Jump to content

Landstrøm - han eller hun i inntaket på båten?

bjoris

Recommended Posts

Min landstrøm har faktisk pinner i den delen av kabelen som skal inn i båten. (Dette er en ny type kobling i metall fra Staubo).

Hunkontaktene kan ha ulik utforming og kanskje sies å være "pinner", men som det er nevnt ovenfor er jo hele tanken at den spenningsførende delen av koblingen skal gi så god beskyttelse mot berøring som mulig. Jeg har derfor vanskelig for å tro at det er han-delen som sitter på kabelen.. De strømførende delene er helt sikkert mer beskyttet her enn i kontakten i båten. Hvis ikke må noen ha gjort en tabbe...

Jeg har en slik kontakt både i baugluken og akterut. For å hindre at små barn som går rundt og stikker singrene inn i den ledige kontakten skal få støt, er det viktig å ha vendebryter som hindrer at det står 230 volt på den kontakten som ikke benyttes. Dersom båten er lang og man noen ganger ligger med baugen mot land er det hensiktsmessig å ha tilkoblingskontakt også i baugpartiet.

Jeg la opp et opplegg med syrefast kontakt for 30 A i baugen, dette har skrulokk og hindrer vanninntregning, se side 63 i den siste katalogen til Seatronic http://seatronic.no/ . Prisen var kr. 495 - men dette er et kvalitetsprodukt. Det mest slitsomme var å trekke strømkabel akterover til vendebryter i sikringsskapet. Dersom du sender IM til Jørg kan han sikkert opplyse om pris for den typevendebryter du trenger. Jeg har vendebryter som også brukes på generator ombord. Det hører med til vedlikeholdet ombord at jeg dusjer alle stikkontakter forsikting med vanndrivende spray.

Har igenting med å huske på. Systemet skal være idiot- og barnesikkert.

Du missforstår. Dette er for å unngå at en strømførende kontakt havner i vannet. Det er lite gunstig(!) uansett hvor "idiot- og barnesikkert" anlegget forøvrig er.

Løsningen kan forsåvidt være at kabelen er låst med en elektrisk kontakt til båten, og at denne kontakten får strøm fra den samme landstrømskabelen. Da kan den ikke fjernes før kabelen er strømløs. Men noe slikt har jeg aldri sett i handelen. Ihvertfall ikke til fritidsflåten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Løsningen kan forsåvidt være at kabelen er låst med en elektrisk kontakt til båten, og at denne kontakten får strøm fra den samme landstrømskabelen. Da kan den ikke fjernes før kabelen er strømløs.

Denne løsningen vil være gunstig for flere tilfeller enn å misse ledningen i sjøen. Noen drar bare ut støpselet fra båten og lar det bli liggende på kaien med spenning på i hjemmehavnen. Resultatet blir korrosjon og jordfeil.

Har du sett dette systemet i bruk?

Tull, er veldig viktig å huske på. Systemet er ikke idiotsikkert!

Men ekskluderer ikke viktigheten av riktig kontakt på rett side.

Tror du misforstod. Systemet skal være sikkert i den forstand at mennesker eller dyr for den del, ikke kommer til skade ved alminnelig bruk. Om du kopler kabelen til den strømførende kontakten først og deretter er så uheldig at den andre enden faller i vannet, så skal jordfeil eller sikring kutte strømtilførsel umiddelbart. Demed ingen skade skjedd.

Jeg er selvsagt enig i at man kopler først i båt så i strømkilden. Dette er så intuitivt at det skulle være unødvendig å utdype nærmere i et samfunn som stort sett har levd med elektrisitet de siste 60-70 årene.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

For å legge opp to strøminntak så kreves det som roald er inne på, en mekanikk som kobler ut det eller de inntakeene som ikke er i bruk.

Dette er ikke bare på grunn av berøringsfare, men også fordi man vil krasje fasene hvis begge inntakene / flere strømkilder kobles til samtidig.

I tillegg til det ekstra inntaket og kabelen, så trenger man en bryter eller et rele. Den praktiske forskjellen på om man bruker rele eller bryter, er om man ønsker en manuell eller automatisk funksjon.

Det de færreste tenker på, er at man i tillegg skal sikre hvert inntak med et overstrømsvern innen 0,6 meter fra strøminntaket. Hvis det ikke er mulig å sikre kabelen innenfor grensen på 0,6 meter av praktiske årsaker, aksepteres en maksimal avstand mellom inntak og første vern på tre meter.

Neste tema:

Når det gjelder den ideelle måten å koble til landstrøm, så er jo regelen at man kobler til spenningskilden sist. Dette kan dere diskutere så mye og lenge dere ønsker, men dette er riktig uten diskusjon.

I de senere år har det oppstått en del utfordringer fordi slitasjen på rundstiftmatriellet i marinaene øker. Dette kommer av at strømforbrukerne om bord har økt i effekt, og man skal i prinsippet ikke koble til skjøteledninger eller forbrukere under belastning. (Koble til med forbrukerne slått på).

Selvfølgeligheten er at støpsler ikke er brytere, og kontaktpunktene tåler ikke lysbuen som da vil oppstå når man kobler til med belastning i anlegget. Her vil skaden på rundstiftmateriellet avhenge av belastningen, kvaliteten på utstyret og hvor fort man putter kontakten inn.

Kan sammenlignes med å sette en påhengsmotor i gir veldig forsiktig. RRRRRRRR sier det da når tennene i girkassen files gradvis ned.

Derfor er det en fordel å benytte et system hvor man ikke får koblet til landstrømkontakten før strømuttaket er spenningsløst. Dette ordnes på den måten at kontakten i pidestalen er utstyrt med en elektrisk bryter med en innebygd mekanisk tilkoblingssperre.

Men så lenge alle omgås strøm uten å ha noen forhold til det, så viser det seg at det er vanskelig å få tvunget frem gode tekniske løsninger på grunn av at alle er opptatt av pris. Kan man spare seg til fant så gjør man gjerne det.

Hvis man som marina eier tenker på seg og sin økonomi, så sparer man eget materiell for skader ved å benytte kontakt med bryter og mekanisk tilkoblingssperre, for da flytter man det økonomiske problemet til den andre enden av skjøteledningen som da eies av båteieren.

Ja dette er mer riktig etter mine begreper, for det er båteieren som gjør feilen, og bør derfor også ta kostnaden.

En løsning for båteiere som uten kunnskap ønsker å tvinge frem en sikker løsning, er å gjøre det samme i båten. Det finnes ikke utstyr for dette i dag så vidt jeg vet, men man kan montere en kontaktor med timer og løse problemet på denne måten.

Man sitter da bare igjen med et problem, og det er hvis den ene eller andre enden av skjøteledningen faller i vannet og ikke blir demontert, renset og tørket, så får man gjerne en liten jordfeil som går ut over de andre båtene rundt om kring.

Men dette har da noen beskyttet seg mot ved å montere skilletrafo om bord.

Løsningene er der, så det er bare å kontakte en fagmann og fortelle hva man ønsker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...