Jump to content

Sleipner Sidepower dårlig kvalitet ?


Mix

Recommended Posts

Hei,

Nå er min andre Sleipner SP75 thruster gått heden på under 5 år. :nonod:

 

For 2 år siden var symptomet dårlig skyvekraft som var problemet, sjekket da kontakter, releer, børster, spenning,

strøm etc. alt så bra ut.

Byttet så hele motoren med den bak, og alt funket fint, så her var det tydeligvis noe galt fatt.

Sendte motoren inn til Sleipner for rep. Men pga. fullt kjør før ferien hadde de ikke tid til å se på den.

De antydet fukt, relee, børsteproblemer som årsaken. Jeg stilte meg tvilende til dette med fukt, da motor står helt beskyttet.

Fuktig luft kan så være, dette er jo tross alt i en båt. Børster så fine ut etter mitt begrep, minimalt slitt.

Thrusteren kjøres jo bare i sekunder om gangen, så slitasje er etter mitt syn utelukket. Det er snakk om noen titalls minutter total gangtid her.

Jeg ble tilbudt en byttemotor, men siden thruster var over 2 år måtte jeg betale for dette.

Siden dette var rett før ferien, svelgte jeg stoltheten og frustasjonen min og betalte de ca 3,500.- for byttemotoren og forsøkte å se glad ut.

Alt vel, begge thrustere på plass til ferien. Men la merke til at releene var modifisert til lukkede releer og at monteringsboltene

for hovedkablene var modifisert til kobberbolter på den "nye" byttemotoren.

Jeg hadde faktisk sett antydning til irr på innsiden av disse boltene på den defekte thrusteren, her var boltene galv stål, men umulig

å komme til for rens på innsiden uten å demontere hele sulamitten.

 

Vel nå er thruster nr2 kaputt. Død.

Ser ingen direkte feil. Spenning og strøm ok. Ingen børster slitt eller henger. Releer klapper til som sist.

Alt løper lett og ledig.

Ikke noe irr, annet enn på innsiden av disse galva tilkoplingsboltene som sist gang.

Vannskade er etter mitt syn utelukket, og kan heller ikke denne gang se antydning til det.

Gadd ikke mer feilsøking og byttet motoren med hekkthrusteren igjen. (Byttemotoren fra sist).

Alt ok.

 

Sender nå motor nr2 til Sleipener for rep. så får vi se hva de sier denne gang.

Men jeg er skuffet over kvaliteten nå.

Dette er utstyr som bør holde lenger etter min mening, og med bedre garanti.

 

Har forhørt meg litt, det er visst mange som har byttet releer på Sleipner thrustere virker det som ?

 

Lurer på om de gamle åpne releene er årsaken ? I kombinasjon med børstestøv ?

Ikke vet jeg. Men dette bør være reklamasjon etter mitt syn hvis så er tilfelle.

 

Tilliten til Sleipner thrusterne begynner ihverfall å henge i en tynn tråd nå.

2 thrustere kaputt siden sjøsetting sommeren 2003 er ikke bra. :nonod:

 

Vi får se hva konklusjonen blir denne gangen.

Men jeg begynner å tvile på om valget blir Sleipner ved neste korsvei.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Jeg har solgt og montert mange av disse trusterne, og til dags dato har jeg ikke hatt en eneste reklamasjon på disse. Det du kan prøve er å forsøke å rotere propellen litt. Kan være at motoren har satt seg som følge av at båten har ligget stille i hele vinter. Det opplevde jeg med ankervinsjen, men etter å hjelpe den i gang ble den fin igjen og fungerer som før. Dersom du bruker båten lite skulle det ikke forbause meg om det kan være grunnen til at du har hatt disse problemene, selv om det virker rart. Ting er lagd for å brukes, ikke stå stille. Det kan også være at det har blitt dårlig kontakt i releene, spesielt hvis du bare kjører den et par sekunder av gangen, da blir det fort mye klikking og dårlig kontakt til slutt. Hvis jeg ikke husker feil kan du forsøke å tjuvkoble dette og se om propellen går da.

Link to post

Problemet med å få slikt på garantien, selv om det i høyeste grad burde vært dekket herunder er bevisbyrden. Iflg Kjøpsloven er det kjøper som bærer bevisbyrden, i den forstand at det må bevises/sannsynliggjøres at feilen var tilstede på kjøpstidspunktet......eller at delen normalt burde ha en levetid utover den såkalte fabrikkgraratien på 1 år. Det er her reklamasjonsretten kommer inn. Spørsmålet er hvor lenge delen normalt kan forventes å holde/levetid.

