jeg slo til. Og vurderte mange båter i samme klasse. Barracuda 1100/34, Sun33, Viksund 350, Dominator 340, Skorgenes 340, Flem 340.

Nå kan du lage skikkelige kabelgater, tekniske rom etc. som det passer deg.

Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt, du får ikke fritidsproblemer fremover ihvertfall, men det er kjempe gøy å bygge båt.  Ps. må vel nevne at jeg ikke solgte "gamlebåten" før prosjektet var nesten ferdig, så jeg hadde tilgang til sjøen i byggeperioden.

Nå er det vel slik med de fleste av oss at ”alt vi har for mye av er for lite penger”  :lol:

Men hvis jeg velger å bygge selv tror jeg nok ikke jeg vil spare noe særlig med penger, snakker her av erfaring. Det er bare så utrolig mye du syns du må ha som bare koster ”noen hundrelapper”. :wink: Og plutselig en dag kommer det til nytte. Har nok også på følelsen av at verftene har en tendens til å velge billige løsninger på en del ting og tang.  :nono:

Men halve båtlivet er etter min mening å kunne snekre og skape littegranne selv og nyte tiden på sjøen og vite at ”selvgjort er velgjort”. Så kan man i hvert fall selv tro det om ikke andre gjør det.

Hei. Priser på ferdig båt har jeg ikke erfaringer med, men jeg har vært ombord i Dominatoren hos en nabo som snart er ferdig. Dette er etter min mening en fantastisk båt. Han har fått god oppfølging av firmaet som leverte skroget. SIRIUS

Har vært et-par ganger om bord i en sånn båt, må si den virker forlokkende. Nå vil kanskje onde tunger ha det til at det må komme av navnet   :cool:– mulig det, men det vil ikke de som kjenner meg si.

Er det noen som har ytterligere kjennskap til denne båten?

Hva med Marex 33 jeg begynte på en 290 Suncrusier, men ble aldrig ferdig. Men jeg fikk utrolig bra oppfølging fra Marex, det samme har han som kjøpte båten fått.  :lol:

Ja, så langt jeg har hørt om Marex skal det være solide og skikkelige båter. Helt klart et alternativ.

 

Og så nevner Jolo:

Bestem deg for motorisering før du setter igang. Dette er den dyreste posten utenom båten. Velg gjerne et av de større alternativene. Det er mange båter ute med motorer som har vist seg å være i minste laget. For meg krympet alternative båttyper fort pga. kravet mitt om fast aksling. Vil ikke utdype dette kravet mer, annet enn slik var/er det.

Her ser jeg at det er mange motoralternativer ute og går.

Kan nevne i fleng: Volvo , Yanmar, Mercruiser, + + +

 

Vet ikke hvorfor, men jeg har alltid forbundet Volvo med lastebiler og busser og traktorer- Volvo BM (Bolinder Munktell ?). Har de noen kvaliteter bortsett fra at de er dyre?

 

Nå har jeg bare hatt båter med fast aksel tidligere. Har hørt at båten går fortere hvis du velger hekkaggregat. Og det er jo fint – men gjelder det med samme motorstørrelsen?

 

Nå er det jo i og for seg interessant hvor fort båten kan gå men like interessant for meg er det hvor sakte båten kan gå. Hvor sakte kan man kjøre en båt i den størrelsen og med aggregat uten å miste styringen? Jeg kjører en del gjennom Blindleie og med 2-3 timer uten styringsfart i en trang og trafikkert lei høres ikke akkurat forlokkende ut.

 

Hvordan kan det ha seg at samme båt kan leveres med både aggregat og fast aksel?

Må motoren flyttes?

Er det noen fordeler med å ha to motorer i stedet for en? Eller omvendt?

 

Nei - her var det nesten for mye så mye at jeg får ta resten senere.

 

Også håper jeg at noen kan gi oss ytterligere svar og råd og tips iforbindelse med våre kvaler og valg.

