Jump to content

Vertkøy for å finne vannlekkasje i kjølevannskretsen


Windy37GM

Recommended Posts

God aften.

Er det noe som vet hvor man kan få kjøpt vertktøy for å sette ferskvannsiden av kjølesystemet under trykk? Har fått låne slikt av mekanikeren min, men han trengte det plutselig også tenkte jeg å finne lekkasjen i min motor til helgen :-) verktøyet funker slik: skru på en kork (med luftslange på) på ekspansjonstanken og pump opp litt trykk i systemet. Vente en time eller 3 med papp under motoren og vipse så har man sånn ca. hvor lekkasjen er er.

Jeg har en liiiten lekkasje et eller annet sted :-)

 

Er det noen som vet om en rimelig utgave ?

 

mvh

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei, du kan bare starte opp, kjøre til driftsvarm motor, da er det trykk i systemet.

Bruk en lykt for å se hvor det lekker, klem på slangene, ofte sprekk i svinger på dem.

Se der hvor det er pakninger, termostathus, varmeveksler etc.

Hvordan vet du at det lekker?

Link to post
Share on other sites

Du sier litt lite om hvordan lokk du har på radiator/ekspansjons tank. Er det ekspansjonstank, finner du et lokk som passer på gjengene, borer et hull og setter i en ventil for slangeløse bildekk, pump opp trykk. Litt mer plunder med radiatorlokk av metall, men plugg igjen overløpsrøret, fjern nedre tetning på et radiatorlokk, bor hull og sett i ventil med gjenger og mutter for slangeløse bildekk.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jada det går an å lage dette vertøyet med et ekspansjonslokk og gjenge det opp men selve pumpa med manometer,skal nemlig ikke være mer en 1 bars trykk og da skal motoren være driftsvarm den er litt spesiell og har en returfunksjon som gjør at den slipper ut trykket etterpå.Idag kjøper jeg nesten alt spesialverktøyet mitt på ebay,tar litt lengre tid men en mye billigere affære.Helt trygt er det også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dæggern, det var mye gøy på Ebay. har tenkt å kjøpe propellere der også, kan likesågodt kjøpe med dette greien samtidig.

50-60$... Finn.no skal ha 1875,-

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...