Jump to content

Eberspächer: vifta og impulspumpa går, men den tenner ikke...


viktor

Recommended Posts

Hei

 

Har den første utgaven av Eberspächer tror jeg, vifta går og jeg hører impulspumpa går men den tenner ikke. Det er ny glødeplugg også.

Er det noen som har har noen lure triks?

Link to post

Eg har en ny men har samme problem av og til, (når eg ikke har startet motor på en stund ) eg har koblet slangen til varmeren på slangen som går til motoren etter filteret, slangen tømmes for diesel og pumpen klarer ikke og suge opp diesel.

Link to post

Den vanligste feilen til slike varmere er at de ikke får nok strøm frem til glødepluggen, dårige kontakter på kabling mm.

 

Til siste inlegg, har hatt samme problem, alt virket, pumpene gikk men ville ikke tenne, luft i slangene. På min varmer var det to pumper, en ved varmeren som matet denne med rett mengde diesel. Den andre satt lengre ned ved tanken og fungerte som en matepumpe. Her var det en belg som det var kommet rusk inni og holdt ikke tett. Dette medførte at når varmeren ikke var i bruk rant dieselen tilbake i tanken og slangene ble tomme for diesel. Resultatet at jeg måtte ha en del forsøk før varmeren startet.

Dersom varmeren er problemaisk å starte kun på batteri, men ok når motor går er du tilbake til dette med dårlige batterier eller dårlige koblinger på kabling til varmer.

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Har vurdert å lage en separet tank rett ved pumpa slik at avstanden er minimal,men kan prøve å renske pumpen først. Har aldri klart å fått varme i den..

Er den vanelig med to pumper?

Takk for masse fin info

Link to post

På min nye varmer er det kun en pumpe.

På den gamle var det to, rusk i matepumpen førte også til at denne gikke hele tiden og trakk så mye strøm at el. modulen tok kvelden to ganger. Sikret meg mot dette ved å legge et eget rele som styrte pumpen. Tok styrestrøm fra modulen til relleet slik at denne ikke tok belastningen/varmgang, men releet. Fungerte helt topp i ti år til da jeg solgte båten og har ikke fått melding om at dett ikke fungerer ennu. Tror varmeren var like gammel som båten. Fra 1977.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hei

Når pumpa og vifta går ville jeg sjekket om glødeplugg får strøm/virker. Ville målt spenningen inn på varmer (etter sikring) før oppstart av varmer.

Ville så startet varmeren startet varmeren og så målt igjen. Da skal spenningen falle med 0,5 til 1 volt under glødeperioden. Spenningen må ikke falle for mye for da slår automatikken av gløder og pumpe.

Er du i stuss om varmer får diesel så kan du løse av slangen fra pumpe og inn på varmer. Ved kjøring skal du få diesel ut slangen.

 

Hilsen Smaapala

Edited by Smaapala (see edit history)
Link to post
Til siste inlegg, har hatt samme problem, alt virket, pumpene gikk men ville ikke tenne, luft i slangene. På min varmer var det to pumper, en ved varmeren som matet denne med rett mengde diesel. Den andre satt lengre ned ved tanken og fungerte som en matepumpe. Her var det en belg som det var kommet rusk inni og holdt ikke tett. Dette medførte at når varmeren ikke var i bruk rant dieselen tilbake i tanken og slangene ble tomme for diesel. Resultatet at jeg måtte ha en del forsøk før varmeren startet.

Dersom varmeren er problemaisk å starte kun på batteri, men ok når motor går er du tilbake til dette med dårlige batterier eller dårlige koblinger på kabling til varmer.

 

Varmeren min går og har ingen problermer med strøm, men de eg har opplevd eit par ganger i vinter når båten ligger på land og eg ikke har hatt start på motor er at varmeren suger dieselfiltert og slanger tomme for diesel, eg starter motor og filter å slanger fylles opp med diesel og da virker varmeren i mangen timer,( eg trur de er for høy motstand når den lille pumpen skal suge diesel gjenom filteret)

Link to post

Sjekk at den får nok strøm. De krever mye strøm i oppstarten, så kontakter, strømkabler og batteri bør være i god stand for at det skal fungere. Du finer også et filter på sugesiden på dieselpumpa. Du demonterer hele stussen også er det en liten tynn sil inni der. Jeg har måttet bytte den noen ganger pga. problemer med dieseldyr.

Link to post

Her var det fine tips, takk skal dere ha :)

Har en gammel en i båten som har samme symptomer.

 

Vet noen av dere hvem som eventuelt har service på disse og hvor jeg eventuelt får kjøpt glødeplugg/repsett?

 

På våres er det ikke montert noen pumpe noe sted, men den har funka helt fint.

Så på pluggen istad, var helt svart og sotete i tuppen.

Bytte den så trur jeg den er igang igjen.

 

Er det en liten intern pumpe på disse?

Har ikke funnet noen pumpe i forbindelse med dette enda.

 

På forhånd takk

Edited by frank75 (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...