 

KAT  :seeya:

Link to post

Tror de som hevder at det må være interessen og lysten som skal være drivkraften, for jeg kom etterhvert til at besparelsen var ikke all verden. Se på denne siden så kan du sikkert plikke opp noen tips.http://www.selvbygg.no/

Helt enig med deg Ludde. Besparelsen er ikke alltid all verden. Jeg kikket på denne siden. Fyren har brukt 316 effektive arbeidstimer på å ferdigstille sin Inter. I tillegg antar jeg at det her blitt noen tilstøtende timer som har med båt å gjøre, men som ikke gjelder selve byggingen. Tid i telefon f.eks.

 

Selvbyggerprosjektet kostet 125.000 kroner mindre enn en ferdig båt. Han har brukt 316 arbeidstimer på dette. Da har han fått 395 skattefrie kroner i timelønn. Et godt utgangspunkt. Nesten for godt, fordi dette er nok er raskere enn gjennomsnittsbyggeren.

 

For at et selvbyggerprosjekt skal bli det man håpet på, må en del forutsetninger være til stede. Man må ha nøyaktig 2 tommeltotter, dvs være en flink innredningssnekker, flink med lakkosten, flink til å lese tegninger og se detaljer, man må kunne jobbe effektivt og gjøre ting i riktig rekkefølge osv.

 

Man trenger mye og godt  verktøy og man må kunne bruke det.

 

Men noen små feilskjær under veis, spises det av tid og penger.

 

Min konklusjon er den samme som din. Besparelsen blir ikke all verden. Hvis man da ikke er pensjonist, trygded, arbeidsledig, har en jobb med lange friperioder av gangen eller noe i samme gate. Da blir regnestykket litt annerledes.

 

For til syvende og sist koker dette ned til at fritiden vår også har en prislapp.

 

Lotus

 

PS: Skal man selge en selvbyggerbåt der resultatet ikke helt ble i klasse med den verftsbyggede utgaven, kan man risikere at selvbyggerfortjenesten fort spises opp. Selvbygging er for den spesielt intresserte og dyktige som ikke har pengeinnsparing som viktigste drivkraft.

Link to post

Det vil nok variere litt i pengesparingen alt etter hvor mye du gjør selv. Ser at de fleste som leverere halvfabrikata, også leverere komplett innredning til disse. Dette gjør naturligvis prisen høyere men du sparer også mye tid.

 

Har også planer om halvfabrikata, Agder 8000, og syns at når du skal bruke mye tid på å bygge en båt, og kjøper samme utstyr, innredning og alt ennet lik som en verftsbygget er det ikke noe vits. På agder sparer du ca. 60.000, men det taper du sikkert når du selger båten som halvfabrikata.

 

Eg mener at når du først skal bygge halvfalvfabrikata, skal båten/innredningen bli akkuratt slik eg ønsker. Det er når du lager ennredningen selv at du sparer store summer, men timelønnen blir nok ikke så veldig høg!

 

Da trenger du en del utstyr og kompetanse for å begynne på en slikt prosjekt.

 

Når du først skal bruke mye penger i en ny båt, bør ikke du bygge en dårlig og stygg båt for å spare noen tusen. Det kommer du nok til å angre på.

Link to post

Hei og takk for interessen.  :smiley:

 

Ser at de fleste har gjort seg tanker om gjennomførbarheten et slikt selvbyggerprosjekt – og det er jo interessant i seg selv.

 

Har vi tid til det?

Er vi passelig snekkerkyndig?

Er vi teknisk kyndig nok?

Har vi to tommeltotter?

 

For de flestes vedkommende vil nok spørsmålene kunne besvares med et ubetinget JA.

Men noen av oss måtte kanskje ha litt hjelp til ditt og datt. Og det får vi kanskje her på forumet? Eller på nærmeste snekkerverksted.

Men la nå ikke det være barrieren som stopper. Det eneste som kanskje kan stoppe slike prosjekt måtte kanskje være tidsluken vi har til rådighet. (Nå som det er så populært å snakke om denne tidsklemma)

 

Vårt anliggende er at vi søker erfaringsdata fra medlemmer som har vært borti akkurat det samme som oss.