 

Sterke krefter jobber imidlertid for å få bevisbyrden over på produsent/leverandør, inntatt i Kjøpsloven.

 

Ved å stå på litt ovenfor Sleipner, tror jeg du kan få gjennomslag for en reklamasjon, utover 1 år.

Link to post
Guest Avmønstret#

Man må da kunne forvente en levetid langt utover 2 år på en slik gjenstand? Syns det er helt merkelig om man ikke kan påberope seg 5 års reklamasjonsrett.

 

Garantier blir noe annet, om en hyggelig hvis de går utover den generelle reklamasjonsretten, noe de sjeldent gjør, i allefall ikke tidsmessig.

Link to post

Jeg har samme erfaring som Kraften ØL, at Sleipner trøsterne et bra greier.

Du må derfor enten ha vært utrolig uheldig, elles så er det noe feil i båten.

 

En liten kommentar til det du skriver om Sleipners kommentar vedrørende hva årsaken kan være (Fukt, rele, børsteproblem).

Å uttale noe slikt er et klassisk menneskelig problem, for hvis har man et godt produkt som normalt aldri går i stykker, må man jo som produsent allikevel svare noe. Det kan derfor være at produsenten har gitt et svar ut av løse luften med en viss faglig forklaring.

 

Jeg tror at disse tre ordene (Fukt, rele, børsteproblem) var et uttrykk for at årsaken kan være hva som helst, og at Sleipner (eller en annen fagmann) må sjekke trøsteren før noen årsak kan fastslås. (Det er slik med mennesker at vi både uttrykker og oppfatter ting feil).

 

Og så litt om garanti. Det er ikke like lett å garantere en slik komponent, for den er bare en del av et elektrisk system som må virke i sin helhet. Man kan få følgeskader som følge av et annen elektrisk problem i båten osv.

 

I fritidsbåt er ofte elektriske problemer knyttet til kompetanse ved installasjonen eller kompetanse knyttet til feilsøkingen. Da fritidsbåt bransjen i stor grad består av delelevering fra en profesjonell leverandør og amatører som monterer eller feilsøker, så øker også faren for feil forårsaket av installasjonen.

 

Du skriver: ser ingen direkte feil. Spenning og strøm OK.

Her vil jeg si følgende: Hvis spenning og strøm hadde vært OK, da hadde også trøsteren virket. I motsetning til forbrenningsmotorer og diverse andre ting, så er elektriske ting svært enkle å feilsøke. Dette har med at strøm og spenning vil være feil uansett type problem.

Hvis et girhus på en elektrisk motor henger, så vil strømmen gå opp og spenningsfallet øke.

 

I en annen tråd (Problemer med baugpropell innlegg 36) skrev jeg noen ord i et forsøk på å hjelpe en annen leser med et lignende problem. Poenget mitt er at man må måle både strøm og spenning for å finne slike problemer effektivt og raskt. Alt annet blir en ren jettekonkurranse, noe da de fleste velmente råd på dette forumet om slike emner er.

 

Man måler alltid strøm og spenning samtidig når man feilsøker. I tillegg så måler man alltid strøm og spenning etter at installasjonen eller reparasjonen er ferdig. Dette er jo fordi man skal forsikre seg om at alt er i orden. Ligger målene innenfor fabrikantens data, så er installasjonen i orden, og sannsynligheten for at noe går galt er mikroskopisk.

 

Jeg har reist land og strand for å repparere slike problemer i båtene hvor da produsenter sliter med gjentatte reklamasjonshenvendelser, og som regel er årsaken ganske åpenbar og enkel å finne. Men det forutsetter at man vet hva normalverdiene skal være.

 

I en annen tråd (Batterier fra Biltema) vises det til en test av batterier utført av forsvarets batteri laboratorium og NAF. Det gis et visst antall stjerner i premie basert på tre forskjellige testprosedyrer.

Ikke overrakende kom noen batterier bedre ut enn andre. For meg har denne testen liten nytteverdi, for jeg tester automatisk alle batterier indirekte ved sluttkontroller. Det som da er essensen, er at når man ikke får riktig effekt ut av en strømforbruker, skyldes det da batteriet, installasjonen etc.?

