timon90 Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Toppakningen må byttes uannsett, så da får det knekke det som knekke vil. :P Har ikke råd til å kjøpe ny, eller ny brukt motor. Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk det skal være ganske kurrant å skru på den, da forrige eier hadde hele motoren i deler. Lurhue brukte Tech7 som toppakning!!!! Funka fint en sesong, men så begynnte det å lekke. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Toppakning på motoren MÅ byttes, da både eksos og vann lekker fra toppen. Finn ut hvorfor du har fått lekkasje, er det bare pakningen som har morknet eller har motoren gått varm ?? Plansliping av toppen er i alle tilfeller en god ide......omså bare for hånd ( TYKK glassplate + våt slip papir + olje ) SKal også bytte impeller og drevolje så klart Husk nye pakninger på fylle/tappe skruene. Sjekk pumpe hus + plate under for slitasje, hvis de er slitt...vurder en helt kit ( hus/impeller/++ ) Derretter skal jeg starte den og se hva som skjer. Grei plan Finnes det noen form for motorrens e.l til slike motorer? Det finnes midler som kan rense ut fastbrent olje, MEN kan ikke huske å ha sett noe slikt lokalt der jeg bor . Hva er forresten blandingsforholdene på denne motoren? Noen sier 1% olje, og andre sier 3%. Johnson/Evinrude gikk ned til 2% i 1964.....prøvde seg med 1% i en kortere periode, men gikk så tilbake til 2% ( OGSÅ på de 1% motorene ) Rens å vask motoren, sjekk de punktene til OK67, smør opp alle smøre punkter, sjekk bensin pumpa, sjekk også coilene ( visuelt for sprekker ) Arne Kjetil Redigert 7.April.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
timon90 Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Er usikker på hvorfor motoren blei skrudd fra hverandre, men grunnen til toppakningtullet er vel at han som gjorde detta, av en eller anna grunn ikke ville bruke brukt toppakning eller no sånnt. En anna ting jeg kom på som er problem med den, er at den ikke lader. Åssen funker ladinga på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Åssen funker ladinga på denne? På denne sitter det vel bare en enkel stator og en likeretter ?? Statoren sitter under svinghjulet, for a si det enkelt så det er viklinger som er surret rundt en metall kjerne..... på selve svinghjulet er det montert magneter rundt hele ( rundt statoren ), når svinghjule roterer dannes det en veksel spenning i stator viklingene, denne øker med turtallet . Siden du ikke kan bruke veksel spenning til å lade batteriet, ledes strømmen igjennom en likeretter ( gjør om veksel strøm til like strøm )... På din motor kommer det ut 3 ledninger ( til ladingen) ifra under svinghjulet : Gul Gul/grå Gul/blå Disse ledningene går til en koblings list, videre går ledningene til en likeretter, denne har 4 ledninger: Gul ( koblet til stator ledning m samme farve ) Gul/grå ( koblet til stator ledning m samme farve ) Gul/blå ( koblet til stator ledning m samme farve ) Rød > lade spenning ut, går til innslags releet til starteren, er koblet til batteri ledningen ( via en sikring ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
timon90 Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hva kan være feil så lenge den ikke lader da? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hei igjen! Kjøp eller lån deg en liten propanbrenner. Med denne lunker du litt på aluminiumen så nærme boltene som mulig. Dette vil utvide aluminiumgodset raskere en boltene. Er det mulig så kan du sprute på litt hydraulik olje får du lunker og skal skru. dette fordi denne oljetypen kryper veldig godt. Lykke till Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Droll Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hva kan være feil så lenge den ikke lader da? Defekt sikring.( enkel å sjekke ) Brud på ledning/r. Irr på kontakter ( koblings list ) . Defekt likeretter.( mål om det kommer strøm ut på den røde ledningen ( LIKE strøm )) Defekt Stator .( mål motstanden imellom de 3 ledningene ut ifra statoren + til gods ( skal være ca 0,22 > 0,32 imellom ledningene ifra statoren, IKKE noe kontakt til jord/gods ) ) Sortert etter pris Kan batteri ledningene ha blitt feil koble noen gang ?? dette tar livet av likeretteren, det samme hvis en kobler til/fra batterien mens motoren går . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
csvirus Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hvis den sikringen er defekt får du vel ikke start på motoren overhodet, det gjorde vertfall ikke jeg på min 40hk evinrude, 84mod når den gikk.... direkte farlig nesten og koble fra batteriet mens disse motorene går, hovedstrømsbryteren klarte og skru seg av på min da jeg tok noen bølger litt fort, jeg fulgte selvfølgelig ikke med på voltmeteret som gikk rett til topps (instrumentene var koblet rett på strøm fra kontrollboksen) Brente pærene i begge instrumentene, men det var det eneste som gikk i stykker... Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Takk for mange fine svar alle sammen! Har planer om å få båten på vannet i slutten av Mai, så begynner å få forholdsvis dårlig tid. Skal begynne på motoren så fort jeg har tid, så jeg legger ut oppdateringer her etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Hvis den sikringen er defekt får du vel ikke start på motoren overhodet** Den sikringen jeg refererte til, går kun på ladinga, motoren vil fungere men ikke lade. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
timon90 Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Snakket med han som hadde båten før, og han viste meg hva som gjør at motoren ikke lader. Har merket av på bildet det han mente var feilen. Hva er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Snakket med han som hadde båten før, og han viste meg hva som gjør at motoren ikke lader. Har merket av på bildet det han mente var feilen. Hva er dette? Likeretteren . Tror du kan bruke en av disse . Omc delenr : 581778 Sierra delenr :18-5709 Men før du ferdig stiller diagnosen bør du gå igjennom punktene i min tidligere post. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
timon90 Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 hvor mye ca koster denne likeretteren isåfall? Hvor kan jeg få tak i den? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Kontakte en omc evinrude johnson forhandler, oppgi så mange opplysninger du har om motor, modell, serienummer osv... de burde kunne hjelpe med deler.... ellers er det kanskje andre her som vet om hvor man kan få kjøpt uorginale deler til billigere penge... Alternativt kan du prøve å få fatt på en delemotor, det er litt riski... (forresten, hadde du ikke en delemotor da?) jeg kjøpte engang en delemotor, fordi veiva var brukket i min gamle 12 hk tohatsu...gjett hva som var galt med delemotoren jeg kjøpte... veiva var også brukket der Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Prøv en telefon til Båt&Scooter, Hilmar på 93680064, de har en god del eldre deler i god stand til en billig penge... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
timon90 Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Skal ringe i dag, så da får vi se;) Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ringte til Ravns Garage i dag Meget hyggelige folk, i tillegg til meget billige deler(sammenlignet med konkurrentene). Skal se hva som er å bruke fra den delemotoren. AAHhhh:P Mye å henge fingra i når jeg både skal skru motor, male båten og gå på skole samtidig, men det årner seg nok Gleder meg til sommern! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.