Jump to content

Mercury 40hk 1998 div. spørsmål

Gert84

Recommended Posts

hei. :flag_da::flag:

har just fått bestilt div. dele som jeg skal bruke for at fikse girhuset mit. simeringene var blitt dårlige = vann i girhus og ingen olie = frem me årene :headbang:

der var et par "washers" som man ikke kunne bestille 1 under impellen og 1 over. (de var der ikke da jeg tok det fra hverandre) :confused:

link

her mangler jeg nr. 15 og 17.. ? hvor kan jeg få kjøpt de..?

noen som vett åssen jeg uten å øtelegge noe får ut den som heter 49 der hvor nåleleierne er.?

link

ang. alarm i kontrol boks.... :diving:

det hele sjete nok så raskt.. var i full fart på tur, hadde vel vert på sjøen 1 times tid.. så fusket motoren 1 gang.. ga et skikkelig rykk i hele båten.. etter som det var min første tur i båten og første tur den har vert på i år tenkte jeg at det kansje var litt sånn noe som ikke var så alvorlig.. men slakket ned på det laveste å seilte mot lann :sailing:

500 mtr fra land begynte den å hoste noe jævli å jeg slokket motoren.. ventet 4-5 min å startet igjen.. å da gikk alarmen å motoren slo seg av.. og ville ikke starte.. så måtte ro inn.. kan noen foreklare åssen denne alarm funker..? å offer kom den forseint..?

resultat ble at "roller bearring" manglet 2 ruller.. og var helt skjev.. lager svarte "brent".. :sweat:

en anden ting. når jeg gir full gass hørtes det ut som om der er en del "ubrukte" turtall.. lissom at det spinner.. merker ikke noen foreskjel på hastigheten om jeg slakke en del på gassen.. kan jeg utnytte disse omdr..? :flag_da:

mvh. halv fersk dansker på sjøen..

Gert

Unnskyld meg, men selve motoren pleier da ikke å stoppe fordi om girhuset havarerer? Jeg tror du må undersøke dette litt nøyere før du begynner å overhale girhuset.

Du nevner at det var din første tur i båten; har du nettopp kjøpt den?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

der var et par "washers" som man ikke kunne bestille 1 under impellen og 1 over. (de var der ikke da jeg tok det fra hverandre) :confused:

link

Det står i forklaringen at de delene som har 4 røde prikker inngår i den delen over som har to røde prikker, dvs pumpelokket.

**

link

Delenr 12-866451 er ifølge dele listene med i følgende kit

• Seal kit 823547A2
  • Water pump kit 821354A2

Du har kanskje allerede kjøpt disse kittene siden du skal overhale girhuset ??

noen som vett åssen jeg uten å øtelegge noe får ut den som heter 49 der hvor nåleleierne er.?

Du tenker på den ytre lager ringen til det koniske rulle lagret ?

Kreves et eget spesialverktøy som tar tak bak lagret, selve utdragingen utføres med en glidehammer .

Med litt tålmodighet kan du klare det med Biltema verktøyet som jeg linka til, problemet blir at du kun får tak på ei side, spesial verktøyet holder rundt hele...... med litt håndlag kan du muligens lage deg noe som tar tak flere steder rundt ringen ( fremdeles med glide hammeren )

Du kan også hjelpe til med å varme girhuset rundt lager ( på utsiden ), huset vil utvide seg, og det er muligens nok til at lagret slipper....( hjelp gjerne til med slaghammeren ..

resultat ble at "roller bearring" manglet 2 ruller.. og var helt skjev.. lager svarte "brent".. sweat.gif

Med total skjæring nede i girhuset ble vel motoren ovebelastet, men kan ikke helt forklare fuskinga .....

Hvordan er det med resten av innmaten der nede, hadde ventet skader på ALLE lager + dreva ??

En annen ting... har du verktøy/kompetanse til å shimmse opp igjen girhuset ??, med nye lager MÅ det shimmses korrekt ellers blir levetiden sterkt redusert .

Tilslutt.... ta en kompresjons test eller gjennomslags test på motoren FØR du bruker for mye penger på den, kan være lønt vært å få sjekket :yesnod:

Arne Kjetil

Det står i forklaringen at de delene som har 4 røde prikker inngår i den delen over som har to røde prikker, dvs pumpelokket.

men de var ikke med på bildet og stod jo som no longer availeble..

