Jump to content

Diesel søl etter service


Lanber

Recommended Posts

Da var jeg ute med båten en tur i kveld, skulle egentlig bare fylle vann men slangen var fryst.

 

Det lukter diesel i salongen etter at motor ble varm, åpnet opp deksel og joda. Der var vått av diesel under motor etter service.

Vet om et firma som får en hissig telefon i morra tidlig! Det siste jeg sa til service mann var "Nå får du være forsiktig og ikke grise, det er en ny båt"

Link to post

Det er slike hendelser som gjør at man vurderer å utføre servisen selv. Det skulle ikke forundre med om dieselsølet har oppstått i forbindelse med skifte av hoved og finfilter for diesel. Antar at dette er en stykk-pris ordning, slik at opptøring av dieselsøl går på bekostning av "akkorden"? Hva slags motor har du?

Link to post

Opplevde akkurat det samme på førsteservicen på min Viknes. Men fikk telfeldigvis øye på "elendigheten" før "avreise" fra forhandler. Gikk da inn til firmaets eier som jeg fikk med meg ut for å se ned i båten - og da ble det "månelyst". Etter dette første besøket har båten min vært tilnærmet "nypolert" når jeg har hentet den på service.....

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Problemet er vel at enkelte verksteder "driter i det". De har mer enn nok å gjøre alikevel og alternativene i området er ikke så mange.
Jeg tar poenget Blue_Dragon. Slikt søl fører til at verdien på båten forringes. Forsikringsselskapene er kanskje interessert i at verkstedene utfører så godt arbeid at verdien på båten ikke reduseres unødvemndig. Kanske en henvendelse til selskapene kunne føre til forskiringsordning som innebærer dekning av oljesøl/dieselsøl etter motorvedlikehold?
Link to post

Jeg har så dårlig erfaring med håndtverkere at jeg gjør det meste selv. Desverre er man av og til tvunget til å kjøpe service for å beholde garantier osv. På min båt har jeg likevel valgt å gjøre det selv helt fra båten var ny. Hadde jeg hatt en dyrere motor hadde jeg kanskje vurdert annerledes.

Link to post

For at garantien til VP skal gjelde må motor taes service på når den har gått mellom 30-50 timer, min har 35 på klokka nå.

Forstå det den som kan. Etter dette er oljeservice intervall 200t eller hvert år (hvis mindre timeforbruk).

 

 

Irriterende Lanber. Men av alle ting jeg ikke har fått med meg: Hvorfor skal en båt som kun har vært brukt til å krysse Skagerak en gang ha service?
Link to post
Da ringte de fra firmaet som gjorde service, de sender en mann til Grimstad med en gang.

Så får vi se, kan ikke si jeg er direkte optimistisk.

 

Slikt er j... irriterende, men få det bort så fort som fy. Som Roaldb nevner vann og zalo tar mye og diesel-lukt sitter faktisk ikke så ille i som en skulle tro. Dette vet jeg ganske mye om da jeg på min tidligere Viksund 850 Combi med 222 hk Yanmar sprakk ett dieselrør på trykksiden. Uten motorkasse (motoren står bare isolert under dørken på denne) ble det et ekstremt dieselsøl... Mange timers jobbing for å få bort dieslen med nettopp vann og zalo gjorde at det etter et par uker ikke var antydning til diesel-lukt. Da var det også kommet diesel steder der det ikke var mulig å komme til, som bak varmtvannstanken og dieseltanker mv...

 

Mitt råd, drit i å få dette firmaet til å ordne opp, fiks det selv umiddelbart og si til dem at du vil ha halvparten av pengene tilbake, evt så har du brukt dem for siste gang...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...