Blanco Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 ser at flere har vært inne på det, men det er lurt å beregne god tid fra Mandal til Bergen. Det er mer regelen enn unntaket at det blir kuling her. I fjor brukte vi 4 dager med 8 knop fra Son til Bergen. Stopp i Mandal, Egersund og Haugesund. Rundt Lista og nordover er det mest sansynlig at farten kommer ned i 5-6 knop om været kommer imot. En annen gang med 15 knop i snitt fra Oslo til Bergen stoppet vi i Tvedestrand og Egersund. Altså 3 dager. Ellers er det bare å glede seg. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Blue_Dragon Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Egersund er i hvertfall en veldig grei havn å sikte seg mot. Husk å ta med ekstra diesel filtre. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 2.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Egersund er i hvertfall en veldig grei havn å sikte seg mot. Husk å ta med ekstra diesel filtre. Dieselfilter, impeller og reim til dynamo/vannpumpe blir med Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Og VHF! ? Dessutan er drivanker svært nyttig, dersom du er så uheldig at du får motorstopp i open sjø. Bør vera standardutstyr i alle båtar, men er det nok ikkje. Redigert 2.April.2008 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Karavoli Svart 3.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 (redigert) Og VHF! ? Dessutan er drivanker svært nyttig, dersom du er så uheldig at du får motorstopp i open sjø. Bør vera standardutstyr i alle båtar, men er det nok ikkje. VHF følger selvfølgelig også med Er urikker på om det følger med drivanker. Men som du sier kan det være lurt å gå til innkjøp av ett i tilfelle!! Redigert 3.April.2008 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 For et par år siden gikk jeg fra Oslo og til Risør i en Sjømann22, med null (0) erfaring! Det blir jo rene spaserturen i forhold til deres tur, men jeg fikk masse tips og endte med å ha med dette utstyret: Dette ble brukt på turen: PDA med GPS og kart Papirkart Håndholdt kompass Diesel/olje Ankerdram Masse tau Mat og drikke Baatplassens vimpel Lommelykt med batteri og pærer Fiskestang Ekstra pærer til lanterner Termos Propan til matlaging Skjøteledning Dette var med, men ble ikke brukt: Redningsvester Laptop med GPS og kart Årer Sjøsyketabletter Førstehjelpssaker Verktøykassa Batterilader Regntøy Impeller Reimer Bøtte Varme klær Innverter 12V-220V til å lade Laptop Denne utstyrslista var med som tillegg til de ordinære tingene som alltid er ombord. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
JRK Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Hei, Da er det vel på tide å løfte denne tråden igjen! Snakket med kjøper i går og de er fire stykker som skal kjøre båten nordover til Namsos i morgen. Jeg vil benytte anledningen til å ønske de god tur. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Vi kunne kanskje fått noen oppdateringer underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 (redigert) Ja nå er dagen da vi skal reise sørover. Drar med nattoget i kveld og vil være framme i Tønsberg i morgentidlig. Er spendt på værmeldinga på mandan da vi hadde planlagt å passere lindesnes og lista. Det er meldt liten kuling med over 12 s/m. Vi kan selvfølgelig gå Spangereidkanalen, men man skal jo utpå igjen.... Med tanke på oppdatering her på baatplassen, underveis i seilasen så skal jeg se hva jeg får til. Jeg har med bærbar PC, så får jeg se om jeg får nettilgang noensteder Redigert 25.April.2008 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Oj oj så mye bagasje Håper JRK har stor bil Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Håper det kommer oppdateringer i løpet av turen. Gleder meg allerede. Skulle ønske det var meg som skulle være med . God tur og lykke til . Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
