Jump to content

Levetid på lè-trekk/kalesjeduk kontra pvc etc.

Verrie

Recommended Posts

I disse dager ferdigstilles flybrigde fra sveisefirmaet sin side. I den forbindelse har jeg fått antydet pris på å få laget lè-trekk til pushpit i kalesjeduk fra annen leverandør.

Leverandør taler varmt for pvc duk grunnet dens noe lengre levetid, tar til seg lite smuss m.m.

Mitt problem er at pvc ser litt "billig plastic fantastic" ut. Tar jeg feil ? Noen med erfaringer om dette ?

Levetiden på kalesjeduken er kortere. Det forstår jeg. Men hvor lang levetid har normalt et trekk til pushpit? Noen her som lar dette henge på båten hele året som eventuelt kan bidra med erfaringer ?

Fargen på duken blir mørk blå.

På 40 foteren som vi fortsatt har, er lè trekket offwhite/grått. Ikke mye pent etter 2 år er min erfaring.

Slitasje er et sentralt emne. Trekket dekker ganske mange kvadratmeter.

Jeg legger ved en skissetegning for hvordan dette blir seende ut. Som tegningen viser er der opprinnelig ikke påtenkt le-trekk, men tror det blir finere. Et annet moment er at kona vil ha ei sittegruppe helt akter med et par sofaer og bord og opphold der blir langt mer komfortabelt med vern mot trekk/vind.

For å se konturene av lengden, så er flybrigden tilsammen 14,5 meter lang.

img001.jpg

Råd/forslag ??

Går ut fra at det er snakk om armert PVC duk av tykk presenningstype? Denne er i så fall svær sterk, og lett å holde ren. Utseendemessig vil nok vanlig kalesjeduk bli noe penere, men den har nok som du sier kortere levetid og vil kreve mer vask. Jeg ville nok vært tilbøyelig til å prøve med PVC duken, ut fra det rent vedlikeholdsmessige...

Har ikke leverandøren referanser å vise til, andre båter der dette har blitt benyttet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...