Jump to content

Symaskin til å reparere seil


Guest maxi 95 1962

Recommended Posts

Jeg lurer på å kjøpe meg en symaskin til å reparere seil.Er det noen som har erfaring?

 

Det er en netshop med adresse: http://www.mamut.net/breie/ som fører gode symaskiner. Det du trenger er en maskin som kan sy gjennom mange lag stoff, men den må også ha plass til mye stoff mellom nåla og selve maskinen.

 

Så ikke på spesifikasjonene på alle symaskinene, men disse tre kan kanskje være aktuelle:

Janome 1600P-DBX

Janome Easy Jeans 22

Janome S525

 

Det går jo også an å spørre vedkommende som selger disse maskinene, han kan sikkert si hvilken maskin som er egnet til ditt formål. Kjøpte nettopp en maskin derfra, den ble sendt umiddelbart og ankom meg etter få dager.

 

Batilla

Redigert av Batilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Undersøkte litt om dette temaet i fjor. Jeg kjøpte et bit av den tykkeste Markilux-duken på SeaSea og gikk til en sybutikk for å teste.

 

Jeg tenkte at Pfaff med overtransportør ville være bra, men det viste seg at den ikke sydde spesielt bra i mange lag stoff. Senere har jeg hørt at det ved overbelastning blir dyre reparasjoner med dette systemet.

 

Suzuki her på båtplassen anbefalte Janome Easyjeans - en enkel, mekanisk og robust maskin. Da jeg testet den i butikken, klarte den å sy 8 lag Markilux med brukbart (ikke perfekt) resultat. Testvinner i min lille test!

 

Jeg endte opp med å kjøpe den største jeansnålen de hadde (110 eller noe sånt) som jeg monterte på vår gamle Elna fra 70-tallet. Det gikk helt fint, så foreløpig ble det ikke noen ny maskin.

 

Det beste resultatet fikk jeg med overspenningen på full og tråd fra SeaSea.

 

Å sy seil er en litt annen øvelse, men en enkel mekanisk maskin er nok best her også. Det må være lange sting og stort utslag på zigzag-en. Tråd til seilreparasjoner kan man sikkert få kjøpt hos en seilmaker. Ved sying av lange sømmer i seil kan det være lurt å bruke dobbeltsidig tape så det ikke forskyver seg under syingen.

 

En SailRite hadde vært fint, for den har skikkelig overtransportør. Med frakt på $200 kommer den på $1000 pluss norsk mva. Men hva gjør man hvis/når den går i stykker?

Redigert av La Digue (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Takk for svaret. I seilene jeg har, er det slik tråd fra før - originalt.
Jeg fant foresten en nedlastbar tabell - som pdf'fil - på siden deres, med nål størelse og tråd tykkelse. Men kjente ikke igjen beskrivelse på den tråden jeg prøvde å forklare. Jeg har ikke navnet på den. Men jeg kjøpte den her i Norge, for en del år siden, og har brukt den til å repparere småskader - for hånd.
Men nå har jeg jo fått den bekreftet fra deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...