En annen ting... har du verktøy/kompetanse til å shimmse opp igjen girhuset ??

der er nok lige noget jeg har glemt å bestille der.. :crazy: men ser på det hele når jeg får det og så må jeg se hvad der mangler.. havde litt problemer under bestillingen syntes det hele var litt uoverskueligt.. men det er vel forsat biligst og bestille de ting jeg mangler ved samme sted..?

ok prøver den glide hammer.

hva betyder shimmse??

kompetanse.. ehmm.. ja og nei.. :smiley: jobbe med mekanisk/elektrisk service å har gjort i både moped/bil/mc så håpe jeg kan få dette til.. :smiley:

har bestilt manual au..

har bestilt alle lager

dreva er det tannhjullene..? har bestilt de 2 store. og den litt mindre

takk for svar :wflag: :wflag:

hva betyder shimmse??

kompetanse.. ehmm.. ja og nei.. :smiley: jobbe med mekanisk/elektrisk service å har gjort i både moped/bil/mc så håpe jeg kan få dette til.. :smiley:

har bestilt manual au..

har bestilt alle lager

dreva er det tannhjullene..? har bestilt de 2 store. og den litt mindre

takk for svar :wflag: :wflag:

Shims... tynne metall skiver som legges under lagrene for å gi rett klaring imellom tannhjulene....er forklart i manualen .

• For trangt og tannhjulene slites ut fortere
  • For romt og tannhjulene slites ut fortere, er dog bedre en for trangt, men ...
  • Riktig klaring imellom tannhjulene = de får maksimalt inngrep i hverandre = max holdbarhet .

Shimmsene kommer i flere tykkelser, du må da finne de shimsene som gir rett klaring ( backlach ), hele fremgangs måten er beskrevet i manualen .

Det at en del er NLA...betyr at den ikke kan kjøpes løst, de jeg refererte til ble solgt i et kit sammen med andre deler......

Du har bestilt ALLE innvendige delene utenom selve akslingene ?

Arne Kjetil

Gjelder dette med shimsing for alle motormerker (utenbords)? Skal selv til og bytte over innmat i et undervannshus til en yamaha 9,9hk....

Eller er det slik at så lenge du ikke bytter deler (annet en simringer, og forutsatt at ingenting annet er utslitt)

Tar egentlig dette som opplæring, ikke det at jeg vil sitte igjen med noe som helst eller store fortjenesten, men er greit og ha lært seg dette også....

Har forøvrig et test-kanin-hus, det er av samme typen bare at det er tæret hull i det, vil tro innmaten er passe død men er greit og kunne se og prøve på det først.

Beklager vis du synes jeg stjal tråden din sportsman 14

Shims... tynne metall skiver som legges under lagrene for å gi rett klaring imellom tannhjulene....er forklart i manualen .

• For trangt og tannhjulene slites ut fortere
  • For romt og tannhjulene slites ut fortere, er dog bedre en for trangt, men ...
  • Riktig klaring imellom tannhjulene = de får maksimalt inngrep i hverandre = max holdbarhet .

Shimmsene kommer i flere tykkelser, du må da finne de shimsene som gir rett klaring ( backlach ), hele fremgangs måten er beskrevet i manualen .

Det at en del er NLA...betyr at den ikke kan kjøpes løst, de jeg refererte til ble solgt i et kit sammen med andre deler......

Du har bestilt ALLE innvendige delene utenom selve akslingene ?

Arne Kjetil

kan jeg bestille et shims kit samme plass eller hvor får jeg takk i det..? kan det kjøpes i kit med foreskellige tykkelser..?

har kun bestilt det som jeg mente ikke fungerte.. men jo tror jeg har nesten det hele unntatt det kit.. for har bestilt pakningerne løst.. (så ikke at kunne fått det kit)

men går lige over det hele når det kommer..

har bare bestilt den owners manual men det hele står der ?? eler skulle jeg ha bestilt service manual for beskrivelse af det hele..? gleder meg :yesnod::sailing::fishing:

Gjelder dette med shimsing for alle motormerker (utenbords)? Skal selv til og bytte over innmat i et undervannshus til en yamaha 9,9hk....

