Karavoli Startet 31.Mars.2008 Del på Facebook Startet 31.Mars.2008 Så har jeg endeli greid å "lure" broren min til å kjøpe seg båt. Han har hatt en liten 21" for mange år siden, men vært uten siden. Men denne gangen slo han til skikkelig og kjøpte en båt som alle i hjemhavna vil misunne han. Noen her vet kanskje av båten til JRK her på forumet? Det er hans båt som nå snart skal bli Nord-Trønder I den anledning er jeg (uheldigvis ) blitt hyret av min bror for å være med å hjelpe han med seilasen hjem. Vi skal altså gå helt fra Tjøme til Namsos, noe som er omtrent halve kystlinjen vår. Vi har 9 dager til rådighet, så får værgudene bestemme om vi kommer oss helt hjem i første omgang. Jeg gleder meg mye til turen og ikke minst forberedelsen vi skal til med nå på forhånd med blant annet tegne opp ruta på sjøkartene. Hvis noen vil komme med noen gode tips og råd til turen, mottas det med takk! Hadde også vært fint med deres mening om litt tøffere havstykker. Tønsberg Tønne, Rundt Lindesnes, Hustadvika, Stadt og andre. Hadde vært fint med bilder også. Når turen er gjennomført skal jeg prøve å legge ut noen bilder her og fortelle hvordan turen var..... Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Gratulerer til din bror om båtkjøpet Har ikke mye erfaring om denne kyststripa, men det høres utrolig morro ut å reise hele den veien til sjøs. Ønsker dere all lykke på ferden, og det er (etter min mening) obiligatorisk med dokumentasjon ved foto slik at du kan legge ut ett lesebrev her på båtplassen da dere er hjemme. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
GeirT Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Hvis noen vil komme med noen gode tips og råd til turen, mottas det med takk!Hadde også vært fint med deres mening om litt tøffere havstykker. Tønsberg Tønne, Rundt Lindesnes, Hustadvika, Stadt og andre. Tja - blir lang tur det der. Hadde det ikke vært enklere å sette båten på toget ? Men har dere god tid - blir det en kjempefin tur. Sørlandet går stort sett innaskjærs. "Piece of cake !" Å runde Lindesnes er som regel ikke utfordrende. Det lengste åpne strekket blir vel Jæren mellom Lista og Tananger. Er været for ille for runding av Lista og dere ikke orker å vente, kan dere bruke Spangereidkanalen og gå innaskjærs til Farsund. Fra Farsund kommer dere da ut på sydsiden av Lista og nordover blir utaskjærs langs Lista-landet. Trengs nok en hvil, er Kirkehavn på nordsiden av Hidra et bra sted. Hvis ikke fortsetter dere i retning Egersund - er dere fortsatt komfortable kan dere gå videre nordover runde Jærens rev og gå til Tananger. Fra Tananger går dere videre nordover og opp Karmsundet mot Haugesund. Sletta - mellom Haugesund og Bømlo kan også være frisk, men bruker å gå bra. Anbefaler at dere dreier nordover ved Mosterhavn på Bømlo og tar Nye-leia langs vestsiden av Stord. Her er det et mer trivelig farvann enn østsiden av Stord, som er lang og kjedelig og mer sjø ved nordavind. Ved høyde ved Fitjar krysser dere over til Bekkjarvik og går nordover gjennom Austevoll og videre opp langs østdien av Sotralandet og til Bergen. Nå kan sikkert andre fortelle om ruten videre nordover. Gikk via Salhus/Alverstraumen og opp langs innsiden av Radøy i fjor. Kan anbefale denne veien videre nordover. Så kan andre som er kjent videre nordover sikkert skrive mer. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Karavoli Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Tusen takk GeirT det var en rettelig beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Dere får en flott tur! 9 dager på dette holder i massevis. Jeg tror jeg villle begynt med et par- tre dager transportetapper, f.eks. til bergen, også blir det ren kosetur derfra. En venine av meg seilte oslo-bergen på 3 døgn med en liten og forholdsvis treg båt. Selv skal jeg seile oslo-orkenøyene-oslo på disse 10 dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 9 dager på dette holder i massevis. Jeg tror jeg villle begynt med et par- tre dager transportetapper, f.eks. til bergen, også blir det ren kosetur derfra. En venine av meg seilte oslo-bergen på 3 døgn med en liten og forholdsvis treg båt. Selv skal jeg seile oslo-orkenøyene-oslo på disse 10 dagene. Ja vi gleder oss kjempemasse til turen. Håper på godt vær da Er ikke akkuratt