JRK Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Hei, Har en V70, Tror du vi må kjøre flere turer? Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Neida, skal gå bra d. Har V70 selv og de er jo ganske romslige Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 (redigert) Hei, Ser at Måsinj ikke har vært innpå tråden her, så her kommer en liten rapport fra selger. Har vært i kontakt med kjøper flere ganger underveis. Tom Rune (Kjøper av Svanen) møtte opp med sønn, far og bror (måsinj). Salget gikk greit, men VHF en streiket, så de fikk lånt en bærbar av selger, og kjøper fikk en grense på kr.2000,- for å kjøpe ny på selgers bekostning. De er utrustet med både papir kart og 2 elektroniske kartsystemer. De kom seg avgårde som avtalt forrige lørdag. og første dagen gikk turen fra Tønsberg til Stavern. Neste stopp Kristiansand, Så Farsund og i går kveld var de i Skudeneshavn, og det med en båt som marsjer på 6-8 knop. Tipper at de er i Bergen i kveld. Disse gutta er ikke skvetten av seg, de har allerede vært ute i kuling med 2-3 meter bølger. For all del de er nok forsiktige, men sikkert vant til tøffere forhold enn vi som ferdes i Oslofjorden. Uansett nå ser det ut som været løyer litt og da håper jeg de får litt sol også. God tur videre T Redigert 30.April.2008 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hei JRK og alle sammen!!! Da er vi vel hjemme alle sammen. Det har vært en fantstisk tur! Vi ankom Briksillan (Namsos) kl 19:00 søndag kveld etter ca 800nm med en snittfart på 7,5 knop. Skal fremkalle noen bilder å skrive en litt utfyllende raport fra turen Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hei, 8 dager 7,5 knop. 800 Nautisk mil er jo helt imponerende. Om du greier å få lagt ut noen bilder hadde det vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Gleder meg til å se bildene ! Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Karavoli Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Dag 1. Lørdag 26/4: Denne fantastiske turen startet fra Tønsberg 26/4-2008. Vi, meg selv, min bror og kjøper Tom Rune, vår far og Tom Runes sønn Joakim ble møtt av JRK på jernbanestasjonen. Båten lå på land da vi ankom om morgenen, men JRK hadde arangert utsettelse til utpå formiddagen. Vi fikk en grundig omvisning i båten mens den sto på land. Så ble den sjøsatt og første etappe til Mågerø havn på Tjøme ble uunnagjort på ca 1,5 timer, JRK var med på denne etappen. På Mågerø Hadde JRK sin nye Saga 315, en nydelig båt det også Her fikk vi jolla og påhengeren, og fortsatte turen videre alene. Det var blitt såpas sent at vi hadde satt oss som mål å nå Stavern denne dagen. Det var en fin tur med rolig sjø helt til vi passerte Tønsberg Tønne. Derfra inn til Stavern anslår jeg 3-4 meter bølger. Det var svært urolig men det gikk greit. Tom og meg selv Dag 2. Søndag 27/4: Fra Stavern var målet denne dagen å nå Kristiansand. Det var noe sjø fra morgenen av, men den avtok utpå dagen. Det regnet, så sikten var ikke den beste. Utpå formiddagen kom tåka. Den kom veldig tett over oss, og reduserte sikten til kun ca 30 - 40 meter. Vi tok det rolig da vi gikk vest for Jomfruland. Vi nærmet oss Arendal, skodda lettet, og sikten ble god. Synd vi ikke så noe av Jomfrulandet da vi har hørt så mye om det. Vi ankom Kristiansand ca kl 20:30 denne kvelden. Dag 3. Mandag 28/4: Det var meldt 10 m/s vind denne dagen. Vi var spent på Gjærlandet, strekningen Lista - Stavanger. Ingen av oss ville gi oss ut på denne strekningen i høy sjø. Derfor ble det besluttet å ta en kortere etappe denne dagen. Målet ble Farsund. Til Farsund kjørte vi innaskjærs hele strekningen. Vi hadde flott vær da vi styrte sikksakk mellom sørlandets vakre skjærgård. Etter å ha passert Mandal ankom vi Spangereidkanalen. Dette hadde alle vi gledet oss til. Dette var en opplevelse. Da vi kjørte under broene som var 4,5 meter høye, skrapet vi toppen på VHF og FM antennene oppe i brokaret. Vi var 10 - 15 cm for høye. Så forøvrig at mange før oss hadde satt spor under broen på samme viset Så ankom vi Farsund ca kl 18:00. Spangereidkanalen Dag 4. Tirsdag 29/4: Det var meldt vindstille, noe som passet oss svært bra. Vi dro ut og passerte Lista. Herfra til Stavanger tror jeg vi skiftet kurs 3 - 4 ganger før vi passerte Stavanger. Det var kunn rolige dønninger på overfarten. Dette var uten tvil den kjedeligste dagen på turen, men også en opplevelse i seg selv. Tror ikke jeg vil forsere Gjærlandet med snekke en gang til Vi var på det lengste 1 time vest for fastlandet, så vi var langt til havs. Denne dagen var den eneste dagen vi hadde skikkelig solskinn Dette gikk radig, så vi forserte Boknafjorden samme dagen