Jump to content

Billig(?) sattelittkommunikasjon for nødmeldinger mm.

Krimart

Recommended Posts

Hei,

leste om denne: http://www.findmespot.com i siste nr. av Yachting Word.

frontmiddle.jpg

Det er (slik jeg forstår det) en dings med innebygget GPS mottaker og satellitt-antenne for å sende posisjon og en av tre typer melding til et satellitt-nett som dirigerer meldingen videre. Meldingene er enten:

1: Posisjon + en nød-melding

2: Posisjon + Trenger assistanse melding

3: Posisjon + Alt OK melding

Nødmeldingene sendes til sk. GEOS International Emergency Response Center som så skal videreformidle nødmedlingen til SAR senter i nærheten. http://www.geosalliance.com/index.html I tillegg sendes melding til den eller de du har valgt som følgeteam/pårørende at du har sendt nødmeling og psosijonen det er sendt fra. OK, eller "trenger assistanse" sender posisjon og en medling som sendes på SMS eller E-post til den du har valgt.

Dekningen er ikke hele globusen, men Europa er godt dekket, både land og kyst: http://www.findmespot.eu/en/explorespot/index.php?cid=130

Prisen er ikke avskrekkende, 200 Euro, men det koster 100 Euro pr år å abbonere på tjenseten ++ for ekstra servisce som f.eks. automatisk (pos hvert 10 min) posisjonstracking i Google. eg har egnetlig ventet på en slik dings, det har jo eksistert tilsvarende dingser en stund. Ausland hadde vel noe slikt på sine ekspedisjoner.

I prinippet er dette altså en PLB (Personal Locator Beacon) med innebygget GPS og mulighet for tracking til en rimelig penge, men dyr i bruk.

Det som gjør at jeg teller litt på knappene om jeg skal kjøpe en slik dings (både for fjell og sjø) er tre ting:

1: Dessverre er den ikke veldig vanntett, det står at den er "vanntett ned til 1 m. i 30 min"

2: Er litt skeptisk til GEOS. Vet ikke om jeg har noen grunn til det, men får litt emmen smak i munnen av å kikke på hjemmesidene deres. Den henvender seg nok mest til "redde amerikanere på tur" men er muligens professjonelle nok?

3: For sjø-bruk mangler vel SOLAS/GMDSS, det er f.eks. ikke noe krav om MMSI nr. man er helt avhenig av at GEOS gor en riktig melding til lokal SAR enhet.

Kommentarer? noen annen som har sett på denne eller har erfaring fra bruk?

Edited by Krimart (see edit history)
Enda en dings som vi ikke visste vi kunne klare oss uten.......

Lurer på hvordan i all verden vi klarte oss før mobiltelefon, GPS etc

EPIRB, redningsflåte, og slike dingser som dette klarer man seg helt utmerket uten.... helt til du plutselig gjerne skulle ha hatt en. Spørsmålet er : hvor mye penger er du villig til å bruke på noe du håper du aldri vil få bruk for i forhold til hva er sannsynligheten for at du får bruk for en?

EPIRB, redningsflåte, og slike dingser som dette klarer man seg helt utmerket uten.... helt til du plutselig gjerne skulle ha hatt en. Spørsmålet er : hvor mye penger er du villig til å bruke på noe du håper du aldri vil få bruk for i forhold til hva er sannsynligheten for at du får bruk for en?

Selv mener jeg at en epirb eller iridium er en billig livsforsikring... i lengden også...

Fordi- hvor mange kroner er du villig til å gi for en epirb den dagen du ligger og dupper i en båt som er på tur ned til havbunnen uten noen måte å kontakte omverden på?

- MartinL