Jump to content

synsing/råd om plastpest

per-pusling

Recommended Posts

Eg har ein 27 fots seglbåt med plastpest. Iallefall har den alle symptoma på plastpest. Mange mindre bobler under vannlinja. Boblene opptrer flokkvis, typisk ti og ti innanfor eit relativt snevert område. Eg vil annslå at det er omlag fire-fem slike bobleflokkar.

Lenge var eg i tvil om at båten hadde plastpest, da ingen av boblene hadde den kjende illeluktande veska inni seg. Til no har eg berre funne ei boble med veske som luktar eddik. Denne bobla var mykje større enn dei andre boblene. Dei andre boblene har berre tomrom, eller framstår som ein klump av masiv gelcoat.

Båten har vore behandla for plastpest for omlag 12 år sidan. Det fulgte med ein garanti mot plastpest dei neste 10 åra. Derfor er eg litt overraska over at båten har blitt angripen på nytt.

Eg lurer på kva eg bør gjere med båten framover. I og med at verdien på båten er knappe 100 000,- er det ikkje aktuellt å settje arbeidet til nokon profesjonelle. Da båten har så liten verdi, samt at markedet er svært treig for denne typen båt, ser eg ingen god grunn til å bruke mykje tid på å settje den i stand.

Eg har lest at det ikkje er nokon snarveg ifrå plastpest. Dersom eg sliper bort boblene og fyller tomrommet med gelcoat. Vil det hjelpe mot problemet i det heile, eller er det like greit å ikkje gjere noko som helst? Kor lenge kan båten ha plastpest og fortsatt vere funksjonell? Korleis vil båten sjå ut om eg stoffar båten, brukar den ein sesong og tek den opp til hausten?

mvh

Helge

Det finnes mange meninger om dette. Jeg har selv behandlet min forrige båt, innendørs i oppvarmet lokale, ved å høvle av gelcoaten, vasket og målt Ph og fuktighet, før den ble sparklet og bygget opp med mange lag med Westsystem epoxy, etter en vinter med tørk. Det var en 27 år gammel båt med endel blærer, og jeg må nesten si jeg ble litt skuffet, da jeg så hvor minimalt det var med skade i laminatet bak.Noen små ubetydelige krater noen steder bare. Hvis du ønsker å gjøre noe, ville jeg, til høsten, fjernet gelcoaten i de ommerådene som det er blærer (åpnet blærene), og vasket godt med rent vann noen ganger i løpet av vinteren, og sparklet opp igjenn med epoxy på våren igjenn. Har fortsatt ikke hørt om en båt som er ubrukelig pga plastpest. Pest er et stygt ord, og gjør at dette høres farligere ut enn det det er. Hadde vært bedre om det kaltes vannblemmer eller eksem. :smiley:

Hva du gjør med dette utrolig farlige og altoppslukende problemet ?

Absolutt ingenting. :smiley:

Suzuki

Nå er blærene åpnet da :wink: ..

Tror kanskje denne løsningen er grei.. Forutsatt at det ikke er osmose- da hverken jeg eller pappa kunne kjenne noen eddiklukt da vi åpnet dem..

""Behandling av ikke osmosiske blærer.

1. Fjern bunnstoff - evt. primer.

2. Rengjør og slip gelcoaten med 180 papir.

3. Behandling med epoxy. Finnes der defekter eller skader skal disse sparkles med løsningsmiddelfri epoxysparkel og deretter overmales med et beskyttende epoxysystem. (f.eks. 5 strøk Gelshield 200)"" (fra http://www.alvoenmarina.no/html/osmose.html )

Redigert av seilærn (see edit history)

Det er VIKTIG med tørking uansett!

