sula-bassana Startet 27.Mars.2008 Del på Facebook Startet 27.Mars.2008 (redigert) dynamoen står i en tresnekke, virket forrige gang den var til sjøs. Nå lader den ikke. Ny regulator er kjøpt(biltema) , den lader fortsatt ikke. Børstene ser helt ok ut , de beveger seg som de skal. Lurer på om det kan være dioden på likeretteren som er gåen. (dette har jeg målt med en 12v strøm og lyspære, begge veier, ikke lys noen av veiene. Når jeg målte på B+ og gods fikk jeg samme verdier som sto på batteriet (12,5V) det eneste verkstedet jeg visste om i Ålesundsområdet som ga service var Blindheim , men han har pensjonert seg. Så spm, hvordan få tak i en likeretter til dette batteriet. Er metoden jeg har brukt for å sjekke likeretteren riktig. Vedlagt flere bilder. hilsen straks sjøklar Redigert 27.Mars.2008 av sula-bassana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 så var det de bildene da... de er lastet opp... men jeg ser de ikke... Noen tips til en ny bruker av forumet? :-) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Etter at du har lastet opp bildene må du legge de inn i postingen. Klikke på "Sett inn bilde" knappe og lim in URL'en Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
TMe Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 http://www.fylling.no/bil.htm Disse holder vel til på Møre en plass og er en videreføring av Magerøy Dynamoverksted. Magerøy var kjent for å være dyktige. Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 takk for tipset vedr. liming av bilder. mvh stig Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Stette er på Skodje ja som er på Sunnmøre og dermed på Møre. Takk for tipset. Skal ringe de imorgen den dag. men vedr. likerettere hvordan sjekker en de? Og har de et annet navn , skilledioder?? Og kan en bytte ut selve dioden? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 likerettere hvordan sjekker en de? Og har de et annet navn , skilledioder?? Legger ved en link til mange opplysninger om dynamoen.Lading og dynamo Se på den andre tegningen som viser diodene. Når du måler med et ohm-meter over dit ene settet med dioder vil det være 0 ohm når du måler den ene veien, bytt om på målepinnene og mål de samme diodene. Da skal dioden ikke lede. Det samme på det andre settet med dioder. Det kan jo være andre årsaker til at den ikke lader. Lyste ladelampen før du startet, hvis ikke sjekk om den er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 følgende står på dynamoen: S.E.V. Marchal A14/30 71270202 15 2 Volvo IMP mvh Stig Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 meget bra link som jeg har lest og anbefaler til alle, (av Ingar) ladelampen lyste. Mvh Stig , Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Som du så av linken så kan en dynamo være pluss eller minus regulert. Det mest vanlige er minus regulet, men noen er pluss regulert og disse regulatorene virker ikke om en annen. Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 drar til Fyllng elektro idag for å teste dynamoen, koster en hundrelapp det er det verdt, hvis den er gåen(likeretter kan de ikke skaffe til denne) må jeg kjøpe brukt dynamo på huggeren eller Biltema sin til 699,- oppdatering følger for de strømløse.... Mvh Stig, snart sjøklar for jeg håpe Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 (redigert) Dynamoen din er utsyrt med dioder som er hyllevare. Lodd av ledningen, press ut dioden og press inn en ny. Lodd på ledningen igjen. Kastet ved årsskiftet et femtitalls dynamoer fordi de er billigere på Biltema. Synd i grunnen for de var mye bedre. Redigert 28.Mars.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 var på fylling på Stette ved Skodje, de testet dynamoen, den fungerte ikke, jeg betalte de 100,- for infoen, og spurte om hvor jeg kan få tak i dioder og fikk som svar at alle kjøper nye og at de kan selge meg en byttedynamo til 1200,- - 1300,- +mva. jeg fro da til bilhuggerne som bare ville selge meg dynamoer de tror virker for 500,- , ingen passer min båt uten modifisering. Så jeg endte opp med å kjøpe en ny på biltema for 699,- hvis dioder er hyllevarer, hvor kan jeg få kjøpt de? (dynamoen til biltema kan alltids byttes inn igjen)Har ikke montert den ennå. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 (redigert) Det må vel finnes et bilelektrisk firma eller lignende i ålesund som har løse dioder. Ikke noe problem å skaffe disse diodene i Stavanger i vertfall. Det finnes minst to fima utenom meg selv som har. Mine er litt dyre kanskje, for jeg bruker bare fra 200 volt. Redigert 28.Mars.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Vel jeg er sikker på at jeg kommer over løse dioder straks jeg har montert den nye dynamoen. I så tilfelle har jeg en reservedynamo. :-) har et spm, er dioden på likeretteren den samme som de andre? Se bilde av utenpåliggende likeretter. har denne dioden et spesielt navn, typebetegnelse. Når jeg spurte de lokale ekspertene får jeg bare ugne svar...... (kjøp-kjøp-kjøp nytt tenker de) mvh Stig Sitér dette innlegget Link to post
sula-bassana Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Biltema-dynamo er montert og fungerer perfekt, lading nå 100%. jeg kunne med andre ord spart meg kjøp av ny regulator 109,-til denne gamle dynamoen og test 100,- av den gml. Hmm.. så mye for å prøve å reparere istedet for å kjøpe nytt.... Skal si fra hvis Biltemadynamoen skulle svikte altfor tidlig. Mvh stig - straks sjøklar Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Det er bra at du fikk skikk på ladingen. Prisen ble jo ikke så ille likevel. BT dynamoen kommer sikkert til å vare hvis den ikke blir utsatt for mye fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 BT dynamoen kommer sikkert til å vare hvis den ikke blir utsatt for mye fuktighet. Jeg er ikke så sikkert på hvor at dynamoer har det bedre. På båter er man vanligvis nesten desperat opptat med å holde vann og fugtighet utenfor og bevegelser er flest moderat og jevnt. På bil derimot får dynamoer alt: Regn, sprøytevann, salt, støv, overtemperatur om sommern pga.kø, minus "20" grader og fuktighet om vinteren, vibrasjoner og slag, og hva man alt kan tenke seg. Men de fleste dynamoer på bil jobber uansett i mer enn 10 / 15 år. Det som utgør forskjellen mellom billige og dyre dynamoer er vel mer korrosjonsbehandlingen (lakk), kanskje lager som er bedre dimensjonert og såkalt støvtetthet. Men da kan man også holde styre på. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.