en racer båt vi skal gå med, går ca 8 knop på marsj. Med 9 dager er regnet med noe god tid i tilfelle vi blir liggende å vente på bedre vær. Man vet aldri. Men har tengt å gå så mye som mulig i starten hvis det er godt vær, og som du sier, eventuelt få bedre tid mot slutten av turen. Er flere her som har planlagt fine turer da God tur KapteinØL Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Jeg gikk Trondheim-Karmøy for noen år siden og erfaringene fra den turen kan du lese her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Karavoli Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Jeg gikk Trondheim-Karmøy for noen år siden og erfaringene fra den turen kan du lese her. Ser ut som dere opplevde litt av hvert på den turen. Både pent og dårlig vær. Vi har ikke tenkt å seile gjennom Stadt i mørke iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Sira Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Da har din bror fått seg en stoor 32 foter. Jeg har maken selv og har bare gode erfaringer med den. Masse plass, sterk og god i sjøen. Håper dere får en fin tur hjem. Jeg hentet min i Mandal for 3 år siden og hadde en kjempetur til hjemmhavna på Hvaler. Bru Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
Karavoli Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Da har din bror fått seg en stoor 32 foter. Jeg har maken selv og har bare gode erfaringer med den.Masse plass, sterk og god i sjøen. Håper dere får en fin tur hjem. Jeg hentet min i Mandal for 3 år siden og hadde en kjempetur til hjemmhavna på Hvaler. Bru Det stemmer Kan du som har en lignende båt fortelle litt mer om sjøegenskapene? Sitér dette innlegget Link to post
Sira Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Det stemmer Kan du som har en lignende båt fortelle litt mer om sjøegenskapene? Båten er veldig tung og stødig i sjøen,men ruller selvfølgelig i sidesjø som andre snekker. Den er retningsstabil, lett å manøvrere,(men greit å ha baugpropell) Etter det jeg vet er det vel også masse utstyr på båten din bror har kjøpt? Veldig pen og velholdt båt forresten.( Ja- jeg har sett den ) I originalbrosjyren som jeg har står det følgende: Kragerø 32 - en flytende hytte "Med denne båten kan du dra jorden rundt" Litt teknisk data: Lengde 9.75m. Bredde 3.25m Dyptgående:95cm Høyde i forkabin/salong195cm Høyde i akterkabin 185cm Høyde i toalett/dusj: 185cm Vekt : 4 - 5 tonn Motorinstalasjon:80 - 200hk. Fartspotensiale: inntil 18 knop Den ble levert i tre forskjellige typer AC/HT -- UNIK -- Flybridge. Det ble bygget kun 52stk. Kragerø 32. Etter det het den Skagerak 1000. Vet ikke eksakt hvor mange dem leverte,men tror ikke det er mange. Lykke til med hjemtur og en solid norsk båt. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
LykkelitenIV Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) Dere får no huske på å følge med på værmeldingen, og bølgevarsel Og her: bølgevarsel Der er en del strekk som kan bli litt utfordrene: - Du kan jo møte på litt bølger utenfor Tønsberg og sydover. - Jeg har opplevd 3 meter bølger når vi forlater Jomfruland på vei syd. - Jeg vil anbefale Sprangreidkanalen istedenfor Lindesnes - rett og slett mye koseligere - Innaskjærs til farsund. - Åna-Sira kan være firkt i stiv kuling - bør sikte på Egersund. - Jæren rev - når du runder bøyen kan det være krappe bølger(selv ble jeg litt småsvett i august ..) - Deretter er det boknafjorden (etter Tananger) - Bølgevarsel - Og Sletta (etter Haugesund)- Bølgevarsel - Etter dette er det innaskjærs til Bergen. - Deretter retning Lindås/Alverstraumen er fint - som Geir skriver. - Så er det en kort overfart over Fensfjorden - En del bølger ved Mogstad kan oppleves, men bør gå greit. - Sognefjorden blir noe tilsvarende. - Deretter er det en del åpne strekk nordover - er det kulig så blir det bølger !! - Hustadvika - Bølgevarsel - Og så Stadt Ellers er det jo en fin tur Her er noen turskildringer fra 2005 og 2007 (Bergen - Jomfruland - Bergen) God tur ! Redigert 31.Mars.2008 av LykkelitenIII (see edit history) Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Karavoli Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Dere får no huske på å følge med på værmeldingen, og bølgevarsel Og her: bølgevarsel - Jeg vil anbefale Sprangreidkanalen istedenfor Lindesnes - rett og slett mye koseligere God tur ! Ser ut som det blir Spangreidkanalen uansett vær Ellers takker for tips!! Blir litt vanskelig å holde øye med bølgevarslet da vi ikke har internett. Men vi får holde tett kontakt med de hjemme, som har internett Gleder oss mye på turen å ber om godvær!!! Kan noen fortelle litt om Tønsberg Tønne. Har hørt den nevnt mye men finner lite info om den....? Noen som har en god rute gjennom Hustadvika? