Jump to content

Fiske reker med teiner i Danmark med Carsten Jensen

avmønstret5

Recommended Posts

Jeg leser for tiden Carsten Jensens "Vi de druknede", om livet i byen Marstal på Erø i Danmark.

Han fortelle om skipper Albert og gutten Knud Erik som er ute å fisker reker med teiner!

Er det noen som vet om det er/har vært, mulig, eller er det bare fri forfatterfantasi.

For øvrig en riktig røverroman på neste 700 sider.

Jeg antar at det dreier seg om Ærø syd for Fyn. Jeg har snakket med mange innbyggere i dette området. Det er ikke tvil om at det har vært rikholdig fiske i området. Sør-vest for Ærø er det relativt dypt (til Danmark å være) og det er fisket ganske mye fisk i området. Hva er referansen til boken?

aeroe2008.jpg

Har aldri hørt om rekefiske med teiner, det må i tilfelle være noe helt spesielt lokalt i fra svunden tid. Rekefisket i dag foregår jo med bunntrål (trale ræg, som vi sier her lokalt)Trålen hales i timeshvis etter båten før den hives opp igjen. Har jobbet i over 20 år i fiskeribransjen, men aldri hørt om noe annen måte og fiske etter reker.

Det kan være lurt å ta en tur til Danmark og snakke med danske fiskere. Situasjonen for dem er at mye fiske skjer på svart grunnt farvann. Det er gtanske utrolig å se hvordan de fisker etter kreps på 3 - 8 meter vann.

Rekefiske på 1800-tallet - uten trål!

I 1903 ble det publisert et skrift om reker og rekefiske, forfattet av Alf Wollebæk. Han forteller om et rekefiske før reketrålens tid. Drammensfjorden var da det eneste sted i Norge det ble fisket dypvannsreker. Wollebæk mener at dette fisket da kunne spores minst 60 år tilbake.

Redskapen bestod av en glip (nedsenkbar håv). Glipen hadde en diameter på ca. 80 cm. Selve posen/nota i glipen var 50 cm. dyp og var selvsagt finmasket. Investeringene til dette fisket, inkludert 30-40 favner med line og bøye kom på 3-4 kroner i de dager.

Til agn i glipen ble det brukt fet sild som ble bundet fast i bunn av glipen - 8-10 silder i hver glip. Makrell ble også brukt til agn. Duften av agnet ble svakere med tiden, og derfor skiftet man agn annenhver dag.

Hver rekefisker brukte 7-8 gliper samtidig, men noen betjente opp til 12 gliper. Glipen ble senket ned til bunns og løftet opp en meter slik at den ikke hadde kontakt med bunn. I en times tid lå glipen og samlet reker rundt agnet. Når fiskeren kom for å trekke den, ble den løftet med et kraftig rykk slik at rekene samlet seg nede i posen. Deretter ble glipen halt opp jenvt og raskt for å hindre rekene i å svømme opp og ut av glipen.

Kilde

Rekefiske på 1800-tallet - uten trål!

Hver rekefisker brukte 7-8 gliper samtidig, men noen betjente opp til 12 gliper. Glipen ble senket ned til bunns og løftet opp en meter slik at den ikke hadde kontakt med bunn. I en times tid lå glipen og samlet reker rundt agnet. Når fiskeren kom for å trekke den, ble den løftet med et kraftig rykk slik at rekene samlet seg nede i posen. Deretter ble glipen halt opp jenvt og raskt for å hindre rekene i å svømme opp og ut av glipen.

Kilde

Beskrivelsen i boken er fra rundt 1. verdenskrig så jeg tror gjerne begrept "teiner" handler om noe lignede redskap som du beskriver - morsomt.

Fint kart over området der nede roaldbj. Jeg har selv vært i byen Ærøskøbing to ganger, idyllisk by og fint å ligge på svai mellom øya og selve havna.

Boken har ISBN 13:978-82-7547-238-8 Forlaget Press (dansk?) Carsten Jensen har bl.a. skrevt noe glittrende reisebøker.

Der er tale om fjordrejer - en stor delikatesse, som alle, der har spist et stykke smørrebrød med friskpillede rejer i Tivoli, ved. At fange rejer med ruser (tejner) er også helt normalt. I april og maj fanges der mange rejer på det helt lave vand (under 1 meter) i de danske fjorde. Helt almindelig ting - oghså i dag. Så sent som i går var der et indslag i DR, der forklarede om det. Hør det her:

http://netradio.dr.dk/content.asp?mode=arc...participant=yes

Cirka 70% inde i udsendelsen kommer der et interview med skovfoged Svend Norup. (sæt slideren ud for det første "1" i "118 duration")

Se også her fx:

http://www.fisketips.dk/Default.asp?Obj=sp...&spId=54933

Andy

rejer.jpg

MMMmmmmm!

Edited by MajorAndy (see edit history)

Forøvrig en strålende roman. Synes å huske at han skriver i forordet eller etterordet om den research han har gjort ifb. diverese båtrelaterte greier - det virket i alle fall som han hadde gjort en grundig jobb på den fronten.

Ærø (Marstal og Ærøskøbing) er virkelig et besøg værd hvis I ikke har været det. Rigtige autentiske skipperbyer hvor folk fra Sørlandet straks vil føle sig hjemme.

Her er et par billeder fra Ærøskøbing:

billede_01819.jpg

billede_00910.jpg

Flotte bilder. Jeg må innrømme at jeg alltid seiler vest for Als og går inn til Dyvig. Vi liker oss så forferdelig godt i Dyvig-lagunen. Jeg må nok forsøke å avlegge Ærø et besøk. Under fra Dyvig på Als. Og på Als besøker vi gjerne Danfoss Universe - et flott opplevelsessenter.

dyvig2008.jpg

:fishing: hei reketeiner er tilsalgs i Norge, prøv sgagerak trål eller andre som selger krepseteiner.eg skal snart ut m mine 20 krepseteiner

og har lurt på om eg sko henga på ei reketeina eller to for å prøve om det virker :smiley:

Jeg leser for tiden Carsten Jensens "Vi de druknede", om livet i byen Marstal på Erø i Danmark.

Han fortelle om skipper Albert og gutten Knud Erik som er ute å fisker reker med teiner!

Er det noen som vet om det er/har vært, mulig, eller er det bare fri forfatterfantasi.

For øvrig en riktig røverroman på neste 700 sider.

:fishing: følg med i timen reketeiner er til salgs sjå skagerak trål
Har aldri hørt om rekefiske med teiner, det må i tilfelle være noe helt spesielt lokalt i fra svunden tid. Rekefisket i dag foregår jo med bunntrål (trale ræg, som vi sier her lokalt)Trålen hales i timeshvis etter båten før den hives opp igjen. Har jobbet i over 20 år i fiskeribransjen, men aldri hørt om noe annen måte og fiske etter reker.

Denne boken var fjorårets ferielitteratur.

Og en stor leseopplevelse.

Forfatteren skriver svært godt om Marstal og menneskene derfra, hvor enn i verden de er.

Kjøpte den i Skagen da jeg foretrekker skandinavisk litteratur på originalspråket.

Denne boken var fjorårets ferielitteratur.

Og en stor leseopplevelse.

Forfatteren skriver svært godt om Marstal og menneskene derfra, hvor enn i verden de er.

Kjøpte den i Skagen da jeg foretrekker skandinavisk litteratur på originalspråket.

Er halveis i "Vi, de druknede" og har tidligere lest "Jeg har hørt et stjerneskudd" en fabelaktig reisebok fra Ny Guinea,

Stillehavsøyer inkl. Påskeøya og noe av Sør Amerika. Som reiselitteratur gir han ofte andre og historiske perspektiv enn hva en er vant til. Anbefales varm.

Kjell Westø gir godt innblikk i det finsk/svenske førkrigsmiljøet i sin siste bok. Jeg syntes vel "kunsten å være en Skrakke" var noe mer underderholden, en føler seg som en finnlandkjenner light etter å ha lest av han.

Edited by pettersand (see edit history)