Jump to content

Bygge om akterspeil fra kortstammet til langstammet


OnkelDonald

Recommended Posts

Ja, da var jeg igang med å finne ei jolle som kunne passe denne gamle 60 hestern jeg har liggene. Kikket litt på GH-11 ser ut som morsom båt, men den tar som jeg har forstått kortstammet motor, og 60gampen er langstammet. Er det mye mikk og bygge speilet litt høyere så langstammet går på?

 

Og hvor dødfødt blir det egentlig med en 82-mod 2syl 60hk på en GH-11? Har dette vært prøvd før? motoren er jo forholdsvis lett, og målt etter gammel standard så er vel ikke mer enn 45-50 hester på propell. Kan bli morro dette, eller bare et prosjekt som er dømt til å synke?

Link to post
Er det mye mikk og bygge speilet litt høyere så langstammet går på?

 

Vil tro det er mye lettere å montere en enkel form for brakett, går det ikke, så er det bare å fjerne den igjen .

 

braket_selco.jpg

Bildet viser en enkel DIY brakett, laget av en L profil .

 

Kan sikkert lages av andre materialer også, tilogmed en 2" X 4" kan fungere ( hvor lenge og hvor bra ??? )

 

 

Kan bli morro dette, eller bare et prosjekt som er dømt til å synke?

 

Spør du meg ??, MORRO :yesnod: , flyter båten med så mye vekt bak på hekken ?

Du tenker å bruke en styre konsoll montert litt frem i båten ?? .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Hvor får jeg tak i sånne braketter?? Må jo forsterke litt på selve speilet også regner jeg med.

Jeg er litt usikker når det gjelder flyting, men tror ikke motoren skal være så tung. 2sylindret 60hk johnson fra 1982. Hva er vekten på denne kontra 2takts 30hestere fra 90tallet?

 

Har lest om flere som er veldig fornøyd med GH-11 med 30hk på...

Link to post
Hvor får jeg tak i sånne braketter?? Må jo forsterke litt på selve speilet også regner jeg med.

 

Ser Bobs Machine har noen greie braketter, norsk importør er visstnok WIC .

 

Jeg laget min av noen aluminiums L profiler jeg hadde liggende, men det dukker sikkert opp flere ideer etterhvert.

 

Ang. akterspeil..... kjenner ikke til båten men det skader sikkert ikke ikke med et par tverrgående avstivere på innsiden + 2 solide kne på hver side av motor festene .

Tenker da på avstivere støpt i glassfiber, ser mange bruker ei tykk aluminiums eller stål plate på utsiden :nonod: ( personlig mening ), gir bare mye ekstra vekt ( som en allerede har for mye av... )

 

Glassfiber er lett og sterkt :yesnod: , eventuelt Epoxy og Divinycell....

Arne Kjetil

Link to post

Evinrude/johnson leverte jo også denne motoren i kortstammet, ser stadig noen på finn som selger deler/delemotorer til 2-syl e/j, sikkert noen av de som har en kortstamma rigg med undervannshus liggende, da får du både kort stamme og laverere vekt :wink:

Prisen derimot tror jeg kan bli en del høyere enn og bare lage/kjøpe en brakett

Link to post

Skulle akkurat til å foreslå Musling 370, den er bygd for lang stamme såvidt jeg husker.

 

Siden du nå har kjøpt deg en GH11, så ville jeg forsøkt det som Droll beskriver.

 

Usikker på hvor mye den motoren veier,men er vel omtrent samme som er solgt som 40 og 50hk på 90-tallet..? Mener de veide i overkant av 80kg...? Du får passe på å montere batteriet langt fram i båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg festet den vakre tilt braketten min med alu vinkler (L) og den sitter som bare rakkern. Er en 70hk som henger bak og den har fått noe juling i bøger allerede uten at jeg kan se antydning til svikt hverken på aluen eller speilet.

 

Jeg skrudde 2 L vinkler fast til skroget og en kanal mellom disse i toppen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg tenker å støpe opp speilet så det passer i høyde med langstammet. Så bytte ut den originale finerplata bak slik at jeg får en plate der som passer til lang stamme. Så forsterke ytterligere med 5mm alu foran og bak speilet. i front omtrent slik som på bildet av muslingen litt lenger opp i denne posten. med strekkfisker til front av brønnen. Bak skal det også ligge en 5mm aluplate som skal hjelpe til å få presset fra motoren langt ned.

 

Får se hvordan det går... 50hk ja? Hvilke årsmodeller av tohatsu veier så lite?

Link to post

Denne:

http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=9377

og denne:

http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=9379 :wink:

Aner ikke nøyaktig vilke årsmodeller dette er, men ihvertfall de med sånt utseende!

 

Husk bare at bruktverdien synker en del hvis du bygger opp i høyden på akterspeilet, ser ofte lite lekkert ut etter min mening..

Du har altså slått fra deg lift/firkantrør?

 

Hadde vært artig å spora opp eieren av den med 70hk egentlig :smiley:

Link to post

Bruktverdien på dette lille badekaret er jo ikke allverden fra før da så det bekymrer meg ikke så mye. Ja, slått fra meg aluprofilene. Jeg må støpe for å forsterke allikevel så kan like gjerne bygge opp. Dessuten vil brakett flytte motoren lenger bakover = mer tyngde lenger bak og det er vel ikke noe fordel tror jeg.

 

Men vil gjerne ha innspill på "strekkfisk-løsningen" ?

Link to post
  • 2 år senere...

Prøver meg på et innlegg i denne posten jeg.

 

Har en Fun 3 med 40 hk Yamaha, totakter. Ettersom motoren er litt kraftig og vibrerer en del, vurderer jeg å forsterke motorfestet litt. Standard på denne båten er en tynn stålplate der på innsiden av akterspeilet, samt en plastplate som backing ut mot motoren.

 

Har mulighet til å forsterke på samme måte som på muslingen litt lenger oppe, men er det litt overkill?

 

Jeg har ikke tenkt å dele innerliner fra skrog, så da virket dette som en grei løsning. Hva tror dere?

Link to post

Prøver meg på et innlegg i denne posten jeg.

 

Har en Fun 3(12,5 fot) med 40 hk Yamaha, totakter. Ettersom motoren er litt kraftig og vibrerer en del, vurderer jeg å forsterke motorfestet litt. Standard på denne båten er en tynn stålplate der på innsiden av akterspeilet, samt en plastplate som backing ut mot motoren.

 

Har mulighet til å forsterke på samme måte som på muslingen litt lenger oppe, men er det litt overkill?

 

Jeg har ikke tenkt å dele innerliner fra skrog, så da virket dette som en grei løsning. Hva tror dere?

Eventuelle andre forslag?

Link to post

Ingen som har forslag til forsterkning ev akterspeilet uten å støpe inn forsterkninger i motorfestet? Noen som noen som kan jegge ut bilder eller forslag til forsterkning, uten støping i glassfiber? Er interessert i metoden som er brukt på overmotoriserte Muslinger, men finner ingen gode bilder av hele løsningen. Hadde vært takknemlig for alle bidrag!

 

Mvh Torkjell

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...