Jump to content

Garmin 3010C og PC MAP

Luigi

Recommended Posts

Jeg har en Garmin 3010C og ønsker å kunne legge opp ruter på pc som så brukes i båten. Hva anbefaler dere, og funker det? Det neste kron spørsmålet er nemmelig; er det noen nettsteder som legger opp ruter som er å anbefale? Så fremt man har de rette ansvarsfraskrivelsene, ser jeg for meg at man kan få seg mang en fin båttur og nye opplevelser dersom man laster ned nye ruter? Det høres kanskje litt rart ut, for man ser jo lett selv hvor man skal gå, men det er nå en gang slik at jeg av og til oppdager nye ruter og kombinasjoner av steder som jeg ikke har oppdaget før, selv om jeg har vært i det angjeldende området mange ganger. Noen som vet noe?

Jeg har en Garmin 3010C og ønsker å kunne legge opp ruter på pc som så brukes i båten. Hva anbefaler dere, og funker det?

Skjønner ikke dette?

Må man ikke ha et kartprogram på PC, slik som Garmin/MapSource, for å kunne lage ruter.

Men hvordan får man kart inn i PC programmet? På Garmin4010 som jeg har kjøpt (men ikke fått ennå, fra USA) kan man bare benytte SD-kort, og jeg vet ikke om dette støttes av MapSource

Jeg havde en 2010C og fik kortet leveret på CD. Det blev herefter brændt på kortet med USB-brænderen mens kortet også kom på min PC.

På Garmins hjemmeside ligger to programmer: MapSource og NRoute til henholdsvis planlægning og (light)navigation. De kan hentes gratis. Dem har jeg brugt meget (og bruger dem stadig, da jeg stadig har Bluechart på min computer selv om jeg nu har Simrad i båden).

For at overføre ruterne til plotteren i båden er der to muligheder: 1) Afmontere plotteren og tage den med hjem og herefter koble den til via det serielle interface. eller 2) montere et serielt stik på plotteren i båden og herefter bruge en bærbar computer til at ruteplanlægge og overføre ruterne. Jeg valgte option 2). Det fungerede rigtig fint. Ideelt at sidde om aftenen og planlægge ruten til næste dag i kahytten og derefter plugge plotteren i og overføre ruterne.

Ideen om at "dele" ruter er fin. Der burde være et sted hvor man kunne uploade både waypoints og ruter til fri afbenyttelse. Jeg har stadig en 10-15 ruter i DK som er velprøvede og klar til afbenyttelse...

Andy

Takk for svar.

På vinteren er det å planlegge hvor man skal seile, både spennende og interessant. Når sommeren er over så er det også hyggelig å se hvor man egentlig har vært!

Hjemme i stua er PC'en det beste hjelpemiddelet, og på sjøen kartplotter.

Edited by Sverre Olav (see edit history)