Jump to content

Frivillige hjelpere i sjøredningen

Hekksjø

Recommended Posts

Obs! Legg merke til denne pressemeldingen fra NSSR/KNBF. Nå blir det mulig for de mest erfarne og "sjødyktige" blant oss til å bli med som hjelpere i sjøredningsarbeidet.

http://www.redningsselskapet.no/page?id=157&key=49209

Blir vel hele floraen av småproblemer som kan løses ved frivillig innsats. Og jamen gir dette ny, god mening til begrepet frivillighets-Norge.

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Hørte intervjuet på radioen for noen dager siden og dette virker fornuftig og bra for båtfolket. Synes dog at kravene for å komme med i puljene var noe høye, men det må vel til. Hvor mange som stiller opp i dette løpet med de kravene gjenstår å se.

Over tid vil dette medføre raskere tiltredelse av letemannskap i områder hvor uhell er ute å går. Vi hadde jo en situasjon for en tid siden hvor frivillige ville stille opp som letemannskap, men fikk avslag fra øvrigheta (nevnt her på BP).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Frivillighetsarbeid er en rar ting, for enkelte får betalt for innsatsen mens andre ikke.

Sjøfolk og folk som ferdes på sjøen har vel en regel, kanskje uskreven om å hjelpe hverandre i nød. I krig skal man vel først senke båten til fienden for så å redde de ”forliste”.

For de som driver med redningshunder og har beredskapsvakt, får noen betalt mens andre ikke. (Noen har vel en grei arbeidsgiver som ikke trekker dem i lønn). Slik vil det nok være i alle organisasjoner av denne typen.

Her er det vel sterke interesser som gjør at noen alltid stiller opp, og vi andre får bare ta av oss hatten for disse menneskene.

Litt enig med Hydrox sin tankegang, men det er vel vanskelig å gjøre noe med dette. Man trenger vel gode heltidsledere og en administrasjon for å få dette til å svive rundt på en ordentlig måte.

Om en skal bidra med gratis tid uten noen betaling er jo ikke nevnt ennå. Faren er jo at de bygger ut administrasjonen for å kunne disponere disse frivillige. Hvorfor tar de ikke i mot tilbudene fra båtforeningene om å trå støttende til som letemannskap med egen båt. De som føler seg kompetente til å bistå vil jo sannsynligvis inneha nødvendig kunnskap eller tilegne seg den. Dersom noen av oss var i nærheten av en forulykket båt ville vi jo uansett trø støttende til for å hjelpe. Vi ville jo forholde oss til "redningsledelsen" og agere deretter via VHF'en.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har kun en ting å si om dette her. Jeg jobber ikke dugnad for et foretak hvor ledelsen har årsinntekter langt over gjennomsnittet.

For å få ein organisasjon til å fungere, så trengs det god ledelse.

Har du nokonsinne prøvd å jobbe under ein dårlig/god sjef?

Om NSSR ikkje betaler sine ledera "markedslønn", trur du då at NSSR får tak i gode ledera?

Eg er av den oppfatninga, at ein sjef gjerne kan få godt betalt, så lenge han gjer ein god jobb!

Sjølv under alt det "bråket" som var i NSSR, så var tross alt redningsskøytene ute for å redde/assistere folk.

Eg hjalp seinast for fire dager sida til med å slepe inn ein båt som hadde gått bensintom..

Er det stor forskjell for dere, om det er "naboen" din sjølv som ringer å ber om assistanse, eller om det er ein "sentral" som ringer å spør om du kan hjelpe "naboen" din?

Her er det vel sterke interesser som gjør at noen alltid stiller opp, og vi andre får bare ta av oss hatten for disse menneskene.

Litt enig med Hydrox sin tankegang, men det er vel vanskelig å gjøre noe med dette. Man trenger vel gode heltidsledere og en administrasjon for å få dette til å svive rundt på en ordentlig måte.

Jeg er enig med deg at de som gjør en innsats på frivillig basis bør vises respekt for jobben de gjør. Men jeg synes det er litt for dumt at pengene for å drive et slikt selskap skal komme dels i fra vaffelsalg av frivillige og i fra lotteri. Sikkert andre ting og uten at jeg har satt meg så veldig inn i saken. Folk jobber for å skaffe penger i kassen på dugned og så sitter det folk med millioninntekt på toppen.

Jeg vil i hvert fall ikke med min utdannelse innen det maritime jobbe gratis og fler med meg.

Jeg har en kompis som jobber som styrmann til sjøss og var i tillegg på en slik frivillig redningsbåt. En dag han var på patrulje med redningsbåten hilste han på kjenntfolk med å sette på sirenen. Dette var idiotfakter i følge andre på båten med null maritim kompetanse, de skrev rapport og min frivillige kompis ble kalt inn på teppet. "Takk for meg" var svaret hans på reprimanden han fikk. En liten salut for kjenntfolk bør jo være lovlig selv om man sitter ombord i en redningsbåt. Komikk i hverdagen ser jeg på det som..

Men jeg vil legge til en ting. Ser jeg båter med problemer tar jeg dem mer enn gjerne i slep til en trygg havn. Kommer inn under godt sjømannskap. Folk i havsnød skal hjelpes, sånn er det bare. Og som maskinst så hjelper jeg mer enn gjerne folk som har kjørt en diesel tom for diesel hvor systemet må luftes, filtre som må byttes eller annet jeg kan bistå med for å få motoren til å gå igjen.

Då har eg fått litt informasjon om saken, og dei båtforeningane som har "fått lov" til å bli med på dette opplegget, har sjølv søkt/ymta frampå at dei vil hjelpe.

Når folk er ute på oppdrag, så var det visst snakk om godtgjerelse for kjørte KM, eventuelle slep eller noko slikt, fekk ikkje alle detaljene...

Så får vi håpe på at dette blir en ressurs som kan komme oss til gode, uten at dei som er ressursen føler at dei blir utnytta uten å få noko igjenn for det.

Det er vel vanskelig og se at dette er noe annet enn positivt i dette. Jeg tror at de som velger dette ikke har noe økonomisk motiv for og delta på dette. Men at det blir godt gjøring for deltagelse er jeg helt sikker på at det blir. Håper at mange blir med på dette og vil sikre ferdsel på sjøen for alle. Lykke til "Kobbernaglen" i HGS.

Jeg er enig med deg at de som gjør en innsats på frivillig basis bør vises respekt for jobben de gjør. Men jeg synes det er litt for dumt at pengene for å drive et slikt selskap skal komme dels i fra vaffelsalg av frivillige og i fra lotteri. Sikkert andre ting og uten at jeg har satt meg så veldig inn i saken. Folk jobber for å skaffe penger i kassen på dugned og så sitter det folk med millioninntekt på toppen.

Man trenger god ledelse, god ledelse koster penger, du er klar over at fotballen kan ikke drives uten frivilige, uten frivilige hadde vi nok ikke heller hatt noen medlajer i ski heller. Kansje du burde satt deg inn i hva de gjør?

Jeg vil i hvert fall ikke med min utdannelse innen det maritime jobbe gratis og fler med meg.

Ditt valg og det respekterer jeg, derfor det heter friviligt arbeid, men flott at andre stiller opp slik at våre barn kan få opplæring i sjø & båtvett for det er også en viktig del av det disse frivilige organisasjonene gjør. At de også deltar i debatten rundt båtliv/sikkerhet mot myndigheter er jo også bra. Men at du ikke ønsker å dele din kompetanse er som sagt ditt valg.

det er dette du er mot?

Jeg har en kompis som jobber som styrmann til sjøss og var i tillegg på en slik frivillig redningsbåt. En dag han var på patrulje med redningsbåten hilste han på kjenntfolk med å sette på sirenen. Dette var idiotfakter i følge andre på båten med null maritim kompetanse, de skrev rapport og min frivillige kompis ble kalt inn på teppet. "Takk for meg" var svaret hans på reprimanden han fikk. En liten salut for kjenntfolk bør jo være lovlig selv om man sitter ombord i en redningsbåt. Komikk i hverdagen ser jeg på det som..

Virker som en overeaksjon både fra resterende mannskap og dinn venn.

Men jeg vil legge til en ting. Ser jeg båter med problemer tar jeg dem mer enn gjerne i slep til en trygg havn. Kommer inn under godt sjømannskap. Folk i havsnød skal hjelpes, sånn er det bare. Og som maskinst så hjelper jeg mer enn gjerne folk som har kjørt en diesel tom for diesel hvor systemet må luftes, filtre som må byttes eller annet jeg kan bistå med for å få motoren til å gå igjen.

Flott!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...