Hva slags båt skal vi gå for?

Skal vi velge aggregat eller fast aksel?

En eller to motorer?

Hvor store skal de være?

Hvor fort eller sakte skal båten gå? For mitt vedkommende er 25 knop mer enn nok.

Hvor dyr skal den være? Har en prislimit på ca. 1,5 på ferdig båt.

 

Løsningen er kanskje å besøke alle aktuelle verft og se og prøve de båtene som er på listen.

 

Fikk tips om en svensk båt; Forbina 10000. Skal være ca. 33 fot.

Noen som kjenner denne?

 

Og fremdeles ligger noen av mine tidligere spørsmål ubesvarte.

 

KAT

:smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har også vurdert å gå igang med et selvbyggerprosjekt. Har mottatt brosjyrer både på Seaco og Laguna. Seaco-båtene liker jeg spesielt godt, og i materiellet jeg har mottatt tilbys det også plass i mekkehall der en til og med har en ferdigbygd båt å se på. Man har også tilgang til maler og en del verktøy. Desverre er denne mekkehallen i Flekkefjord og det blir lange turer for en som bor på Romerike.

 

Skulle jeg starte på et slikt prosjekt vil selve byggingen være et mål i seg. Det ideelle ville vært om flere kunne jobbe med sine prosjekter i samme hall, og på den måten ha et sosialt miljø, utveksle erfaringer og hjelpe hverandre når det måtte trengs. Dette er forøvrig vanlig i motorsportmiljøet. Er det noen som kjenner til slike steder/miljøer?  

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg har også vurdert å gå igang med et selvbyggerprosjekt.  Det ideelle ville vært om flere kunne jobbe med sine prosjekter i samme hall, og på den måten ha et sosialt miljø, utveksle erfaringer og hjelpe hverandre når det måtte trengs. Dette er forøvrig vanlig i motorsportmiljøet. Er det noen som kjenner til slike steder/miljøer?  

Hei ktpriv.

Selvbyggere er sikkert noen sære individualister som helst vil arbeide for seg selv og ikke i felleskap. :wink:

Kjenner ingen som har gått i kompaniskap om bygging av flere båter, men jeg skulle tro det ville være penger å spare på "stordrift".

 

Hej Kat

Forbina 10000 ..........................................og 10000C

her er en link til Forbina    http://www.forbina.se/main.asp båtarna byggs i Karlstad

Hei Gunga Din.

Har studert Forbinaen nå. Utrolig fine båter, men desverre også utrolig "fine" priser også.

Ca. 1,7 NOK for en 10000 Fly. Det er ca. 0,3 NOK mere enn f.eks. SUN 33.

Man får utvilsomt mer båt/finish i en Forbina, men om det forsvarer prisforskjellen kan vel diskuteres.

Og så leveres desverre ikke Forbina som halvfabrikat (eller?).

 

Har sjaltet ut endel båter og nærmer meg sakte en SUN 33 levert som tett båt uten motor. Så blir jeg ikke arbeidsledig i den kommende vinteren heller.

Den leveres forøvrig nå også med både aggregat og fast aksel. Men hva skal man velge her vet jeg ikke ennå.

SUN 33 finnes her:   http://www.holms.no/index.htm

 

KAT

Link to post
  • 1 år senere...

Så lenge båten selges skrogferdig (tett) fra produsent skal det følge med alle papirer som skal til for CE merking. Det er kun ved egenproduksjon av båten(amatørbygg) at 5-års regelen for salg trer inn.

Jeg har bygget en BIAM 800 for mange år siden, sparte ikke så mye penger, men kjente båten ned til minste detalj. Det er en helt spesiell følelse å sjøsette en båt du har bygd selv, nesten verdt alle de kalde vinterkveldene med snekring og skruing.

Mitt råd er:

Har du tid, har litt mer pågangslyst enn gjennomsnittet, og er en smule praktisk, GI GASS, så er båten ferdig til våren...

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...