dante Startet 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2008 Har noen her erfaringer med at pumpelokket til saltvannspumpa kaviteret hull i pumpelokket? Noen sier det skyldes for liten diameter på inntaket, eller for stor motstand i motor. Erfaringer? - jeg må bytte pumpelokket nå - er nesten hull i lokket!! Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Kavitasjon .... vil si at impeller trekker luft .... hvor er inntaket i skroget, og hvilken dim... og str motor? Mest sansynlig tetning i pumpehuset... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
dante Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Inntaket er i bunn og er ca 1,5 tommer (må måle mer nøyaktig). Slangen går fra inntak og opp til sjøvannsfilter (0,75m) og deretter ned til pumpehus ved motor. Motoren er på 212 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) Nå trekker ikke pumpen luft når den kaviterer, men sugetrykket blir så lavt av vannet "koker" og noe av vannet går dermed over i dampfase.. Med andre ord så blir det "stort" vakuum på pumpens sugeside. Deretter kondenserer dampen på trykksiden av "impelleren" og en stor energimengde frigøres og dette kan skade pumpem slik det beskrives i denne tråden... Denne faseovergangen medfører stor variasjonen i volumet siden vi går fra væske-damp-væske fase igjen.. Årsaken i dette tilfelle er nok for stor motstand på pumpems sugeside som mefører undertrykket, men jeg litt tvilenede til om en vanlig marine impellerpumpe klarer å generere dette vakummet som skal til for at faseovergangen skal inntreffe ved rundt 20 grader vanntemperatur.. Trykket skal da være 0,023bar, hvilket er meget lite (ved 100 grader C så er trykket 1 atmosfære eller 1,013 bar, som er årsaken til vann koker ved 100 grader i heimen eller i båten)... Er det mulig det kan være en form for erosjon som har skadet pumpen og ikke kavitasjon.. Redigert 1.April.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
dante Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Er ute å reiser, men skal prøve å knipse et bilde av det. Det kan faktisk ligne på tilfellet jeg hadde med trimplanene i syrefast, der nabobåten var helt ute å kjøre med jordfeil - da fikk jeg "borret" "pinholes" tvers gjennom plana - ca 2x2 mm. Pumpa har vel ikke med strøm å gjøre, samt at jeg fant dette før jordfeilen på naboen. Ser litt "stratos" ut inne i hullet! Det som får meg til å mistenke kavitasjon er at selve hullet ligger nøyaktig i overgangen hvor gummileppene trekker seg inn og suger. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 uten at jeg skjønte forklaringen til sydvesten , hvilket trykk er det du skriver om 0,023 bar . ? undertrykk? så synes jeg det høres rart ut at en gummi belg\impeller kan lage så stort vacuum at det koker bak bladene.. dette kan sydv veldig mye bedre enn meg men jeg skjønte ikke helt trykkforklaringen.. teskje :-) glem det.. skjønte nå og da tror jeg ikke impelleren kan lage det vakumet (0,023 ) som sydvsten skriver... er vel tross alt stivheten i bladene som avgjør hvor høyt vakuum den kan lage.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Arnstein Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Mulig Sydvesten er inne på det. En annen årsak kan være sjøvannsfilteret. Kjølevannsraten på din motor er ganske stor. Vil tippe et sted mellom 150-200 l/min ved full fart. Har du gjennomsiktige slanger kan du følge med på om det er luftbobler i slangene når du kjører for fullt. Dersom du ser dette kan det være at du har mange og krappe bend inn og ut av sjøvannsfilteret. Eller at lokket i filteret ikke er tett slik at det suges falskluft her. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
dante Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Har gjennomsiktige armerte slanger så det skal jeg sjekke ut når den kommer på vannet. Selve inntaket og slangene har ingen bøy. Sjøvannsfilteret er av den kraftige messingtypen med glasslokk og fet o-ring, men skal ikke banne på at det er tett - får begynne der :) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Stå pick up (skrog igjennomførings/vann inntaket) riktig vei, i forhold til farts retningen? Står den feil vei, blir det vel vakuum, i stede for trykk??? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
dante Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Står med den slakke skråningen fremover! Skulle mene det er riktig.. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Fant du ut av problemet med kavitasjonen? Mitt lokk har også fått seg en god grop. har planer om å snu dette. Har du evnt bilde? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Sydvestens forklaring på kavitasjon er ikke langt fra virkeligheten. Men en trenger ikke å ha nær fullt vakuum i impellerhuset for å få lokale kavitasjonstæringer. Kavitasjon opptrer som regel i forbindelse med store vannhastigheter. Trykket i vannstrømmen blir lavere enn i omgivelsene pga. hastighetshøyden (dvs. at trykkenergi blir til hastighetsenergi). Derfor er det fullt mulig, og også ganske sannsynlig, at skadene som er beskrevet her er kavitasjonstæring. Enkelt forsøk som demonstrere kavitasjon ved høyt omgivelsestrykk: Skru på vannslangen og la vannet renne fritt ut. Klem på slangen ca 1/2 m fra enden til du kjenner det bruser og knitrer innvendig i slangen. Det er kavitasjon pga. lokalt stor vannhastighet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arild81 Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Så da er innløpet sannsynlig for smått? Vil dette kunne skape kavitasjon i skrog gjennomføringa hvis den er for liten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.