Jump to content

Kjedelig sak


Per

Recommended Posts

Uff, håper de har kasko som dekker.

 

Mange har store verdier på vannet om vinteren og jeg synes egentlig det er ganske villt at kaskoen ikke dekker om båten synker som følge av is/frost.

Slikt vil det jo alltid være en viss risiko for, uansett hvilke tiltak man har satt iverk.

En varme-ovn eller boble-anlegg kan stoppe pga forhold man ikke er herre over, f.eks. strømbrudd/jordfeil.

 

Er det noen som har erfaring fra en slik sak, jeg tenker på om dette håndheves absolutt, eller om selskapene i praksis er "snille" dersom båteiereen har gjort sitt for å hindre problemer.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har problemer med å se dette bildet. Jeg får bare en liten firkant med et rødt kryss. Det virker som om Ingar har sett det, men jeg har vært innom flere ganger uten å få se det. (Kanskje det blir for sterkt for meg ?  :cryin:) Har andre dette problemet ?

 

Har jeg forstått dette riktig: Ingen bilder blir hentet inn til baatplassen.no, men den har bare en link som peker til en hjemmeside der det ligger. Det er altså bare mulig å se bildet så lenge det ligger tilgjengelig på hjemmesiden.

 

Og er spørsmål til, når jeg først har svingt dette emne fra det tragiske til det tekniske: Jeg tenkte å bidra med innlegg om båten min, men ville gjerne ha med bilde. Hvilken gratis hjemmeside er best ? Jeg prøvde litt halvhjertet på start.no, men det så ut som om de ville jeg skulle bruke dem som operatør / tilkoblingspunkt (eller hva det heter), og det vil ikke jeg.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Gerhard:

 

Jeg har problemer med å se dette bildet.


Det har jeg og, både hjemme og på jobben.
Hvilken gratis hjemmeside er best ? Jeg prøvde litt halvhjertet på start.no, men det så ut som om de ville jeg skulle bruke dem som operatør / tilkoblingspunkt (eller hva det heter), og det vil ikke jeg.

 

Gerhard


Start.no er helt utmerket, og du trenger ikke å koble opp via dem (men du kan selvfølgelig bruke dem dersom den oppkoblingen du har svikter). Bruker selv Telenor ADSL men har hjemmesidene mine http://home.no.net/lhh på start no

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Gerhard: men det så ut som om de ville jeg skulle bruke dem som operatør / tilkoblingspunkt (eller hva det heter), og det vil ikke jeg.

 

Du må betale kr 10 (via mobil) for å få tilgang via adsl/andre operatører, dette skal være en engangs-sum.

Se her http://www.start.no/ftp/

 

Det stemmer som dere sier at ingen bilder ligger her på baatplassen serveren.

Hvorfor enkelte ikke kan se Per's bildet tør jeg ikke si.

Hvis du også er koblet via Telenor vil jeg anta at problemet ligger der.

Link to post
Share on other sites

Vedr Pers bilde:

 

Ved ikke hvor bildet skal ligge, men har sett litt på html koden. I URL som refererer til bildet står det:

 

http://us.f1.yahoofs.com/users/b88f14c/bc/...CO_r69AlZGIS0Vg

 

Dette kan det ikke bli noe bilde av, men hvis man fjerner den siste delen (?BCO_r69AlZGIS0Vg) blir det en URL til noe som kan være et bilde.

 

Da får jeg følgende:

 

You do not have permission to get URL '/users/b88f14c/bc/Mine+bilder/100-0008_IMG-2.jpg' from this server.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo plaget folket med mine bildeproblemer tidligere, så jeg ville ikke nevne det.  Men faktum er, jeg får også bare en liten firkant med et rødt kryss i.

 

Det var godt det var andre også.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det der så ikke spesielt hyggelig ut.  Det er rart at ingen har lagt merke til at noe var i ferd med å skje og fikk varslet eier før det gikk så langt?

 

Tilsvarende har altid vært min store skrekk i forbindelse med vinterlagring i vannet, men det har heldigvis gått bra så langt.  Det var imidlertid ting på gang i fjor, hvor det var en lekkasje i den ene propellhylsa som rant litt. Det første jeg tenkte på når jeg kom til båten var,  "ligger hun ikke litt dypere enn hun pleier".  Jeg gikk ombord, og det var 30 cm vann hos kjølsvinet.  En stramming av hylselageret gjorde underverker, slik at jeg kunne sove godt fortsatt. Men jeg var svært glad for at det ikke var så lenge siden jeg var på inspeksjon.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Forferdelige saker dette.

