Jump to content

Hvordan montere targabøyle bak på seilbåt?

Mulligan

Recommended Posts

Sitter og klør meg i hue.

Har tegnet en targabøyle til båten min, men har begynt å tenke på innfestning.

Hva er det fornuft i:

- Sveise den til rekka?

- Klamre den til rekka?

- Skru den i dekk rett innenfor rekka?

Vurderte det samme på min båt. Der ble konklusjonen at belastning på festene for pushpit ble vel store med bøyle sveiset til denne. Nå er sikkert din pushpit bedre innfestet enn min.... Konklusjonen hos meg ble at den burde skrues på hekken og komme rett bak akterstaget. Prosjektet er ellers lagt litt på is. Gjort deg noe tanker om ekstra vindfang som følge av en slik løsning? Er litt nervøs for akkurat den biten med min båt.

Kjøpte ferdig targabøyle hos Sea Sea.no og skrudde den fast . Men nu har jeg den opp på FB , så litt andeledes blir det kansje sånn feste messig . Nabobåten har samme targa , han sveisa den i rekka . Blei helt topp det ....

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

ekstra vindfang som følge av en slik løsning? Er litt nervøs for akkurat den biten med min båt.

Nei egentlig ikke. Men godt poeng.

Jeg må rydde litt bakpå hekken. Det ser ut som et kråkereir bakpå der. Det jeg hadde tenkt å ha på en sånn targa er solcellepanel, akterlanterne, 3 GPS antenner hvorav en er på størrelse med en liten kakeboks, Inmarsat-C antenna og K70 antenna til VHF'en.

Noen dilemma. Sveiser jeg den til rekka så står den godt, men lar seg ikke fjerne ved transport av båten. Klamrer jeg den lar den seg lett fjerne men det ser litt hjemmelaga ut. Skrur jeg den i dekk så lar den seg også forsåvidt fjerne og jeg kan trekke kabler skjult hele veien. Hos meg må også en eventuell bøyle stå bak akterstaget da det ikke er klaring mellom akterstaget og bommen.

Blir en relativt diger greie. 1.70 høy over dekk og 2.25 brei.

Lurte på om det var fler enn oss to som hadde tenkt tanker rundt dette.

Er inne på tanken om targa. Har kontakt med en rørlegger som har materiale og utstyr til å bøy rørene. Om han klarer å få disse bøyene pene gjenstår å se på så pass tykke rør, men han mener nå at dette skal gå bra. Nå skal jo targaen stå på en eldre båt og her kommer nytten først isteden for utseende. Jeg har muligheten til å feste denne til davitene og den kommer da utenfor dekket eller rett over akterspeilet og behøver ikke være så altfor høy.

Har også vært inne på tanken om å plassere targaen i forkant og i forbindelse med masten. Virker noe sprøtt med denne plasseringen, men en oppnår jo en bedre utnyttelse av denne også til andre formål. Må jo da festes i dekket og i forkant av masten (fleksibel feste i masten). 1.8 til 2.0 meter over dekk med utstyr og diverse.

Noen tanker rundt dette temaet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

men lar seg ikke fjerne ved transport av båten.

Er dette et stort problem? Den må uansett ha god avstivning forover pga dynamisk belastning i store bølger. Lastebiltransport burde ikke være noe verre så lenge du spør sjåføren ta det litt rolig. Høydemessig kan det være et problem, litt avhengig av hvordan veien er belagt med bruer, tunneller o.l. Men da er det kanskje mulig å ta den opp et annet sted slik at du slipper disse.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du kan feste den til aluminiums rælingslista. Lag litt lange (500-600mm) flattjern av syrefast som skrues fast til rælingslista. Legg teflon mellom som isolasjon. Sveis rørene fast til dette flattjernet.

Er ikke helt sikker på om det heter rælingslist, men det er den som ligger ytterst langs hele båten.

Driver også å tenker litt i samme baner, gjerne targa kombinert med daviter. Har ikke kommet på noen god løsning men ser fram til å snoke i andres løsninger :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 1 year later...

Henter opp en gammel tråd her, som er en av flere relevante som diskuterer montering av targabøyle på seilbåt (se også denne og denne).

Jeg er en av dem som synes at en godt utført targabøyle gjør båten tøffere, samtidig som det utvilsomt er praktisk (se bildene som finnes på web-siden til katomarine.com). Dessverre har de ingen bilder av de vanligste cruiserne i norske farvann.

Konkret er det 4 ting jeg ønsker å oppnå, nemlig en grei plassering av radar, plass til diverse antenner, løfteanordning til påhengsmotor og kanskje en daviterløsning. De tre første formål kan også løses ved en enkelt mast ala Scanstrut, båtsystem eller lignende, så dette er for meg en alternativ "easy way out"....

Uansett virker det fra de tidligere trådene som om det er flere som har interesse av et slikt prosjekt, men at det er få som faktisk har tatt skrittet helt ut. Jeg lurer derfor på om det er andre som har kommet lengre med sine planer, eventuelt gått i dialog med noen som kan lage noe slikt?. Et godt sveiseverksted vil kanskje kunne ta på seg å lage en egen modellserie hvis det er flere interessenter?.

Andre her som går og tenker i samme baner?

targa1.jpg

targa2.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....