Guest maxi 95 1962 Startet 30.Mars.2008 Del på Facebook Startet 30.Mars.2008 Jeg lurer på å kjøpe meg en symaskin til å reparere seil.Er det noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 (redigert) Når det gjelder symaskin for seil så ta en prat med en seilmaker - de kan sikkert gi deg noen gode tips. Også skomakere ( dersom du finner noen) har ofte utstyr for å sy bl.a. seilduk. Redigert 31.Mars.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) Jeg lurer på å kjøpe meg en symaskin til å reparere seil.Er det noen som har erfaring? Det er en netshop med adresse: http://www.mamut.net/breie/ som fører gode symaskiner. Det du trenger er en maskin som kan sy gjennom mange lag stoff, men den må også ha plass til mye stoff mellom nåla og selve maskinen. Så ikke på spesifikasjonene på alle symaskinene, men disse tre kan kanskje være aktuelle: Janome 1600P-DBX Janome Easy Jeans 22 Janome S525 Det går jo også an å spørre vedkommende som selger disse maskinene, han kan sikkert si hvilken maskin som er egnet til ditt formål. Kjøpte nettopp en maskin derfra, den ble sendt umiddelbart og ankom meg etter få dager. Batilla Redigert 31.Mars.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Hmm, interessant. Har vært på utkikk etter en maskin som klarer litt mer enn de vanlige, for å sy kalesjer/stoltrekk osv. Ser jo interessant ut, 12 lag dongery er jo endel å trenge gjennom (best å ikke ha fingrene imellom.. ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MagneO Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 http://www.sailrite.com/ Her er det i allefall noe å se på. Disse annonserer jo mye i ProBoat. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) Undersøkte litt om dette temaet i fjor. Jeg kjøpte et bit av den tykkeste Markilux-duken på SeaSea og gikk til en sybutikk for å teste. Jeg tenkte at Pfaff med overtransportør ville være bra, men det viste seg at den ikke sydde spesielt bra i mange lag stoff. Senere har jeg hørt at det ved overbelastning blir dyre reparasjoner med dette systemet. Suzuki her på båtplassen anbefalte Janome Easyjeans - en enkel, mekanisk og robust maskin. Da jeg testet den i butikken, klarte den å sy 8 lag Markilux med brukbart (ikke perfekt) resultat. Testvinner i min lille test! Jeg endte opp med å kjøpe den største jeansnålen de hadde (110 eller noe sånt) som jeg monterte på vår gamle Elna fra 70-tallet. Det gikk helt fint, så foreløpig ble det ikke noen ny maskin. Det beste resultatet fikk jeg med overspenningen på full og tråd fra SeaSea. Å sy seil er en litt annen øvelse, men en enkel mekanisk maskin er nok best her også. Det må være lange sting og stort utslag på zigzag-en. Tråd til seilreparasjoner kan man sikkert få kjøpt hos en seilmaker. Ved sying av lange sømmer i seil kan det være lurt å bruke dobbeltsidig tape så det ikke forskyver seg under syingen. En SailRite hadde vært fint, for den har skikkelig overtransportør. Med frakt på $200 kommer den på $1000 pluss norsk mva. Men hva gjør man hvis/når den går i stykker? Redigert 31.Mars.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
La Digue Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) For dere som skal sy i seil og kapellduk, anbefaler jeg Pro Piezo, som også virker som en gassdrevet varmekniv. Da fliser ikke kantene seg opp slik de gjør hvis du klipper. Som ekstra bonus virker den som loddebolt uavhengig av strøm. Pro Piezo fra Elfa Redigert 31.Mars.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Othar Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Klarer en Sailrite maskin å sy med sån tykk vokset tråd som brukes i seil? Jeg har bladd gjennom siden deres, men finner ingen info om tråd. Jeg mener sån tråd som nesten ser ut som tanntråd. Redigert 11.Oktober.2018 av Othar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 17 hours ago, Othar said: Klarer en Sailrite maskin å sy med sån tykk vokset tråd som brukes i seil? Jeg har bladd gjennom siden deres, men finner ingen info om tråd. Jeg mener sån tråd som nesten ser ut som tanntråd. Ja, det kan jeg bekrefte at den kan. Sitér dette innlegget Link to post
Othar Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 Takk for svaret. I seilene jeg har, er det slik tråd fra før - originalt. Jeg fant foresten en nedlastbar tabell - som pdf'fil - på siden deres, med nål størelse og tråd tykkelse. Men kjente ikke igjen beskrivelse på den tråden jeg prøvde å forklare. Jeg har ikke navnet på den. Men jeg kjøpte den her i Norge, for en del år siden, og har brukt den til å repparere småskader - for hånd. Men nå har jeg jo fått den bekreftet fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 Har en Janome Easy Jeans 22 men den er for liten til å sy seil med. Den er svært kraftig men åpningen under trykkfoten er alt for liten og selve åpningen i maskinen er for liten en får ikke plass nokk til stoffet. Men for å sy små ting er den utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.