Tallisman Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Min Sleipner Baugpropell er 18 år og virker enda som den dagen den var ny. Må også få si att jeg aldrig har skiftet olje eller rørt noe som helst på baugpropellen. Så for meg så virker det som att Sleipner er Toppkvaltet Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 SP 95 i baug hvor propeller ble skiftet til 5 bladet, spiste bladene og vips var de borte. Snakker ikke om 1 sek engang. Det står i manual at det kan testkjøres. Mener du bladene på propellene ble ødelagt? Da må de vel ha kommet borti tunnelen? Hvordan skal de ellers bli skadet på land? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
baatsman Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 (redigert) Ingen merker i tunnel. Og bladene sprutet. Klart den for en helt annen hastighet på land. Men det verste er at den er blitt død. Ikke misfornøyd med Sleipner, men noe har oppstått. Redigert 18.Mai.2015 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Mener det står i manualen at de ikke må kjøres på land da de oppnår 300% overspeed på et blunk. Antagelig er det det det som har skjedd om propellene kastet bladene. Nå det er sagt har jeg gjort det selv, men da bare touchet panelet i et nanosekund for å få bekreftet at det funker før sjøsetting. Hvorfor thrustern nå er død og hva annet som kan ha røket vet jeg ikke, men den har nok fått et betydelig turtall. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Det står i brukerveiledningen at den kan testkjøres i kort tid på land. Og det ble kjørt i kort tid. En sveip innom spaken Kan rele ha hengt seg, eller er det et overspenningsvern som kan ha slått inn? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Rotet litt med hukommelsen. Det var i Lewmarmanualen det stod, men er omtrent samme greiene. Hører du noe klikk fra releene når du beveger spaken? Selve elmotoren bør tåle litt overspeed, men spørs om ikke ett eller annet vern har slått ut? Hadde tatt en telefon til Sleipner i morgen. Sikkert ikke noe krise :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
aileenll Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Aproposs side truster som ikke har problem med releet. http://www.boatdesign.net/forums/attachments/propulsion/76651d1354008492-water-jet-bow-thruster-thruster-bow.jpg: Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
lippert Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 "Når båten ligger på land har ikke elektromotoren den motstanden den har i vann. Motoren bruker derfor ekstremt kort tid før den oppnår ødeleggende høyt turtall." - Sitat manualen for SE30-40-60. Et sveip innom joysticken gir jo under sekundet med kjøring så det burde den tåle. Min (SE40) ble i alle fall ikke skadet. Målte du strøm ut fra releet på motoren? Er det strøm der så er det vel bare å plukke av motoren - dessverre.... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
baatsman Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Regner med att motor må ut. Men hadde vært fint og slippe, for prøve og banke forsiktig med gummihammer. Kan være rele slipper. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ReodorF Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 aileenll: Den thrusteren har problemer med styrespaken Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Noen som har vært borte i lignende@ Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.