Jump to content

El-brann i Snekke

Hess21

Recommended Posts

Vi var ute med snekka (en rana 22) for noen uker siden, plutselig begynte det å ryke fra det "tekniske" annlegget. :cryin: De røk skikkelig og det var flaks at det kom en båt som hjalp oss, dette var noe "Båtservice" hadde oversett. :nono:

Har jeg rett til å få det tekniske annlegget fikset gratis, siden de har oversett det?

Hva slags duppedingser kan gjøre det elektriske annlegget tryggere?

Takk for svar!

-SuperFlex- :seeya:

Jeg er ikke noe ekspert i slikt, men jeg har holdt på en del med el.anlegg i mine egne biler, og det burde vel være noen sikringer som skulle gått når slikt skjer og kuttet strømmen???

Har sett tilfeller der det har vært varmgang i ledninger som har gjort at 2 eller flere ledninger har smeltet sammen og startet "brann". I disse tilfeller har det enten vært pga. totalt fravær av sikringer eller at sikringene som har vært der har vært altfor store.

En hovedstrømbryter BØR du ha i båt uansett! (Er ikke dette påkrevd fra forsikringsselskapene???)

Hvem som skal betale "kalaset" vil ikke jeg legge meg borti... Det får de som kan slik "jus" svare på.

Ble det mye skader, og hva slags skader dreier det seg om???

Edited by Jon E. (see edit history)
Jeg er ikke noe ekspert i slikt, men jeg har holdt på en del med el.anlegg i mine egne biler, og det burde vel være noen sikringer som skulle gått når slikt skjer og kuttet strømmen???

Har sett tilfeller der det har vært varmgang i ledninger som har gjort at 2 eller flere ledninger har smeltet sammen og startet "brann". I disse tilfeller har det enten vært pga. totalt fravær av sikringer eller at sikringene som har vært der har vært altfor store.

Hvem som skal betale "kalaset" vil ikke jeg legge meg borti... Det får de som kan slik "jus" svare på.

Ble det mye skader, og hva slags skader dreier det seg om???

Det ble ingen skader unnatt på el anlegget, men i motsettnig til det ble hele el anlegget og et batteri ødelagt og vi fikk regninga...

Det el anlegget har vært byttet ut med store mellomrom siden 1980.

jeg var i kontakt med han som "pleier" båten vår og han sa at de hadde skiftet noen farlige ledninger, satt inn nytt batteri og

satt inn sånne sikringer du snakket om som kutter strømmen. Nå skal vel problemet være løst :cheers:

Håper det er løst på en real måte sånn at man ikke skal være engstelig på sjøen.

-SuperFlex-

Så fint at det gikk forholdsvis bra, da.

Er vel mye "hjemmegjorte" strømanlegg i båt og noen burde ikke vært kobla til strøm i det hele tatt...

Ikke bestandig lurt å spare på dette punktet, men iallefall rådføre seg med noen som har litt peiling.

Når det gjelder spørsmål om "erstatning" , vet jeg ikke helt.

Men om du ba om en generell vårsjekk av båten, er det nokl ikke vanlig å "finsjekke" elektrisk anlegg?

Så fint at det gikk forholdsvis bra, da.

Er vel mye "hjemmegjorte" strømanlegg i båt og noen burde ikke vært kobla til strøm i det hele tatt...

Ikke bestandig lurt å spare på dette punktet, men iallefall rådføre seg med noen som har litt peiling.

Når det gjelder spørsmål om "erstatning" , vet jeg ikke helt.

Men om du ba om en generell vårsjekk av båten, er det nokl ikke vanlig å "finsjekke" elektrisk anlegg?

Du har vel rett.

Det er bare byttet ut på service det el anlegget da, ingen av oss har hatt lyst til å drive med det :nono: