Jump to content

Lifeline batterier fra sleipner.no. Erfaringer?

Falx

Recommended Posts

Hei

Leser om disse idag etter en artikkel i Båtliv. De virker jo supre, ihvertfall i forhold til de jeg har (vanlige syrebatterier). Pga barn ombord i båten etc, ønsker man jo minst mulig risiko med gasser fra batterier etc, og disse virker helt tette, med minimalt vedlikehold. Dessutren kraftigere enn "vanlige" syre/gel batterier.

De virker jo ganske interessante, noen som har (+/-) erfaringer med disse?

Forstatt god onsdag :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Hei.

Tror det er meget god Lifeline batterie. Den likner kanskje som Concorde batterie? Concorde koster mer.

Har selv 2 optima batterier (1 startmotor og 1 baugpropell) meget fornøyd. Forbrukerbatterier Varta (agm)er også vedlikeholdfri til lys-kjøle-osv.

At-le :wink:

Takk for kjapt svar.

Men fy for noen priser da? nesten 3600,- for d på 105Ah?

Er du forresten fornøyd med dine Varta batterier? Eller misforstod jeg deg? Kanskje d bare var en anbefaling?

Tenkte å bytte ut mitt startbatteri med ett fra Lifeline, men forbruks-batteriene kan jeg kanskje bytte ut med et pr stykker fra Varta? Da blir prisen litt mer "å leve med" :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

I praksis vil man ikke få bedre resultat med Lifeline enn Leoch, men lademottak og kaldstart effekten er noe bedre i Lifeline batteriene.

Både Lifeline og Leoch er platebly batterier med AGM.

Jeg har bare brukt Lifeline i de tilfellene det ikke er plass til å montere en litt større batteribank, og da primært for å dra nytte av ladmottaket med en noe overdimensjonert dynamo i seilbåt. (Hurtig ladning av en liten og underdimensjonert batteribank).

Jeg mener den høye prisen ikke kan forsvares, for man har som regel ikke stor nok ladekilde til å utnytte det man må betale for.

De siste to-tre årene har jeg vel kun brukt Leoch, og alle er happy med dem. Det er slutt på at dieselvarmeren ikke tenner på natta for det er virkelig kapasitet i disse batteriene.

Jeg antar du også har erfaring med Leoch siden du spør?

Ja, jeg har leoch i min båt, men er også forhandler for Sleipner. Synes ikke de har informert forhandlerne spesielt godt om disse batteriene, men jeg vil nok fortsette å bruke batterier og tilbehør fra mastervolt. Jeg er kjempefornøyd med batteriene jeg har nå. Etter bytte av dynamo, regulator, batterier og mass combi har jeg kun startet aggregatet en gang for å se at det fungerte (ikke bra å stå stille hele tiden). Har ikke erfaring med andre AGM-batterier, men er fortsatt sikker på at oppgradering av strømopplegget ombord er den desidert beste investeringen jeg har lagt i båten, selv om det kostet flesk regner jeg med å være sikret nok tilgang på 12v og 220 volt mange år fram i tid.

Hva gjør disse lifelinebatteriene bedre til å ta imot ladning? Ligger prisen mye over Leoch eller er forskjellen minimal?

Batteriene konstrueres med forskjellige egenskaper, men generelt så brukes da purifisert platebly AGM batterier. Det er kombinasjonen tykkelse og antall plater som utgjør den største forskjellen på kaldstarteffekt og lademottak, men elektrolytten spiller også en rolle.

Ofte så snakkes det om batterier med UPS eller traksjonsegenskaper, men uansett hvordan man ser på det, så må forbruksbatterier i båt ha begge disse egenskapene.

AGM batteriene er dessuten fine fordi de leverer god startstrøm og kan da benyttes til trøstere etc. Eller som den bruken du nevner med å drive en stor inverter. Poenget er jo å ha høy spenning ved belastning selv om batteriene er ganske godt utladet.

Hva kan vi si om prisen? Leoch er billig i forhold til egenskaper på sin måte og Lifeline er billig når man har bruk for spesielle egenskaper. Prisforskjellen er vel kanskje 30-40 %.

På bildet under har jeg logget spenningen ved bruk av en 10 hk trøster. Batteribanken er 4x140 Ah Leoch. Motoren går på tomgang med en HOA som lader 55 ampere på tomgang. Trøsteren trekker derfor ca 700 ampere fra batteriene. Laveste spenning målt etter at trøsteren er kjørt fem ganger er 11,868 volt.

rickard.gif