Jump to content

Pumpe mellom orginal diesel tank og tilleggstank

Onkel Roger

Recommended Posts

Hei, jeg går med planer om å sette inn en dieseltank ekstra. Dagens er på 140 liter og er i minste laget til lengre ferieturer. Og vinterbruk.

Rekkevidde for motor med full tank er ca 150 nm.

Har plass til en tank på ca 200 liter som plasseres under køya foran.

Trenger forslag til hvordan en slik tank kobles sammen med eksisterende og eventuell pumpe som egner seg til å flytte diesel til og fra. Avstanden mellom de to tankene vil være ca 5 meter.

Vurderer også å monterer inn dagtank til motor og varme apparat.

Noe som har synspunkter og tips til hvordan en slik installasjon gjøres på best mulig måte?

Planene er å lage tankene i syrefast hos lokal produsent.

Alle tips mottas med takk.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Jeg er skeptisk til koblinger i bunnen av tankene.

Dersom begge tankene ligger på samme nivå(?) kan du koble sammen tilførselsledningene til motoren. Da vil nivåene automatisk utlignes pga. heverteffekten. Desrsom du i tillegg har en ventil ved hver tank kan du styre hvilken tank som skal brukes. Er ellers enig i at du sannsynligvis trenger separate fyllinger.

Dersom tankene ikke ligger på samme nivå, må en ved enhver form for sammenkobling eller pumping vurdere faren for overløp i den nederste tanken!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ønsker om mulig å unngå separat fylling. Medfører ekstra jobb.

Men jeg ser at dette kan være nødvendig.

Ønsker i utgangspunktet tilkobblinger på toppen av tankene.

Tankene ligger omtrent på samme nivå så jeg tror pumpe er nødvendig for å flytte diesel mellom tankene.

Noen som kjenner til bryter som kan brukes til å stoppe pumpa når den når ett bestemt nivå? Kan man få en pumpe som pumper begge veier? Impellerpumpe?

Noen som har forslag til hva slags pumpe som er fornuftig å installere?

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Man tager et kobberrør og setter nedi fra toppen av den nye tanken - ned til en cm over bunnen.

Så kobler man til en bit slange til røret, en 14l/m Marco tannhjulspumpe (Maritim), litt mer slange og en påkoblingsstuss i toppen av originaltanken.

I tillegg trenger du en påfyllingsslange fra skutesiden og ned i den nye tanken din og en lufteslange.

Når originaltanken blir litt under halv, slår du på pumpa i 5 minutter.

Neste gang originaltanken blir litt under halv, slår du på pumpa i nye 5 minutter.

Siste gang går pumpa bare 3 minutter og så er ekstratanken din tom.

Bruker systemet selv og det fungerer utmerket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...