Onkel Roger Startet 28.Mars.2008 Del på Facebook Startet 28.Mars.2008 Hei, jeg går med planer om å sette inn en dieseltank ekstra. Dagens er på 140 liter og er i minste laget til lengre ferieturer. Og vinterbruk. Rekkevidde for motor med full tank er ca 150 nm. Har plass til en tank på ca 200 liter som plasseres under køya foran. Trenger forslag til hvordan en slik tank kobles sammen med eksisterende og eventuell pumpe som egner seg til å flytte diesel til og fra. Avstanden mellom de to tankene vil være ca 5 meter. Vurderer også å monterer inn dagtank til motor og varme apparat. Noe som har synspunkter og tips til hvordan en slik installasjon gjøres på best mulig måte? Planene er å lage tankene i syrefast hos lokal produsent. Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
avmønstret5 Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Dersom den nye tanken ligger horisontalt eller høyere enn den orginale skulle det gå bra med sammenkoblig ned mot bunne m/ventil mellom. Ventilen bør vel normalt være stengt og åpnes når nivået i hovedtanken tilsier behov for ny forsyning. Jeg tror ikke du kommer unna separate fyllinger. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Jeg er skeptisk til koblinger i bunnen av tankene. Dersom begge tankene ligger på samme nivå(?) kan du koble sammen tilførselsledningene til motoren. Da vil nivåene automatisk utlignes pga. heverteffekten. Desrsom du i tillegg har en ventil ved hver tank kan du styre hvilken tank som skal brukes. Er ellers enig i at du sannsynligvis trenger separate fyllinger. Dersom tankene ikke ligger på samme nivå, må en ved enhver form for sammenkobling eller pumping vurdere faren for overløp i den nederste tanken! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Onkel Roger Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Ønsker om mulig å unngå separat fylling. Medfører ekstra jobb. Men jeg ser at dette kan være nødvendig. Ønsker i utgangspunktet tilkobblinger på toppen av tankene. Tankene ligger omtrent på samme nivå så jeg tror pumpe er nødvendig for å flytte diesel mellom tankene. Noen som kjenner til bryter som kan brukes til å stoppe pumpa når den når ett bestemt nivå? Kan man få en pumpe som pumper begge veier? Impellerpumpe? Noen som har forslag til hva slags pumpe som er fornuftig å installere? Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Lotus Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Man tager et kobberrør og setter nedi fra toppen av den nye tanken - ned til en cm over bunnen. Så kobler man til en bit slange til røret, en 14l/m Marco tannhjulspumpe (Maritim), litt mer slange og en påkoblingsstuss i toppen av originaltanken. I tillegg trenger du en påfyllingsslange fra skutesiden og ned i den nye tanken din og en lufteslange. Når originaltanken blir litt under halv, slår du på pumpa i 5 minutter. Neste gang originaltanken blir litt under halv, slår du på pumpa i nye 5 minutter. Siste gang går pumpa bare 3 minutter og så er ekstratanken din tom. Bruker systemet selv og det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.