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Jeg tok turen fra Stavanger til Trondheim.. står endel om den her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22688 HER Herlig tur Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
JanB Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Og eg gjekk strekninga Oslo-Bergen hausten 2006 med "ny" båt. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Karavoli Svart 1.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2008 Og eg gjekk strekninga Oslo-Bergen hausten 2006 med "ny" båt. Vi håper på å komme oss helt hjem på 9 dager vi da. Men som sagt må vi ha været med oss. Ser jo at man må over flere havstykker som kan gi urolig sjø!!! Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Vi håper på å komme oss helt hjem på 9 dager vi da. Men som sagt må vi ha været med oss. Det burde ikkje vera umogleg. Når me brukte til saman 7 dagar på Oslo-Bergen så skuldast det fleire forhold. Farten var gjennomsnittleg rundt 7 knop, til saman ein dag gjekk med til landligge p.g.a veret og me tapte ein del tid på å ta turen i to etappar (gjekk heilt inn til Jåttåvågen i Stavanger og ut igjen). Eg kjenner ikkje båttypen de går med, men hugs at Spangereidkanalen ikkje har meir enn 4 meters seglingshøgd. God tur, - det blir nok ei flott oppleving! Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
AndersH Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Blir litt vanskelig å holde øye med bølgevarslet da vi ikke har internett. Men vi får holde tett kontakt med de hjemme, som har internett Kysten langs norge har vel snart 100% bredbåndsdekning via usikrede trådløse nett?:-) Jeg vil tro at om dere ligger i de etablerte havnene og har med laptop får dere internett mange mange steder. Det ville jo være en stor fordel for dere å kunne følge med på værmeldinger og bølgevarsler fra dag til dag. Med en slik tur i planene kan dere jo nesten også forsvare å anskaffe ICE for anledningen...:-) Internettbaserte varsler er jo nesten for sikkerhetsutstyr å regne i dag. Må inrømme at jeg blir litt missunnelig. Det høres ut som en kanontur og med 9 dager bør det ikke by på noe voldsomt stress heller. Men som en annen sier, kan være greit å få unnagjort litt de første dagene mens energien er på topp, og om været tillater det, så har dere god margin når det begynner å nærme seg. På veien fra Egersund til Florø kan jeg bekrefte at Jæren, Boknafjorden (mellom Stavanger og Haugesund), Sletta (mellom Haugesund og Stord), Korsfjorden (mellom Austevold og Sotra), samt Sognesjøen (hvor sognefjorden kommer ut) vil være det som kan by på litt motstand. Jeg kjenner ikke resten av reiseruten deres, men jeg har selv gått de overnevnte strekk. Jæren er vel kanskje det verste fordi det er såpass langt. De andre er mindre strekk hvor man kan bite tenna sammen og komme seg over. Det er mange som har lagt feks. i Haugesund og tatt Sletta tiiiidlig om morningen. Det er svært ofte roligere da, og ut fra Haugesund havn kommer du rett ut på Sletta. Lykke til med planleggingen, og GOD TUR!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
JanB Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Blir litt vanskelig å holde øye med bølgevarslet da vi ikke har internett. Internettbaserte varsler er jo nesten for sikkerhetsutstyr å regne i dag. Internett er kjekt, men noko av det viktigaste sikkerhetsutstyet er VHF. Her får du janmnleg vervarsel, bølgevarsel og andre navigasjonsvarsel. Treng du varsel utanom dei faste tidene, får du det ved å kalla opp næraste kystradiostasjon (gratis om du er med i Sjøassistanse, - mot betaling for andre). Det viktigaste med VHF er likevel muligheten til å få hjelp og kunna hjelpa andre. