Jump to content

varmer i bella 620?

beauty of aqua

Recommended Posts

hei båtfolk!

nå står en ny sesong for døren,med forhåpentligvis mange flotte opplevelser!

jeg leker litt med tanken og få innstalert ett nytt varmeapparat i min bella 620 dc,og med dette få forlenget sesongen med en måned eller to..

det jeg lurer på er hvilke alternativer jeg har?det beste er vel et dieseldrevet,men dette er vel ganske dyrt?

finnes det noen rimiligere alternativer?

evt. hvor rimelig kan jeg få et dieseldrevet apparat?

dette er noe jeg kommer til å gjøre selv.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Webasto luftvarmere er veldig enkle å koble til og krever lite strøm og diesel. Følg med på Finn osv, hender seg det kommer inn noe brukt. Tror det går å få en helt ny for ca 10000,-da går den jo problemfriit i mange år :flag:

Hva med Wallas sine varmere? Jeg har bare hatt gode erfaringer med min Wallas 1800 i 7 år nå, men jeg vet dessverre ikke om den er det gunstigste valget prismessig. Jeg synes Wallas'en også er enkel å montere i båten og det fine for meg som ikke har dieselmotor er at den bruker lampeolje. Kjøper 4 L kanner og koble/skrur disse rett på drivstoffslangen til varmeren.

Wallas 1800 har eg litt dårleg erfaring med, då eg føler den ikkje varmer godt nok.

Men om det er feil med den varmeren oss har, eller om det er fleire som har opplevd det samme, det veit ikkje eg.

Wallas 1800 har eg litt dårleg erfaring med, då eg føler den ikkje varmer godt nok.

Jeg vet jo ikke helt hva du forventer av Wallas 1800, men jeg har alltid forventet at den på fullt skal gi nesten det en 2000 W elektrisk vifteovn gir. Det stemmer fint for min Wallas 1800. Jeg har 3 dyser som kan åpnes og lukkes (og vendes ulike veier) og selv når jeg deler varmen på alle 3 dysene kommer det godt med varme fra alle dysene. Det eneste jeg ikke er 100 % fornøyd med er at 1/2 effekt trinnet kunne vært enda litt mindre varme enn det i praksis er på min varmer, samt at etterbrenningstiden kunne vært litt kortere når varmere slås av.

Men om det er feil med den varmeren oss har, eller om det er fleire som har opplevd det samme, det veit ikkje eg.

Det blir vel bare gjetninger fra min side siden jeg ikke vet hva du forventer deg fra en Wallas 1800 - men vil vel tro de fleste forventer 1800 W :yesnod:

Eg forventer at 1800w(står vel oppgitt til 1700ogettelleranna på internettet), skal halde rikesleg i ein båt slik som vi har.

Dvs ein Beneteau Antares 650. Den har bakvegg og er ikkje store båten. Så eg ville trudd at om eg satt inn ein 1800watts elektrisk ovn, så ville det ha vore badstu der inne, sjøl om det var ca 0 grader ute.

Det er montert to dyser, eine opp mot vindua, og andre ned mot føttene til kapteinen. Det er nesten kun på den nederste at det kjem varme. På den øverste, virker det nesten som om det berre er viftefunksjon.

kjøp en wallas 2400 er mitt råd, så kan du bruke lampeolje og diesel etter eget ønske.

da slipper du og returslange som må ha fall til tank som kan være litt kronglete mht. montering.

varmer mye bedre enn 1800 og man får egen kontrollenhet.

veil. pris 12000 kr.

kjøp en wallas 2400 er mitt råd, så kan du bruke lampeolje og diesel etter eget ønske.

da slipper du og returslange som må ha fall til tank som kan være litt kronglete mht. montering.

varmer mye bedre enn 1800 og man får egen kontrollenhet.

veil. pris 12000 kr.

12000.. :eek:

herre min hatt!! det må da finnes rimiligere alternativer enn dette.

hørte jeg 5000?? :yesnod:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

kjøp en wallas 2400 er mitt råd, så kan du bruke lampeolje og diesel etter eget ønske. da slipper du og returslange som må ha fall til tank som kan være litt kronglete mht. montering. varmer mye bedre enn 1800 og man får egen kontrollenhet.

En Wallas 2400 er helt sikkert bedre på mange måter (med unntak av pris :lol: ) enn en Wallas 1800 som jeg har. Men faktisk er min erfaring at en Wallas 1800 er mer enn nok i vår Skibsplast 655 - både til varme inne i kabinen og ute under kalesjen - og ja samtidig. Jeg har 3 dyser: en i kabinen, en nede ved bena ute i cockpit og en oppe på dashbordet som defroster/duggfjerner. Jeg får bra med varm luft i alle 3 dyser samtidig med en Wallas 1800.

1800 er kun 1000 kr. rimeligere og basert på nevnte fordeler ved 2400 anbefaler jeg følgelig denne pga. den marginale prisforskjellen.

de fleste som har en båt rundt 22 fot vil sette pris på at båten blir raskt varm og at man har litt ekstra trykk opp i vindskjermen.

Fremfor å kjøpe noe i prisklassen 5000 ville jeg tatt med varmedress ;)

Edited by seilbaat (see edit history)
Eg forventer at 1800w(står vel oppgitt til 1700ogettelleranna på internettet), skal halde rikesleg i ein båt slik som vi har.

Dvs ein Beneteau Antares 650. Den har bakvegg og er ikkje store båten. Så eg ville trudd at om eg satt inn ein 1800watts elektrisk ovn, så ville det ha vore badstu der inne, sjøl om det var ca 0 grader ute.

Jeg har Eberspächer D4 (4kW) i min Antares 650, og jeg er kjempeglad jeg ikke gikk for en mindre varmer. Du bør ikke ha noe problem med å holde varmen med 1800W, men det kan ta temmelig lang tid å få opp varmen i båten din når det er kaldt ute.

Har en Wallas 1300 i min Yamarin 5940. Den bruker noe tid på å få opp varmen når det er kaldt ute ja.

Værre er det at den "spiser" glødetråder, den første røk omtrent før jeg var ferdig å montere.

Fornøyd..? tja...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha