Minien Startet 4.April.2008 Link til dette innlegget Startet 4.April.2008 Skal nå legge ny dørk i båten, og hadde tenkt å bruke West System sine produkter. Men i alle dager da - SÅ DYRT! Skal legge ca. 6,5 kvadrat teakdørk. Teaken får vi billig gjennom en kompis - antar maks 3000 kr (ca. 20 kr pr. løpemeter) Så var det epoxy og alt annet jorr for å få limt det. Totalsum: 3858 kr Det var da 7,2 kg epoxy + microfiber + Collodial Silica + hvit farge til natene Så kommer kryssfiner til å lime på. Jeg må ha 4 plater (122 x 244) i 15 mm tykkelse (bytter ut de gamle platene da de hadde trekt vann). Om jeg da velger marine kryssfiner fra West System koster det meg 8380 kr (2094 x 4) Dette høres jo helt hårreisende ut! Totalpris for å legge dørk selv: 15300 kr. Er dette en rimelig pris, eller vil jeg kunne få det billigere ved å bruke andre produsenter? Og blir i så fall fremgangsmåten den samme? Noe av grunnen til at jeg ser på West System er at de har en veldig fin bruksanvisning. Har nemlig aldri gjort dette før, og trenger en "få det inn med teskje"-bruksanvisning. Må man bruke marine kryssfiner, eller går det fint med en annen type som man tetter med epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Biltema har begynt å selge Epoxy de også nå: Epoxy Det blir kanskje noe billigere men ikke så mye. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
vikers Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Hva med å¨bruke de ferdige natede platene fra Maritim, eller andre?? Om prisen er avgjørende, så blir jo dette en brøkdel... Koster vel drøye 1000-lappen pr. 122 x 244 cm. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Minien Svart 4.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Nei, har bestemt oss for å bruke staver da vi vil ha kanter rundt hvert bord. Prisen er ikke nødvendigvis avgjørende, men jeg syns særlig at over 8000 kroner for finer var dyrt. Men mulig det er slik prisen er. Ser forøvrig at på Nes Sledeverksted, så selger de kryssfiner til 319 kr kvadraten (dvs 997 kr for en plate). Kvaliteten er Okuplex, uten at dette sier meg noenting... Ser at noen sverger til Sika, og andre til Tech7. Hvordan kommer dette ut i forhold til Epoxy med tanke på kvalitet og pris? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Forsto ikke helt det med "kanter rundt hvert bord"? Det er disse platene jeg mener: http://www.maritim.no/product.aspx?id=8204...upkey=003001030 Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Minien Svart 4.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Slik: Ikke slik: Hvis man da kjøper ferdige plater, må man allikevel lime og nate kantbordene, og jeg ser for meg store vanskeligheter med å få det "likt". Redigert 4.April.2008 av Minien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Ser at noen sverger til Sika, og andre til Tech7. Hvordan kommer dette ut i forhold til Epoxy med tanke på kvalitet og pris? Jeg har brukt epoxy, og kjøpt dette hos Svas Kjemi i Fetsund. Prisen der er vesentlig billigere enn hos West. Epoxy er noe skikkelig klineri, men jkeg syntes det blir bra. Bilde under prosessen Bilde ferdig resultat: PS. Dersom du har litt teak til overs, er jeg interesert Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Kjøp epoksy hos svas. Mye billigere. Kjøpte for et par år siden og betalte da ca 50 kr/kg. Sitér dette innlegget Link to post
Eos Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Hei Hvorfor ikke bruke vanlig "billig" finer og forsegle den under med epoxy eller to-komponent lakk, Jeg har selv lagt ferdig natet finer dørk i min Joda 2300 Comet, med fint resultat. Brukte 18 mm plater så det ble ikke billig, men er enig med deg at det blir finere med kantbord. Jeg skjøtet den store platen over stikkcainen på midten. Det gir noe svikt, slik at du bør vurdere å legge skjøten mer ut mot sidene, dersom du må skjøte. Siden du skal legge staver på finer så kan vel du bruke hel plate over cabinen. Legger inn noen bilder fra vår båt Dørk over stikkcabin og modifiser styrepanel 5 lag Epifanes teak lakk blank Dørk i cabin med ombygd pantry Lykke til med oppussing av en fin båt Hilsen Paul Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Nå skal jeg ikke forsvare West sine priser men den Teaken som de har er noe av den peneste jeg har sett , Maritim selger også Teak men den ikke så pen (masse skjolder og kvist) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Jeg kjøpte 20 kilo epoxy, samt 8 ruller til påføring, glassballonger og en rulle til pris av 3600,- på DIAB like ved asker. Synes prisen var helt ok! Kryssfiner hadde jeg kjøpt av et snekkerverksted! Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Hei Dørk i cabin med ombygd pantry Lykke til med oppussing av en fin båt Hilsen Paul Wow, den pantry'n var skikkelig lekker! Vi har kjøkkenet utvendig vi, så noe sånt blir ikke aktuelt her i gården.. :( Så da har jeg kommet frem til at jeg kjøper epoxy hos Svas i Fetsund. Men har noen erfaringer med å tilsette fargestoff til natene for denne epoxy'n? Har de det der, eller må jeg kjøpe det et annet sted? Redigert 7.April.2008 av Minien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Så da har jeg kommet frem til at jeg kjøper epoxy hos Svas i Fetsund. Men har noen erfaringer med å tilsette fargestoff til natene for denne epoxy'n? Har de det der, eller må jeg kjøpe det et annet sted? Fargestoffet kjøpte jeg hos West, da Svas ikke hadde dette. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Takk for svar, Geir! Kjøpte du noe fortykkingsmidler, eller gikk det greit uten? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Kjøpte du noe fortykkingsmidler, eller gikk det greit uten? Jeg brukte fortykningsmiddel. Også kjøpt hos Svas Geir Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg har prøvd litt av hvert, epoxy, tech 7, marin og teknik (casco) og sikaflexprodukter. Epoxy med pigment som nating blir vedlikeholdsfritt! Noen av mine prosjekter. Her Epoxy Her Diverse limsøl ;-) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Og btw. Ferdige (finer)plater blir aldri det samme som staver. Når det er sagt. Jeg legger for tiden gulv i kabinen. Er det penest med lyse eller mørke nater? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
HMS Lynet Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 så jeg burde ikke bruke den biltema oljen på en vanlig to takter heller da eller? har en 07 40hk tohatsu, kjøpte ei slik kanne når jeg så den, men har ikke brukt den enda Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg er bombastisk på at jeg vil ha hvite nater. Gubben vil ha svarte. Så la oss si det slik: det blir hvite. Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Et spørsmål til: Bruker dere nateteip (eller sånn list i bunnen av natene)? Og i så fall: når skal den legges? Tenker da på at når man limer, så vil jo epoxy'en tyte opp mellom planken og vanskeliggjøre legging av teip. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Man bruker ikke "nateteip" ved liming og nating med epoxy. Halve naten blir fyllt av det som tyter opp så det er bare å fylle resten av naten med en sprøyte (katetersprøyte). Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Minien Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 OK, takk. Nå begynner jeg å føle at jeg har litt kontroll på det som skal gjøres. Jungelen er stor for en som aldri har gjort noe sånt før, men takket være dere, så har jeg hvertfall funnet en slags sti gjennom jungelen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg kjøpte 24kg epoxy, fargestoff og fortykkningsmiddel av Svas når jeg la min 10m2 med teakdørk... men dette var vel sommeren 2005 og da betaket jeg drøye 2000 kroner for epoxyen, og noen hundrelappen for det andre... mener det kom på mindre enn 3000 kroner for alt sammen... Har fortsatt engod slump med epoxy stående, men den er utgått på dato da.... Gikk med rundt 16kg til 10m2 teakdrørk med 45x6mm staver. Dette var også til natene som jeg ble gjort med epoxy.... ble helt topp det... Kjøpte også noe greier fra West som var meget dyrt.....lurer på om det var fortykningsmiddelet.... men nok om det...... en kan fint bruke det man har på kjøkkenet også her... Er man usikker på hvordan man lager saus i heimen så spør ho mor..... Jeg bruke nok ett kg med hvetemel som fortykkningsmiddel og det fungerte meget bra.... så langt i allefall.... men det er kun snart 3 år siden.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Xlnt Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 hvetemel som fortykkningsmiddel og det fungerte meget bra Ser at Biltema har nå fortykningsmiddel også, Microballonger til 64 kroner for 1L Om det er dyrt eller billig vet jeg ikke men det kan kanskje andre utale seg om. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
terapi Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Den prisen høres ikke galt ut, tror jeg betalte ca 100,- hos båtrek. forhandler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.