m/s draugen Startet 3.April.2008 Link til dette innlegget Startet 3.April.2008 Sitter her med "måsinj"å vi diskuterer vhf og hans problemer å få kontakt med omverdenen på radioen.Han har byttet antenne fra den som stod på fra før til en lengre en.Men han får ingenting inn, hvis vi ikke går sammen og da max 100m avstand mellom båtene.Radioen er en m-tech.Er det slik at en antenne er en antenne og passer enhver radio,eller må antennen være/tilpasses radioen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Hei. En antenne, eller for å være presis i dette tilfelle: en antenne for maritim VHF, er en antenne og fungerer like godt for en m-tech VHF som for en Sailor VHF, som for en . . . . . Antennelengden er avstem til frekvensen det sendes på, så det nytter ikke å bare plusse på meter for meter på lengden og tro at alt blir bedre da. Men årsaken til dårlig mottak kan selvfølgelig ha andre grunner også, feil på kabelen, dårlig kontakt mot antenne, mot VHF eller noe tull med VHF'n Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
m/s draugen Svart 3.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Lars H.:takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Kan feilen ligge?: I enden av VHF endekabelen skruver jeg selv inn en plugg som så skal skruves inn i VHF'en. I antennekabelen er det en serie med "tråder" som ligger under isolasjonen. Og! under disse trådene ligger isolerte tråder som er isolert inne i ett slags plastikkrør. Kan det ha noe å si hvordan man "legger"disse trådene sammen i pluggen? Slik som jeg har gjort det nå, har jeg tvinnet alle disse trådene sammen og lagt de sammen og skruvd på pluggen. Vanskelig å forklare dette kanskje...... Har jeg gjort feil her å avisolert kabelen med sitt innhold og deretter skruvd på VHF pluggen på feil måte? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Vel disse trådene du skriver om er lederen (som er antennelederen) og skjermen rundt. Skjermen rundt skal som ordet sier skjerme mot støy, antennens lengde starter fra der skjermen slutter til toppen av antennen. Denne lengden må være tilpasset frekvensen som skal benyttes, spesiellt viktig når vi snakker om radiosendere. Man kan kompensere noe av lengden på antennen med å vikle en tråd i ring (spole). Til sammenligning kan en finne frem to kassegitarer, spiller man på ene strengen (sender) vil den samme strengen på den andre gitaren (mottaker) bevege seg i takt, de er i resonans. Da forstår vi at om ikke strengen er stemt til riktig tone/frekvens vil mottaket bli redusert. Nå skal det sies at dette ikke var noe jeg fant i noe lærebok (fant det på nå nettopp ) men jeg tror det gir ett greit bilde på hvorfor antenne lengde er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor byttet dere anntenne i første omgang? Som tidligere sagt er det et forhold mellom frekvens og lengden av antennen. For mottak er det ikke så viktig (riktignok dårligere mottak), men for sendinger er det viktig da radioen ellers kan bli ødelagt. Slik som jeg har gjort det nå, har jeg tvinnet alle disse trådene sammen og lagt de sammen og skruvd på pluggen. Dette kan ha gitt en feil (elektrisk) tilkobling og forårsaket feil med radioen. Dersom man ønsker bedre deking kan det første skrittet være og benytte eksisterende antenne med en koakskabel mellom antenne og radioen. Benytt koakskabel med riktig impedans (50 Ohm er vel vanlig for VHF radioer). Man kan da flytte antennen til et høyere sted som gir bedre forhold. Gjorde noe beregninnger og fant at en 5W sender med antenne høyde på 20m var bedre en en 25W sender men 1m antenne høyde. Beregningene er sikkert ikke helt riktig, men jeg tror at men bør tilstrebe en så høy antenne plassering som mulig. Da kan forlengelses kabel mellom radioen og antennen gi gode resultater. Det neste skrittet er å benytte en antenne med mer gain. Et "antenne system" kan sammenlignes med en lyskaster, jo større reflektor jo bedre vil den stråle i en retning men mindre i en annen. En antenne for TV mottak (yagi) har mange reflektorer, jo flere reflektorer jo mer gain men mindre åpingsvinkel. Denne er fin til å ta imot svake signaler, men da bare fra bestemte rettninger. Sender stasjoner på bakken som sender signaler opp til satellitter (36.000 km) unna har en utgangseffekt på rundt 100W, men så har man en parabol på 13m i diameter. (Vil ikke anbefale dere å benytte en slik antenne) På båter som krenger lite kan man benytte antenner med liten åpningsvinkel i horisontalplanet og få noe mer gain, men krenger disse mistes fort denne gevinsten. Men for å svare på spørsmålet: Er det slik at en antenne er en antenne og passer enhver radio, eller må antennen være/tilpasses radioen? En antenne er ikke en antenne, den må tilpasses radioen. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Slik som jeg har gjort det nå, har jeg tvinnet alle disse trådene sammen og lagt de sammen og skruvd på pluggen. Har du koblet sammen både skjerm og senterleder? Da vil du nok ikke få inn mye:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Slik som jeg har gjort det nå, har jeg tvinnet alle disse trådene sammen og lagt de sammen og skruvd på pluggen. Har tatt utgangspunkt i pressbar plugg som vist på bildet. Ferdig presset plugg skal i tverrsnitt se ut som på tegningen under. Skjermen skal ligge jevnt fordelt rundt hele pluggen. Det må ikke være forbindelse mellom senterleder og skjerm. Prinsippet blir det samme om plugg er av skru-type. (Bilde fra Permo Electronics AS) Redigert 4.April.2008 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Karavoli Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor byttet dere anntenne i første omgang? Jeg kjøpte lengre antenne fordi VHF'en ikke virket med den korte. Trodde jeg ville få bedre signal med en lengre antenne. Det fikk jeg ikke. (Min gamle VHF fungerte bra med den gamle antenna men ikke den nye) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Jeg kjøpte lengre antenne fordi VHF'en ikke virket med den korte. Trodde jeg ville få bedre signal med en lengre antenne Og det er det som ofte ikke hjelper. Her kommer en teoretisk betraktning omkring antenne lengde spørsmål. (Teori er ikke altid sant) For VHF frekvenser på 156MHz blir antenne lengden (halvbølge)ca 95cm, dette er en lengde som er upraktiskt å benytte på en bærbar radio. Dette resulterer i at det lages kortere antenner og radioen tilpasses denne. Dersom konstruktøren har gjort dette riktig vil det, etter min erfaring, skjelden gi bedre resultat. En antenne på 95 cm burde gi det optimale resultatet dersom radioen er til passet denne, men det er jo det den kanskje ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Tror du skal åpne opp igjen koblingen og sørge for at lederen i midten ikke har kontakt med skjermen rundt. Er du usikker får du en tjommi til å hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Tror du skal åpne opp igjen koblingen og sørge for at lederen i midten ikke har kontakt med skjermen rundt. Er du usikker får du en tjommi til å hjelpe deg. Det skal jeg gjøre!!! Takk for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Du må ha tilgang til en tilapsset krympetang for å få presset på hylsen. Det jo mulig å bruke plugg for lodding. Se i så fall tipsene her: Koaksial kabel til VHF Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.