Jump to content

Opplag uten varme

Mariell

Recommended Posts

Har vært skrevet side opp og side ned om vinteropplag med varme ombord.

Nå er det ikke alle som har mulighet for å ha strøm tilkoblet gjenom hele vinteren.

Og da kommer ofte fuktproblemene.

Jeg har ikke strøm, og heller ikke vinterkalesje. I fjor var det mye fukt under presseningen. Og endel jordslag.

Ett tips til de som ikke har strøm tigjengligt

I år lagde jeg en underpressening i kalseje området" . Heiste midten av presseningen litt opp og lagde ett par luftehull i toppen.

Min teori var. At fuktig luft som ble varmet opp av tempratursvingninger/sol. Ville stige opp og forsvinne ut gjennom disse hulla. Og at det derfor ville bli tørrere i båten.

Dette har fungert over all forventning. Har vært i båten endel ganger i løpet av vinteren og det har føltes fint og tørt.

Når jeg i går endelig fikk av burkaen, så var det ingen tegn til jordslag noen plass. Jeg hadde i vinter latt alle puter og madrasser være igjen i båten.

Anbefales.

Eneste problemet mitt i år er at jeg hat hatt mus i båten. Oppdaget dette sist jeg var hjemme. Tok ei mus da. I går var det mus i 3 av 4 feller så det er nok flere ombord. :cryin:

Edited by Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Metoden du har valgt er helt i tråd med fysikken, og man kan oppnå lavere luftfuktighet i båten på denne måten enn ved bruk av varme.

Bonusen er at man i tillegg sparer mye penger på energiforbruk.

Hvis man unngår noe langs skutesiden som har konakt med krybben(bare en glatt skrogside) vil ikke mus klare å komme ombord. Derfor festes ikke kalesjen tll krybba med tau, men man benytter tomme spyleveske-kanner som fylles med litt frostveske og vann. Aldri hatt mus ombord (i hvert fall ikke slik med fire ben) !

Fuktproblemer løses ved å ikke snøre sammen kalesjen forran og bak slik at det blir tett. Dessuten taes alt av puter med hjem. Har aldri hatt fuktproblemer heller.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mus klatrer utrolig. Følger selv tips kun med kanner - har satt opp muse-sperrer på presenningsstativ (bakkestativ) og strømledning om bord. Skjønner ikke hvor de kommer fra. De siste årene har jeg satt ut gift allerede fra starten av opplaget. Hadde da litt besøk overrsakende tidlig på høsten i fjor, men så ble det stilt. Heldigvis.

Mus er kjipt. Har de ødelagt noe?

Har vært på musejakt :wink: i båten i hele dag.

Nei det ser ikke ut til at noe er ødelagt. De har tygd i stykker en plastpose og brukt det som bo.

Har heldigvis ikke gnagd på hverken puter eller ledninger etter hva jeg kan se.

"Laddet" fellene på nytt (ost og peanøttsmør). og plasert de på litt bortgjemte plasser.

forhåpentligvis så blir det ikke mer fangst. De pleier vel å forlate bo og gå tilbake til skgen når våren kommer!

Helt rått hvordan de har greid å komme seg ombord.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP