Jump to content

Nytten av bauglys

edo

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere bauglys på min Scand 360, jeg synes det gjør båten tøff å se på. Det jeg lurer på er om hvilke nytte de har i praktisk bruk?

Erfaringer/meninger tas imot med takk!

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Hulda har lagt opp ledninger frem til bauglys, har ikke kommet så langt at jeg har fått montert dem enda. Dessuten gir jeg blaffen i hvor tøft det ser ut. Det blir nok lamper fra Biltema, til en pris som tilsier at de kan byttes annet hvert år.

Hulda er i bruk hele mørketiden, jeg trenger lys når jeg skal legge til, se etter staker osv. Hulda har ikke dubeditter som radar og kartplotter.

Hulda har lagt opp ledninger frem til bauglys, har ikke kommet så langt at jeg har fått montert dem enda. Dessuten gir jeg blaffen i hvor tøft det ser ut. Det blir nok lamper fra Biltema, til en pris som tilsier at de kan byttes annet hvert år.

Hulda er i bruk hele mørketiden, jeg trenger lys når jeg skal legge til, se etter staker osv. Hulda har ikke dubeditter som radar og kartplotter.

En lyskaster gjør bedre nytte. Jeg har snakket med folk som har bauglys. De gjør lite nytte for seg, sier de alle sammen.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En lyskaster gjør bedre nytte. Jeg har snakket med folk som har bauglys. De gjør lite nytte for seg, sier de alle sammen.

mvh Astor

Sikkert bra for motorbåt. I en seilbåt vil lyset reflekteres i seil og rigg og blende brukeren. Trådstarter vil imidlertid trolig ikke ha det problemet.

I en seilbåt vil lyset reflekteres i seil og rigg og blende brukeren.

Jeg opplever sjelden det problemet med min håndholdte. (Det er dessuten greit å ha en lyskaster som kan brukes til å få overblikk over riggen om nødvendig.)

Når jeg ser etter staker så er det sjelden jeg ønsker å se dem rett forut. Sånn sett er en lyskaster i baugen stort sett bare nyttig dersom du skal inn til en mørklagt brygge med baugen først. For en seilbåt kan det være kjekt med en lyskaster i baugen som dekker sonen rett forover, men det enkleste er å sende en person forut med håndholdt lyskaster. Båter har ikke frontlys og lyskaster skal bare benyttes unntaksvis.

For min del vil jeg heller anbefale en regulerbar lyskaster av god kvalitet.

Båtmagasinet hadde blant annet en test av slike for en stund siden.

Det er ikke alltid du vil ha bruk for lyset akkurat foran baugen,

og anvendeligheten til en kraftig regulerbar lyskaster er mange ganger større enn de små baugmonterte lysene.

Nytten av fastmontert bauglys må jo være at en kan peile inn kompasset etter dette :wink:. Ellers holder jeg meg til håndholdt lyskaster som kan settes i brakett og som også kan anvendes mot skroget og lyse opp under vann. Tau i propellen nattetider er ikke morsomt for noen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Her har du linken til testen som jeg referer til over.

PS! Jeg får ikke opp denne testen direkte på linken, men søk på "Lyskaster".

Testen stod i Båtmagasinet nr. 6/2007.

Jeg har selv Golight Styrker som brukes mye på ettersommer og høst.

Fjernstyringen krever litt trening for å bli kjent med hastighet og vinkling osv når man bruker fjernkontrollen,

men dette får man fort i fingrene.

Med Golight følger det i tillegg med en trådløst fjernkontroll, så du kan slå på/av samt styre lyset også fra dekk, FB, brygga, osv.

For ungene har fjernkontrollen vært veldig kjekk når de skal ombord i båten fra glatte svaberg i mørket på høsten.

Edited by Phoebe (see edit history)

Bauglys er svært nyttig dersom man bruker båten mye i mørket da man blir mindre blendet av det/de sammenlignet med en konvensjonell lyskaster montert lenger akterut. Det er vel ikke uten grunn at hurtiggående passasjerbåter bruker bauglys ved kaianløp og ved inn-/utseiling til spesielt trange farleder/løp. Men det forutsetter at lyset har tilstrekkelig styrke, og det er vel ofte her bauglys solgt til lystbåtflåten faller igjennom. Det beste er selvsagt å ha både bauglys og vanlig lyskaster slik ovenfor nevnte hurtigbåter har, men da blir det selvsagt et økonomisk anliggende.

Det blir nok en fjernstyrt lyskaster på targa bøylen, mer brukervennlig og ikke minst lettere å montere

Min erfaring fra 2 båter er at lyskaster på targa er vanskelig å bruke. Enklere å bruke en håndholdt xenon lyskaster (seatronic) koster det samme, lyser mer og lenger og er mye mer brukervennlig

Det blir nok en fjernstyrt lyskaster på targa bøylen, mer brukervennlig og ikke minst lettere å montere

Jeg har begge deler på båten, og jeg har hatt mest nytte av fjernstyrt lyskaster på targa. Den lyser veldig godt (vesentlig bedre enn bauglysene), er relativt enkel å bruke og har vært veldig god å ha ved kjøring/manøvrering i mørket.

Lykke til!

Hilsen hos

På min forrige båt hadde jeg både bauglys(også kalt Docing Lights) og kaster på targaen. Bauglysene gjorde ingen annen nytte for seg enn at de kunne lyse opp foran baugen når vi lå inn til heia og det var mørkt. Gjorde det lettere å se hvor man tråkket. (Og kanskje synes noen det var tøft). I vår nye båt droppet vi disse da den praktiske nytte for oss var liten. Fjernstyrt lyskaster på targaen har vi derimot hatt god bruk for.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Monterte en gang er lyskaster på taket,en sådan som bl.a.traktorer benytter som rygge lys.Så ikke en dritt,bare baugen-etter den,bekk svart.så en "spreder"var ikke tingen.Derfor 1000m.Samler strålen og unngår refleksen av dekket.

Bauglysene har vanligvis så liten reflektor at de klarer ikke å sende lysstålen fremover i noen grad. Mener det beste er en håndholdt eller fjernstyrt lampe med stor reflektor er det beste. Greit å kunne se på siden av båten også, og ikke bare rett fram? :yesnod:

hvis man har mörkersynen i behåll.....ikke ödelagd av masse lys...

pröv en enkel vanlig 'lommelykt' ni blir förvånade över hur langt bort man ser reflekserna på staker..... :smiley:

S/Y Gunga Din