Jump to content

Eberspächer D1L hviner


saga

Recommended Posts

Har den siste tiden opplevd at dieselvarmeren min har begynt å "hvine" under bruk. Som alltid så er det en litt høyere vifte/pumpe-lyd ved oppstart som avtar når brenneren har tent og kommet i gang. Nå avgir den også imidlertid en høy ule/hvine lyd. Denne kan komme og gå mens varmeren er i bruk. Varmeren kan starte greit med litt ekstra lyd under oppstart for så å dempe seg når den kommer i gang før denne ulyden plutselig kommer, eller ulyden kan vare helt fra oppstart og en god stund.

 

Varmeren fungerer ellers helt OK. Den starter greit, ryker ikke spesielt mye (kun litt ved oppstart) og varmer bra.

 

Er det noen som har noen råd/tips om hva dette kan være?

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også opplevd. På mitt apparat, som var ca. 5 år gammelt da symptomene du beskriver oppsto, skyltes dette i følge Eberspächer at viften var i ferd med å "gro fast". Om det skyltes irr, forvitring eller annet lurium husker jeg ikke. En tur på verksted for å ta en titt og rense opp litt, og vips så var ulyden borte....

Det de imidlertid sa på verkstedet var at de ikke kunne garantere hvor lenge den enkle service'n ville holde, og at det beste ville være å skifte hele viftesystemet. Hva det ville koste? Sånn ca. et par tusen mindre enn et nytt apparat.... (Visste jeg det ikke, eller hvor har jeg hørt den før?)

Nåvel, dette var tre år siden, og båten solgte jeg ett år senere og da fungerte fremdeles apparatet glimrende.... Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Min mistanke gikk også til vifta siden lyden ligner på en hvinende viftelyd. Får se om det blir tid til å se over varmeren nå til våren. Den er jo tross alt over 15 år og har sikkert ikke sett all verden av vedlikehold. En liten service - så holder den forhåpentligvis i noen år til.

Link to post
Share on other sites

Demonter spetakkelet, se om du kan finne lagrene. Er disse glidelager/messinglegering, gi de et par dråper med silicon olje. Er det kule/rullelager, ta de ut og gå til nermeste maskinforetning og kjøp nye. Vil koste lite i forhold til å levere inn på service.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

nu har æ sjifta lager på starfaiteren (d1l ebersprecher), å deinn blei som ny.

lagernr: 626z (2stk.). 130 kroner.

bare pass på å sette vifteskivene rett vei.

HVA er "tenkeboksen i varmeren?

jeg fikk ikke åpnet selve varmedelen pga redsel for å skade den.

inmaten satt noe dj.... fast.

Redigert av snorken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har den siste tiden opplevd at dieselvarmeren min har begynt å "hvine" under bruk.

Er det noen som har noen råd/tips om hva dette kan være?

Du kan prøve to ting:

 

Kjør varmeren noen timer på lampeojle eller parafin. Er den gjenngrodd kan dette hjelpe.

 

Sjekk lyddemperen til forbrenningsluften. Prøv å holde en finger foran innsuget (uten å stenge helt) og se om lyden forandrer seg.

 

jan-h

Link to post
Share on other sites

Vet akkurat hva som feiler varmeren din. Har nemlig reparert maken varmer for 2 dager siden. Vifta for luftinntak i enden er nemlig bare presset inn på en aksel. Det som skjer er at når du starter opp varmeren drar vifta seg utover på akselen og dermed kommer den borti dekselet rundt vifta. Ta av dekselet og dra vifta av akselen og legg litt sika inni akselhullet på vifta og dytt vifta på plass igjen. Dytt den inn til den butter og så to til tre mm ut igjen. Sjekk at den går lett rundt og ikke butter i bakkant. Ta fingeren og stryk sika på aksel foran vifta og la den ligge over natta. Vifta sitter godt fast og du har varmer som holder kjeft igjen. Har gjort dette selv og det fungerer perfekt.

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Artig at denne tråden har blitt "løftet opp" igjen og at flere har kommet med mulige løsninger på problemet.

 

Det er nå snart et år siden jeg startet denne tråden og spurte om råd for at dieselvarmeren bråkte en del. Det har imidlertid vært et travelt år med husbygging, familieforøkelse m.m. så hverken båten eller dieselvarmeren har vært mye brukt og jeg har ikke fått tid til å se nærmere på varmeren.

 

Båten står nå på land og jeg har planer om å få tatt en real vårpuss både på båten og dieselvarmeren. Jeg kommer da tilbake på hva som eventuelt var problemet med varmeren.

 

PS! Jeg startet forresten opp dieselvarmeren for noen uker siden men jeg holdt på med noe arbeid ombord i båten og da fungerte den utmerket uten noe spesielt støy. :smiley: Den ville imidlertid ikke starte på første forsøk men på andre forsøk så startet den.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvor får man kjøpt avgasslydemper til eber (d1l)? Pris?

Det får du kjøpt på MECA rekvisita butikker. De har lager for hele Eberserien. Kjøpte potte her om dagen og ga vel i underkant av 300 kr for den. Bare husk å kjøp med riktig størrelse på flensene. De er nemlig i forskjellige dimensjoner. Min hadde ca 24,5 mm.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...