Jump to content

Problemer med ny Marinediesel "Hammerhead" 330hkGM 6,5 diesel

Kruse finfin

Recommended Posts

Hei. Ny i dette forumet.... Har vel siden kjøp juli 07 av brukt Bayliner 2855 vært frustrert pga maskinen i båten. Vil gjerne høre fra andre med samme motor og helst samme produsent "marinediesel" i Sverige.. Kort historie: Tidligere eier fikk havari etter kort tid, med sprekk i blokk som resultat - ny motor på garanti med den "gamle" mariniseringen - gått ca 30timer da vi overtok, havari da vi hadde kjørt 6timer - ny motor på garanti den "gamle" mariniseringen montert av produsenten - kjørt ca sytti timer med en følelse av stor usikkerhet og olje på never/kropp/klær hele tiden... oljekjøler fikk innvendig lekkasje/montert ny - lekkasje slanger til oljekjøler/montert ny - impeller brukket to blad/montert ny - gløde relee/bestilt ny og så i går innslag starter ute av funksjon - kompressor hadde blåst peilestav for olje peiling opp med alle gjenger på plast tropp revet av.... Produsent mener det ikke er garanti på mariniseringen lenger (ett år på motor/marinisering) men har fått oljekjøler uten kostnader. Nevner at importør og produsent har vært ryddig/service vennlig opp i alt dette. Har hatt telefoner fra to andre i distriktet som har hatt problemer med samme maskiner.

velkommen til forumet.. høres ut som en mandagsmotor dette . personlig synes jeg ett år på marinisering er alt for lite . burde komme under kjøpsloven og være 5 års reklamasjonsrett.. slike ting er da meningen skal vare lengre enn 1 år ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Da er saken klar. To forsøk på reparsjon, er det ikke i orden da så er det omlevering.

Dette er jo helt klart en reklamasjon og ikke garantisak. I følge Norsk lov er dette 5 år på et slikt produkt.

Velkommen kruse finfin :cheers: . Slik jeg forstår det er motoren levert av norsk importør ? Da blir det vel norsk regelverk som gjelder og da går vel reklamasjon fremfor garanti ?.

Kanskje Skipper Worse har noen synspunkter å bidra til.

kruse finfin er naboen min og er helt avhengig av båt som fungerer for å kunne dra ut til ferie plassen vår for å bidra med dugnads arbeid :cool::wflag:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hmmm..har nå gått over motor og kompressor...startet og hatt en prøvetur. Manglet noen deciliter olje på kompressor etterfylt og motor fungerer helt bra. (satt plugg der peilepinne står) Ingen ulyder og kompressor holder på oljen. Har noen en formening om hvorfor trykket i kompressoren ble så stort at gjenger ble revet bort på peilestaven??

Hei

Jeg har samme motor som deg og har ikke hatt et eneste feilslag på min, starter ved første forsøk, null røyk. Jeg har ikke rukket å bruke den så mye siden den var ny i fjord og 07 sesongen var bare dritt på østlandet. Fikk meg rundt 40-50 timer i fjord men ikke sjøsatt enda i år. Skal bli spennende å se hvor lett den starter i år. En ting som jeg har problemer med er at den svetter litt i mellom riser og eksos manifold. Har sendt mail til fabrikken ang dette men ikke fått noe svar enda.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Her spørs det hvilken årsmodell motoren din er. GM-blokka hadde en svakhet (2003/2004) som er utbedret på senere årsmodeller. For senere modellår har disse motorene vært stabile greier.

Godt å høre at det fungerer utmerket! Svetting mellom riser/eksosmanifold va et kjent problem. De har brukt et nytt tetningsstoff på min som de startet med i fjor sommer. Helt ok. Motoren har nå rullet vel 70 timer og går som ei klokke. Lettstartet og ikke noe røyk...