I mange tilfeller er det da benyttet gode batterier, men kapasiteten er feil eller ugunstig på monteringstidspunktet. Det kan sågar være at komponenten virker tilfredsstillende på monteringstidspunktet, men helt i nedre grense.

Problemet blir i så fall at når batteriet er litt utladet eller litt slitt som følge av aldring, så får man et spenningsfall.

 

Alt elektrisk utstyr vil i slike installasjoner få kort levetid. Skulle man gi stjerner eller karakterer samlet for komponentene og kvaliteten på installasjonene, så hadde bildet sett helt annerledes ut, for det hjelper svært lite med en god komponent sammen med en dårlig installasjon.

 

Hvis du sender inn trøsteren til Sleipner, spør da spesifikt om hva eller hvilken komponent som har havarert i trøsteren og hvordan. Man baserer ofte feilsøkingen i båten på hvilken type feil slike komponenter har utviklet.

 

Lykke til.

Link to post

Det var da et usedvanlig langt innlegg med selvfølgeligheter.

Som jeg sa i mitt innlegg, det er ikke strømproblemer.

Spenningsfall er der naturlig nok.

Thrusteren har ca. 10,5 V målt på polene under kjøring.

Den er som jeg sa byttet med hekkthrusteren, derfor er spenningsfallet målt.

 

Mistanken er selvfølgelig releene igjen, og jeg tror jeg vet hvorfor.

Jeg kunne ha byttet over fra hekkthrusteren, men de er et helv... å bytte slik Sleipner har konstruert dette.

Løsningen der og da ble å bytte hele thrustermotoren med den bak.

 

 

Link to post

Jeg har også en Sidepower fra Sleipner.

På slutten av forrige sesong opplevde jeg et par ganger at thrusteren ikke ville skyve til styrbord, men den skjøv villig vekk til babord med full guffe.

 

I den første situasjonen fattet jeg ikke hvorfor den ikke funket og skjøv hendelen over til babord etter å ha prøvd styrbord. Da virket den glimrende, men gjorde situasjone bare litt vanskeligere. Neste gang den sviktet hadde jeg lært og brukte ror/propell.

 

Dagen etter og alle påfølgende dager forrige sesong funket det imidlertid ok. Trenger å lære om releer. Antagelig ligger feilen der. Kan ikke ha en baugpropell som funker mesteparten av tiden.

Link to post

Jeg hadde i en tidligere båt en baugpropell som var montert på fabrikken av en "innleid" konsulent. Han hadde nok utført arbeidet litt for fort og unøyaktig, for splinten gikk stadig vekk. Det viste seg å være en liten dødgang, "vakkel" mellom baugpropellmotor og underlag. Etter at en god bekjent av meg, som hadde samme problem på nøyaktig lik båt, støpte om underlaget, virket baugpropellen uten pro0blemer. Dette var også Sleipner baugpropell. Nevner dette i fall noen har andre typer vansker enn det som har fremkommet i tråden hittil.

Link to post

Sleipner har hatt noen problemer med reléene sine. Det har de ihvertfall innrømmet overfor meg en gang i tiden. Jeg monterte baugpropell på den forrige båten min sånn rundt år 2000 elns. Og den fikk jeg akkurat samme symptomene på. Det som skjedde i tillegg for meg, var at reléet hang seg opp en gang jeg brukte propellen. DEN opplevelsen var ikke noe morsom.

Sendte reléet til Sleipner, som åpnet det, og konstaterte brente kontakter. Jeg fikk nytt på garantien. Hadde en liten diskusjon med en kar på verkstedet, men han skar igjennom og sendte meg ett nytt relé. Ferdig med den saken. Følte egentlig jeg hadde en god tone med folka på verkstedet. De var hjelpsomheten selv, og kom med flere tips underveis.

Link to post

Det er riktig at noen releer sveiste seg fast slik at trøsteren førte båten i ring, men dette er nå en god stund siden. Problemet oppsto på grunn av at releet var litt snaut og ikke tålte startstrømmen hvis spenningen ble for lav.

Jeg tror ikke problemet var så utbredt, og at det fort ble rettet på i produksjonen.

Link to post
Sleipner har hatt noen problemer med reléene sine.

Det er nok samme mistanken jeg også har, da byttemotoren jeg fikk sist hadde modifiserte releer.