Jeg fant også et par blemmer hos meg. Fikk sandblåst hele bunnen for å være sikker, mest for at det er så inmari mye jobb å skrape - betalte kr 3000,- til en lokal helt. Skylle med vann er viktig slik at evt glykol (trekker vann) ikke blir liggende. La det tørke. For min del blir det fra høsten til våren som kommer nå. Når det gjelder verdi av båten skjønner jeg hva du mener. Jeg vill fått tak i en kompressor og sandblåst det som ser mistenkelig ut, skylle godt med ferskvann i flere omganger de første 2 ukene, deretter tørke. Deretter ville jeg sparklet hullene med to-komponent LØSEMIDDELFRI epoxy - f.eks Jotun sin - husk å vaske med aceton først. Deretter kjører du på med 2 kompmponent "Anti-Pest" - 4 strøk, deretter bunnstoff. Det beste er vel om du stripper alt bunnstoff og utbedrer alle blemmer som over og legger på "Anti-Pest" slik at hele bunnen er dekket. Den store fordelen er at du etter dette vil ha en båt som gir en knop ekstra og er groefri de neste åra. Gamle groer som blir malt over "lukter" og trekker til seg mer groe.

Det finnes mange bra systemer for dette, men jeg kommer til å benytte Jotun da dette blir enklest mht jobb. Dette går på tørketid og arbeidtemp, samt heft og overmalbarhet. Det er normalt litt pes med venting og priming før neste strøk av primer, bunnstoff osv.

Kun over vannlinja jeg har blemmer, på et veldig lite område, og som sagt luktet/lukter det ikke eddik.. Boblene har til nå ligget åpne i cirka 1 mnd...

Så jeg antar at sparkle- antipest- lakke blir min fremgangsmåte da. :smash: Har tidligere brukt en 2-komp. sparkel fra international, Watertite

2-komponent epoxysparkel... Den er også uten løsningsmidler står det... og gelshield under vannlinja.

Redigert av seilærn (see edit history)

Det høres merkelig ut at du får dette over vannlinja - det er helt sikkert ikke plastpest, det krever fuktighet som sprenger ut. Ville nok hørt med et båtbyggeri og høre mer om hva som kan forårsake dette. Har dette vært her hele tiden kan det være støpefeil som har vært der hele tiden. Har dette utviklet seg eller vært sånn hele tiden? Bare nyskjerrig, ingen ekspert på dette!

Det var noen småskader der før, hele båten ble pussa opp og lakka med særdeles godt resultat i fjor. Dette er eneste stedet med bobler. Desverre husker jeg ikke hvordan det så ut der før :crazy: Jeg har altså hatt den på vannet 1 sesong før jeg så det.. Men, området ligger nær vannet, og skroget er formet slik at det blir lite tørking på dette området. I fjor når den var på vannet fikk jeg heller aldri vasket vannlinja skikkelig, den så ut som et h**.. etter sesongen. Aner ikke om dette kan spille noen rolle :confused: I år får vi vann og strøm til brygga, så da blir vasken lettere, i alle fall...Kansje vi skal konkludere med at det ikke er osmose, men fuktighet fra den gangen den ble lakkert :crazy::confused:

Det var noen småskader der før, hele båten ble pussa opp og lakka med særdeles godt resultat i fjor. Dette er eneste stedet med bobler.

Du har nok ikke osmose, det du har fått er vanligt på båter som blir lakkert dersom jobben ikke er utført riktigt med tanke på grunning/priming osv..

Har selv lakket et par båter for en del år siden. En av infoene jeg fikk i forarbeide med å inhente kunnskap om "lakkeringsprosessen" var noe rund det med faren for å få blærer/bobler like over vannlinjen.

Dette er ca 10 år siden så husker ikke detaljenen rundt dette. Er nok bare kosmetisk...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Høres mer ut som en "lakktabbe" enn osmose. Osmose er en prosess som skjer over tid, ved at væske trenger inn i luftbobler mellom laminat og gelcoat. Er det tørt under disse boblene er det ikke noe skummelt ihvertfall. På 80 tallet var dette et ukjent fenomen (osmose altså) og er desverre noe man ser resultatet av nå på mange av båtene fra den tiden. Hadde personlig ikke stresset med ditt problem (ut fra det jeg vet), kanskje klaget på lakkeringa. Uten å ha alt for mye peilig vet jeg at mye rart kan skje med reaksjon på lakkeringsunderlag osv. (pga undelag, reaksjoner, drite seg ut med blandingsforhold osv) - mulig feil fra "lakkering".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...