 

Av og til ligger jeg våken om kveldene og funderer på alle mulige ting som kan forårsake at vann kommer inn og hvordan jeg best kan forebygge det. Sikkert litt spesielt i mitt tilfelle siden jeg er fersk. Får forhåpentligvis et mer avslappet forhold til dette etter hvert, når gode rutiner for vedlikehold og ettersyn begynner å sette seg.

 

Skulle jeg hatt båten ute året rundt hadde jeg nok gått til anskaffelse av en slik GSM enhet som kan overvåke vann, brann, tyveri m.m. Faktisk vurderer jeg å gå til anskaffelse av en slik en uansett. Spesielt varsling av vanninntregning via mobil kunne vært en grei ekstra sikkerhet, såfremt man ikke lar dette bli en hvilepute for å slumse med vedlikehold og ettersyn.

 

Apropos: Hvor mange har tenkt på at brannvarsler er en billig investering i båter hvor man oppholder seg mye? Mange har det i både hus og hytte, men er det like utbredt også i båter? Tror neppe det. Kanskje i nyere båter, men i litt eldre båter?

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Forferdelige saker dette.

 

Apropos: Hvor mange har tenkt på at brannvarsler er en billig investering i båter hvor man oppholder seg mye?


Det ville neppe fungert særlig bra ombord i Trudelutt når både admiralinne og kaptein tar seg en røyk inne i båten, - hylingen fra alarmen hadde nok blitt plagsom i lengden!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Det ville neppe fungert særlig bra ombord i Trudelutt når både admiralinne og kaptein tar seg en røyk inne i båten, - hylingen fra alarmen hadde nok blitt plagsom i lengden!

 

Eneste alternativ da er å f.eks. innføre røykeforbud i kahytten og ha varsler der og røyke bare i cockpit og utendørs. Eller innføre totalforbud, som storebror ivrer for om dagen. Eller du kan få med admiralinnen og gjøre som jeg: bruke snus!  :cryin:

 

En heads-up til: Kan du (Altså ikke bare Lars, men alle) med sikkerhet si at alle brannslukkeapparater i båten fungerer hvis du plutselig trenger dem? Når sjekket du dem sist?

 

Jeg har tatt med skifte av batteri i røykvarsler og kontroll av brannslukkeapparater i sjekklisten min for vårklargjøring. Kan ikke være for forsiktig mht til sikkerhet. Bedre føre var enn etter bløt eller død...

 

Kunne nesten vært interessant og startet en egen tråd for personsikkerhet ombord og delt litt erfaringer og råd. F.eks. hva gjøres av brannforebyggende tiltak ombord?

Link to post
Share on other sites


Batdilla:

Eneste alternativ da er å f.eks. innføre røykeforbud i kahytten og ha varsler der og røyke bare i cockpit og utendørs. Eller innføre totalforbud, som storebror ivrer for om dagen.


Å fy da, - gå og vask munnen din med såpe!!  :lipssealed
En heads-up til:

Kan du (Altså ikke bare Lars, men alle) med sikkerhet si at alle brannslukkeapparater i båten fungerer hvis du plutselig trenger dem? Når sjekket du dem sist?


Hruum, skrumpf auda! Det virket sikkert bra da jeg kjøpte båten i -87?!

 

Jeg lover, høyt og hellig, - det blir nytt apparat før sjøsetting!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har vurdert automatisk (flottørstyrt) pumpe, koblet rett på batteriet. Ulempen er at jeg ikke kan følge med. Da kan man jo ha en liten lekkasje uten å vite det.

 

Noen gode ideer for å logge aktivitet på en slik pumpe ?

 

Timeteller bli vel ikke nøyaktig nok ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

I fjor sommer opplevde jeg følgende:

 

Vi lå i Tvedestrand, og der dukket det opp en kar med varebil på kaja. Han gikk rundt i alle båtene og ba om å få med brannslukningsapparatet til kontroll. Var litt skeptisk, men lot fyren ta med seg apparatet. Etter en stund kom han tilbake, og leverte apparatene ferdig kontrollert. Kostet noen kroner, men synes det var en grei service som flere med fordel kunne hatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg leverte inn mine fire tokilosapparater til kontroll i vår.  Brannmannen ristet på hodt.  De kan du kaste sa han.  Men kjøp nå for all del ikke flere av de lekeapparatene der, kjøp et seks kilos apparat, det varer lenge nok til å slukke en brann, ikke bare svekke den litt.

 

Så ble gjort.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...