Jump to content

Belegg på oljekjøler VP41A

Tommy007

Recommended Posts

Kunne nesten se ut som du har tæring på selve huset til v.veksleren,dette mest sannsynlig grunnet lekasje på sjøvannsiden.

Tror jeg hadde demontert og sjekket før det får gjøre for mye skade.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Et kjemisk produkt (krystallisering av ioner) fordi metall / ikke metall reagerer med omgivelsene. Fukt trenger inn i pakningen, og da gjerne vann med innhold av natriumklorid (salt) fra innsiden av kjøleren.

Rett og slett saltutslag pga lekkasje i pakning/pakningsflater! Demonter, gjør rent og monter sammen med ny pakning!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Normalt er det ikke noe problem å dele oljekjøleren. Bare vær nøye med rensligheten både i selve kjøleren, rundt der den er festet, og selve anleggsflaten. Du trenger også et par nye pakninger i selve røret, i tillegg til der den festes på motoren. (O-ringer)

(Hadde bildene i den tråden jeg linket til vært der, så hadde du sett det meste der. Vet ikke helt hva som har skjedd der. De var der før.)

Jeg har fått et hvit belegg på oljekjøleren på min VP 41A

Er det noen som kan fortelle meg hva dette er, hvor det kommer fra, hva som må gjøres?

:smiley: Nå er bildene på plass i tråden jeg har linket til, Tommy007. Da ser du hvordan oljekjøleren min så ut innvendig. Helt klart viktig å rense den. Den hadde akkurat samme hvite belegget utvendig.

Edited by GeirFrode (see edit history)
:smiley: Nå er bildene på plass i tråden jeg har linket til, Tomm007. Da ser du hvordan oljekjøleren min så ut innvendig. Helt klart viktig å rense den. Den hadde akkurat samme hvite belegget utvendig.

Takk skal du ha, dette ligner på belegget som er på min oljekjøler.

Jeg har sjekket varmevekslerene mine, og fått syrevasket de, kanskje man kan syrevaske oljekjøleren også?

Burde vel gå bra det også. Så lenge man får fjernet alle urenhetene i oljekjøleren, og er sikker på at den er 100% ren.

----------------------

Når du først er i gang, har du tenkt å sjekke intercooleren også? Hvis du har det på din motor da. Ikke dumt å ta den i samme slengen. Kan bli mye dritt i den også.

Burde vel gå bra det også. Så lenge man får fjernet alle urenhetene i oljekjøleren, og er sikker på at den er 100% ren.

----------------------

Når du først er i gang, har du tenkt å sjekke intercooleren også? Hvis du har det på din motor da. Ikke dumt å ta den i samme slengen. Kan bli mye dritt i den også.

Joda, oljekjøleren står på lista, men jeg vet ikke hva jeg rekker, jeg har kjøpt nytt "lokk" til den, for et par år siden, det var et sett som skulle øke effekten .....

jeg har planer om å sette på det i samme slengen

Det ser ganske enkelt ut å løsne skruene på toppen, og så "bare" løfte innmaten ut ...?

Jeg blir litt skeptisk da ting ser enkelt ut, men jeg tok av varmeveksleren, den var jo enkel å ta av.

• 1 month later...

Hva slags kjøleveske skal man benytte på VP41A?

Rød eller blå?

På min Perkins fikk jeg klar beskjed fra Universal diesel at det kun var rød frostveske som gjaldt.

Andre ting jeg skal se nøye etter når jeg i morgen skal ned å se på en båt med 2x VP41A?

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Når jeg har kjøpt bil har jeg tatt en oljeanalyse og sendt den til invicta. Da ser man om der er spor av glykol i kjølevann. Om det er krom bly jern osv i olja. Man kan til og med se om tenninga er feilstilt. Med to relativt dyre motorer er det veldig betryggene å sjekke at det innvendige er ok! På større motorer blir dette gjort rutinemesssig!

Hva slags kjøleveske skal man benytte på VP41A?

Rød eller blå?

mvh Astor

Tror ikke fargen er avgjørende, men at det er en sk lav-silikat eller silikatfri væske som ikke angriper aluminiumsdeler ol.

Quicksilver sin er blå, Blåtind sin er rød, og Volvo sin er grønn....osv

Mulig den røde også har andre egenskaper i tillegg, det vet jeg ikke.

Uansett, Volvo sin kan brukes på alle VP motorer også de nyeste. Dessuten er denne ikke noe særlig dyrere enn rød G30 fra blåtind. :smiley:

Fin og selvlysende grønn, og veldig hvite renner hvis lekkasje, lett å se!