Eller er det slik at så lenge du ikke bytter deler (annet en simringer, og forutsatt at ingenting annet er utslitt)

Tar egentlig dette som opplæring, ikke det at jeg vil sitte igjen med noe som helst eller store fortjenesten, men er greit og ha lært seg dette også....

Har forøvrig et test-kanin-hus, det er av samme typen bare at det er tæret hull i det, vil tro innmaten er passe død men er greit og kunne se og prøve på det først.

Beklager vis du synes jeg stjal tråden din sportsman 14

går greit det ser au på dette som litt opplæring.. :wink:

kan jeg bestille et shims kit samme plass eller hvor får jeg takk i det..? kan det kjøpes i kit med foreskellige tykkelser..?

Er som regel med 3>4 tykkelser i et slik kit, MEN på de 40 hk modellene jeg så var det ikke brukt noe slikt :confused:

Hvilken 40 hk modell er det du egentlig har da (gjerne modell/serienr ), 2 eller 3 sylindret ?? , var bare 31 forskjellige modeller det året :smiley:

har kun bestilt det som jeg mente ikke fungerte.. ***.

Et komplett overhalings kit inneholder alle pakninger/O-ringer/simmringer/tettinger som trengs ( oftest også de til vannpumpa )

eler skulle jeg ha bestilt service manual for beskrivelse af det hele..?

Tror nok du trenger service manualen, der har du flere valg...

• Originale manualen ifra Mercury, dekker det du trenger å vite, henviser ofte til OEM verktøy .
  • Seloc manualen ( dekker flere modeller over en viss periode ) går ikke så dypt som OEM manualen, er mere generell, inneholder en del nyttige tips for "gjør det selv" mekanikeren .
  • Clymer manualen ( dekker flere modeller over en viss periode ), litt mere teknisk, kan virke som om den er rettet imot verksteder .

Alle kan bestille i Norge, men de fleste er på engelsk .

Hvilken er den beste ???her kommer smaken inn :smiley:

går greit det ser au på dette som litt opplæring.. :wink:

Ikke det dummeste en kan finne på :wink: , liker å vite hvordan ting fungerer, beste måten å lære på er å demontere/montere på egen hånd ( MIN måte å lære på )

Arne Kjetil

Shims er bruk i de fleste gir hus til utenbords, MEN er ikke nødvendigvis bruk på alle, her må du sjekke service manualen til din motor .

Shimsing er ikke nødvendig hvis en bare bytter simmringer / ENKELTE pakninger.... men ved bytte av lager/aksling/tannhjul/girhus en sjekke om alle klaringer er i henhold til det som er oppgitt i service manualene .

Arne Kjetil

Er som regel med 3>4 tykkelser i et slik kit, MEN på de 40 hk modellene jeg så var det ikke brukt noe slikt :confused:

Hvilken 40 hk modell er det du egentlig har da (gjerne modell/serienr ), 2 eller 3 sylindret ?? , var bare 31 forskjellige modeller det året :smiley:

Et komplett overhalings kit inneholder alle pakninger/O-ringer/simmringer/tettinger som trengs ( oftest også de til vannpumpa )

Tror nok du trenger service manualen, der har du flere valg...

• Originale manualen ifra Mercury, dekker det du trenger å vite, henviser ofte til OEM verktøy .
  • Seloc manualen ( dekker flere modeller over en viss periode ) går ikke så dypt som OEM manualen, er mere generell, inneholder en del nyttige tips for "gjør det selv" mekanikeren .
  • Clymer manualen ( dekker flere modeller over en viss periode ), litt mere teknisk, kan virke som om den er rettet imot verksteder .

Alle kan bestille i Norge, men de fleste er på engelsk .

Hvilken er den beste ???her kommer smaken inn :smiley:

Ikke det dummeste en kan finne på :wink: , liker å vite hvordan ting fungerer, beste måten å lære på er å demontere/montere på egen hånd ( MIN måte å lære på )

Arne Kjetil

hei er e 2-takt 3 syl EPLTO 0p0---- huske ikke lige serie resten af nr..

ok da må jeg iallfall ha bestilt sådan et komplett kit.. :yesnod:

må lige vente å se om manualen jeg har bestilt fortelle annet end åssen man skifte olie etc. :wink:

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...