Jump to content

Julegaven min har omsider kommet, Sailor RT-2048!

Sleipner93

Recommended Posts

Ja nå er endelig julegaven min komt fram fra sin tur fra Danmark. En ekte VHF, Sailor RT-2048! :wink::flag::flag_da:

bilde058.jpg

Så nå har jeg da litt spørsmål. Først av alt, kan noen forklare meg hvordan Scan-funksjonen fungerer? Si jeg vil scanne 2 kanaler, 20 og 09. Jeg må vel da slette alle som er fra før? Er det bare og trykke på Scan Delete til det ikke kommer mer kanaler på displayet da? Når jeg evt har fått slettet alle så tastar jeg inn 20, trykker på Scan add. Det samme gjør jeg med 09. (Den scanner vel 16 automatisk uansett??) Har jeg gjordt riktig så langt? Visst jeg har gjordt riktig så langt trykket jeg på Scan. Jeg hadde da regnet med at den skulle vise 20 i noen sekunder for og skifte over til 09? Det som kommer på displayet når jeg trykker SCAN er: - - Betyr det da at den scanner??? :crazy: (Jeg hadde forventet at den skulle vise hvilken kanal den scannet)

Så var det antennen, denne ser litt småsær ut. Den har nemlig ikke bare 1 pisk som peker oppover den har ved bunnen 4stk som peker utover også.. :lol: Vil den miste mye effekt uten disse montert??

vhf_antenne_snudd.jpg

Sleipner93

Ja nå er endelig julegaven min komt fram fra sin tur fra Danmark. En ekte VHF, Sailor RT-2048! :wink::flag: :flag_da:Så var det antennen, denne ser litt småsær ut. Den har nemlig ikke bare 1 pisk som peker oppover den har ved bunnen 4stk som peker utover også.. :lol: Vil den miste mye effekt uten disse montert??
Hei.

Gratulerer med makan VHF som jeg har. Bruksanvisningen finner du i linken Hafrsfjord ga deg, og ja, under scanning skal den vise "---".

Når det gjelder antennen, vil den fungere dårlig uten de 4 radianene. Disse er jordplanet til antennen. Blir den "uhamslig" å montere, finnes det gode Glomex antenner uten slike "pinner" til rundt 450kr. Seatronic har slike. Men har du plass, er antennen du har fått med helt utmerket!

Og igjen: Gratulerer!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hallo Sleipner!

Regner med at Poseidon snart er og taster litt hjelp til deg - Ingen vet mere enn han om Sailor sine VHF'er...

På min VHF (Höcom Famita) så kommer skanne-kanalene opp i tur og orden i display'en. Kanal 16 er med på skanningen automatisk.

Hvilken jul er det julegaven stammer ifra? Julen ifjor eller årets?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Men hvordan vet jeg hvilke kanaler som ligger i SCAN-programmet nå?

Hei.

Det står beskrevet i bruksanvisningen, og det er ikke feigt å lese den! :blush::crazy:

scanning.gif

Er det ellers noe rundt denne VHF'n, så har jeg komplett servicemanual med alle skjema for RT2048.

Lars H. :flag_da::flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Løfter du blikket litt opp til innlegg #5 fra Hafrsfjord, ser du linken til bruksanvisningene. Men link til fullstendig servicemanual, har jeg ikke funnet.

Lars H.

Det kommer med årene. Selv har jeg gjort noe med det. Jeg har 3 par briller! Et par +briller til å lese med, et par -briller til bruk når jeg ligger bakoverlent i stresslessen og ser på TV og et par progressive til alt annet bruk. Det er supert å være AFP-pensjonist og ha fri alltid, men noen problemer får en likevel med alderen.

Lars H. :smiley:

Jeg tror Poseidon er på sjøen med elever i dag, her er hvertfall en del av samlingen hans, Sleipner så dem sist sommer:

_styrehus_akterkant_1.JPG

Det begynte med en enslig 144, denne er faktisk tatt i land og erstattet av en 144B eller C.

En 2048 i forkant av samme styrehus:

_VHF_2048.JPG

I Poseidon II går det dessverre stort sett i Furuno. Ikke et stygt ord om Furuno, men det er ikke Sailor.

• 2 weeks later...

Søkte om konsesjon for en uke eller to siden og nå idag mottok jeg papirene! Så nå er det bare og montere antennen og den gode grønne i skuta! Så nå er det bare og kalle meg opp i sommer!

Mvh

Sleipner93/LE5799 :wink:

Edited by Sleipner93 (see edit history)