Og også modifiserte tilkoplingsbolter for hovedkablene.

Men det er sikkert også modell variasjoner ute å går her, på hva problemene har vært.

Det jeg mener er at slike kjente problemer burde vært tatt som reklamasjon uten diskusjon.

På SP75 mistenker jeg problemet er børstestøv som trenger inn i releene.

Jeg burde nok vært tilbudt modifisering også av thuster nr2 sist gang.

Det var nok kanskje bare et tidsspørsmål før min thruster nr2 vandret heden.

Ikke bra og lite tillitvekkende. :nonod:

 

Ellers enig med deg anående service gutta hos Sleipner, hyggelige og hjelpsomme.

Ingenting å utsette på dem.

 

 

Link to post
Men det er sikkert også modell variasjoner ute å går her, på hva problemene har vært.

Det er det nok. Jeg glemte å nevne at modellen jeg hadde var SP55. Den er jo litt mindre.

 

Jeg kan også nevne at det oppstod ett problem til med min baugpropell. Og det var manøverpanelet som streiket etter kort tid. Dette var også en feil Sleipner kjente til, og sendte nytt uten spørsmål.

Og ikke nok med det, de hadde også noen problemer med bryterpinnen mellom motor og gear. Denne røk også forholdsvis fort for meg, og Sleipner sendte flere nye til meg uten spørsmål der også.

 

Så en har da hatt litt å pusle med innimellom. :lol:

 

Men etter disse småproblemene fungerte den bra. :smiley:

Link to post
Jeg kan også nevne at det oppstod ett problem til med min baugpropell. Og det var manøverpanelet som streiket etter kort tid. Dette var også en feil Sleipner kjente til, og sendte nytt uten spørsmål.

Manøverpanelet er vel samme uansett baugpropellstørrelse?

Jeg har et slikt panel. Mitt har joystick. Hvordan artet feilen seg når panelet streiket? Virket ingenting eller ble det slik som jeg har det for øyeblikket, dvs at det virker til ene siden, men ikke til den andre.

Link to post

Det var nok ikke joystick jeg hadde. Det var touchpanelet. (eller hva det nå het)

Det sluttet bare å virke.

 

Men du kan vel teste funksjonene direkte på reléet. Kabelen til manøverpanelet har vel en skjøt like innpå motoren, og da er det bare å lage seg en liten jumpeledning for å teste med. Virker det der, så er jo saken ganske klar.

Link to post

Dine symptomer Lotus kan være panelet, som jo er enkelt å teste.

Eller børsteheng, sjekk om børstene glir lett og uhindret i føringene.

Jeg vet ikke hvordan din modell ser ut, men på min er det 2 børstesett, altså 4 børster.

Så børsteheng kan sannsynligvis være en årsak.

Eller releene...

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Løfter denne igjen etter å ha hatt et underlig problem på min Sleipner 55 i går. Trykket inn touch-panlet for å sette strøm på. Dioden som viser at det er strøm på lyser, men ingen utslag på thrusteren hverken til høyre eller venstre. Helt død. Målte at den fikk strøm fra "store kabler" så der var ikke problemet. Heller ikke noe klikk i releet på thrusteren.

 

Gikk over alle kontakter og sikringer og ingenting så unormalt ut. Alt er jo bare 2 år gammelt og sånn sett lite irr osv. Koblet ut og inn hovedsstrømsbryter, men ingenting hjalp. Koblet så igjen til og fra hovedstrømsbryter og lot den stå uten strøm i 1 min. Da kom den!

 

Dere som kjenner til disse thrusteren, er det elektronikk som kan henge seg her? Elektronikk som må "nulles ut" om det får et "hikke"??

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
  • 6 år senere...

 

 

Har fått montert hekktruster og dette ble testkjørt i kort tid på land. Funket utmerket, men min kjære SP 95 i baug hvor propeller ble skiftet til 5 bladet, spiste bladene og vips var de borte. Snakker ikke om 1 sek engang. Det står i manual at det kan testkjøres.

 

Men ikke nok med det, nå er baugthrustler død. Det kommer spenning når en prøver BB eller SB kjøring men motor død. Er dette rele? Eller tyder det på noe annet? Og hvorfor tålte ikke propellene testkjøring

 

Har hatt SP 100 i 2 båter før uten problem.

Noen med gode svar ?

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...