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Sigurd Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 .....Kan noen fortelle litt om Tønsberg Tønne. Har hørt den nevnt mye men finner lite info om den....?....... Ikke noe å bekymre seg for med den båten. Du runder på under 5 minutter. Kan være litt ruskete der med litt vind og mye rar strøm. Grunnen til at den nevnes ofte tipper jeg er at tønna er manges første møte med "det åpne hav". Er det godvær når dere legger i vei, sparer dere litt tid ved ikke gå innom tønna. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 1.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2008 Med en slik tur i planene kan dere jo nesten også forsvare å anskaffe ICE for anledningen...:-) ICE? Er det en "dings" som gir oss tilgang til internett? Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Har selv gått strekningen Stavanger / Lofoten med seilbåt alene, og strekningen Bergen / Trondheim fem ganger. Fantastisk flott tur og er været noenlunde har dere mye og glede dere til. Som andre har sagt er Nyleia utenfor Stord fin å gå, og fra Bergen og nordover vil jeg anbefale å gå inn Alverstraumen og gå straumane norover til en kommer ut i Fensfjorden. Forbi Eivindvik, over Sognesjøen, inn Krakhellesundet, videre Vilnesfjorden, forbi Askvoll til Florø. Frøyfjorden, forbi mektige Hornelen, Skatestraumen, Måløy og Stadt . Stor naturopplevelse. Ålesund har fin gjestehavn, ofte fullt, men midt i byen og greit å ligge. Videre nordover over Lepsøyrevet, på utsida av Midøya mot Bud. Er det god sikt er det fint å gå Stopleleia (innerleia) over Hustadvika, trang men godt merket. Greie plasser å stoppe over nord for Bergen er Eivindvik, Florø, Ålesund, Bud, og Kristiansund. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 2.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Har sjekket ut dette med ICE. Det er jo en utrolig nyttig sak!! Har aldri hært om denn før.... Prisen er ganske dyr, men det som er genialt er at man kan abonere på ukesbasis. Skal virkelig vurdere å anskaffe en slik før turen! Dekningsgraden, i følge dekningskartet på www.ice.no, er også imponerende og dekker alt hele norskekysten. Takk til dere som kommer med råd til ruten og egne historier og erfaringer om egne seilaser. Setter pris på det så gjerne kom med flere Redigert 2.April.2008 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Har selv gått strekningen Stavanger / Lofoten med seilbåt alene, og strekningen Bergen / Trondheim fem ganger.Fantastisk flott tur og er været noenlunde har dere mye og glede dere til. Som andre har sagt er Nyleia utenfor Stord fin å gå, og fra Bergen og nordover vil jeg anbefale å gå inn Alverstraumen og gå straumane norover til en kommer ut i Fensfjorden. Forbi Eivindvik, over Sognesjøen, inn Krakhellesundet, videre Vilnesfjorden, forbi Askvoll til Florø. Frøyfjorden, forbi mektige Hornelen, Skatestraumen, Måløy og Stadt . Stor naturopplevelse. Ålesund har fin gjestehavn, ofte fullt, men midt i byen og greit å ligge. Videre nordover over Lepsøyrevet, på utsida av Midøya mot Bud. Er det god sikt er det fint å gå Stopleleia (innerleia) over Hustadvika, trang men godt merket. Greie plasser å stoppe over nord for Bergen er Eivindvik, Florø, Ålesund, Bud, og Kristiansund. Nyleia er fin, hvis du trenger ly for natta har du min tillatelse til å legge deg ved kai ved Eggøy i Kyrkjesundet, ikke det at du trenger tillatelse, men så fikk jeg sagt at Eggøy er familiens lille perle på jord... Vi bruker ikke den kaien, men lendinga ca midt på øya da det er der det er innmark og dermed naust, hus mv, denne lendinga er på vestsiden, ca midt på øya. Ved kaien i Kyrkjesundet kan du ligge longside... Redigert 2.April.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Karavoli Svart 2.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2008 Nyleia er fin, hvis du trenger ly for natta har du min tillatelse til å legge deg ved kai ved Eggøy i Kyrkjesundet, ikke det at du trenger tillatelse, men så fikk jeg sagt at Eggøy er familiens lille perle på jord... Vi bruker ikke den kaien, men lendinga ca midt på øya da det er der det er innmark og dermed naust, hus mv, denne lendinga er på vestsiden, ca midt på øya. Ved kaien i Kyrkjesundet kan du ligge longside... Tusen takk bjoris! Kan godt hende vi tar imot tilbudet. Må se hvordan vi ligger an når vi passerer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.