og la til i Skudeneshavn. Skudeneshavn må være en av de mest fantastiske byene jeg har vært i. Kanalene snoet seg inn i byen og var mer som hovedgatene. Her lå båtene til befolkningen fortøyd utenfor verandadøra Det gjorde de jo også på sørlandet, men dette var spesielt! Dag 5. Onsdag 30/4: Nok en vindstille dag, overskyet og spredte regnbyger. Målet i dag var Bergen. Vi passerte Haugesund og satte kursen mot Leirvik der vi skulle bunkre. Like sør for Leirvik ligger Aker Stord som bygger verdens største plattformer med høyder på opptil 380 meter og en vekt på tilsammen 1,5 millioner tonn. Verdens største kranbåt, Seipem, lå også utenfor verftet. Vi hadde i noen timer lurt på hva den stor konstruksjonen i det fjerne var Mot kvelden passerte vi Haakonsvern, noe som brakte minner for mitt vedkomne da jeg tjenestegjorder ombord på KNM Trondheim 2001/2002. Vi ankom Bergen med russen i hopetall omkring oss. Detr var jo 1. Mai i morgen Vi var raske med å legge til, fant oss ett utested der de viste Championsleague kampen mellom Chelsea og Liverpool. Gidder ikke si noe om resultatet Verdens største kran"båt", Seipem. Dag 6. Torsdag 1/5: Målet denne dagen var å nå Måløy like sør for Stadt. Vi kjørte innaskjærs, passerte rafineriet på Mongstad på tur mot Sognefjorden. Utrolig fin skjærgård. Vi liker oss i trange farvann Sogn og Fjordane byr på en mektig kystlinje. Men for oss som kun passerer uten å dra inn i fjordene blir det høye fjell 500 meter over havet som stuper ned og fortsetter 500 meter til, rett ned. Magisk er det. Vi ankom Måløy på kvelden, bunkret før vi la til på gjestebrygga. Vi var klar for neste dag Anfield (tidligere Savnen) i Måløy Dag 7. Fredag 2/5: Vi startet som vanlig grytidlig om morgenen, kl 5:00. Været var vindstille, overskyet men oppholds. Å passere Stadt gikk greit, da vi nærmet oss Ålesund kom tåka. Vi hadde dog sikt på ca 200 meter. Radar er en nyttig inretning!!! Vi ankom Bud, som er starten på Hustadvika. Vi fikk god sikt fra Bud og gikk stolpeleia over Hustadvika. Med de rolige vindforholdene vi hadde gikk også denne overfarten som en lek. Vi ankom Kristiansund på kvelden. Vi gikk på land og spiste backalao på fiskerestaurant. For de som ikke vet hva backalao er så er det kort fortalt klippfisk med potetskiver løk i en slags tomatsaus. Retten er spesiell for Møre. Vår mor kommer fra Kristiansund, hennes ene søster bor her fortsatt, så vi avla henne ett besøk. Dag 8. Lørdag 3/5: Vi merker at vi begynner å nærme oss kjente farvann. Vi var jo snart i Trøndelag. Trondheimsleia fra Kriastiansund til Ørlandet er lang og kjedelig. Men det går radig og fort. Vi bunkret for siste gang på Garten på Ørlandet. Nå var vi i hjemmlige trakter. Vi Bjugn kommune passerte vi varden Torra som markerer Norskekysten midtpunkt. Vi tok en kortere etappe denne dagen da vi visste vi ville komme hjem uten å stresse i morgen. Vi la oss til i Lysøysund ca kl 19:30. Vi bevilget oss noen for å feire at vi hadde klart det. Varden Torra markerer midten av Norskekysten Dag 9. Søndag: Denne dagen var en sjarmøretappe i kjente farvann. Det var vindstille, lett skydekke. Vi koste oss gjennom Flatangers vakra skjærgård og ankomm Briksillan (Namsos) kl 19:00 Søndag kveld. Der sto rederfruen med norske flagg når vi kom. Det var deilig å være hjemme igjen. Min bror Tom Rune er ny på forumet her. Skal vis han litt rundt her og vise han etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Hvilken marsjfart hadde dere? Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Hvilken marsjfart hadde dere? Vi hadde en snittfart på 7,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Satt å tenkte på om at hvis baatplassenkonvoien hadde gått fra sør og nordover, så skulle vi tatt stafettpinnen halve strekningennpå 9 dager Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Spennende referat og fine bilder fra turen, takk for at vi fikk være med med å dele opplevelsen. Regner med skuta blir å se i disse trakter i løpet av sommeren. Gratulerer med ny båt, til din bror med fam. Mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
JRK Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Hei Dette var ett skikkelig fint referat fra turen. Tillykke med båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.