Jump to content

Blå ledning fra regulator. Hvor skal denne?


Geir

Recommended Posts

Klarte det kunststykket å miste en mutter nedi dynamoen når jeg drev med noe montering :headbang:

Måtte derfor demontere for å få denne ut igjen.

 

I den sammenhengen ble jeg litt usikker på hvor den blå ledningen som kommer fra regulatoren skal.

 

Tror den skal til B+ , men ble litt usikker, og spør derfor ekspertisen.

 

Se bilde:

bla_ledning_fra_regulator.jpg

 

Det er en Iskra dynamo.

 

Geir

Link to post

Den skal sikkert ikke til B+ dersom det er en original dynamo.

 

Iskra dynamo skal være minus regulert, dersom den ikke leveres i flere varianter. Det skal da gå en ledning fra D+ til den ene børsten. Magnetiseringsstrømmen går gjennom ankeret og til regulatoren og etter regulatoren går den til jord. Hvilken farge som brukes på ledningen kjenner jeg ikke til.

 

Legger ved en link der Ingar viser prinsippet og koblinger i dynamoer. Dynamo - virkemåte

 

Håper dette hjelper.

Link to post
Det skulle være et nummer på selve regulatoren, hvilket er det?

 

 

Jørg

 

 

Forresten, brun og gul på D+ og hvitfarget kabel fra regulatoren:

Har du en PDAR?

 

 

Jørg

 

Hei Jørg

 

Det er PDAR jeg var i ferd med å montere når jeg mistet mutteren nedi :headbang:

(Det er faktisk du som har montert den hvite kabelen :yesnod: )

Her er detaljbilde av regulatoren med delenr.

img_5874.jpg

 

Her er ett bedre bilde av hvor denne ledningen kommer fra. (Jeg tror ikke den rekker frem til D+)

img_5875.jpg

 

Btw. kan de 2 svarte kablene til PDAR klemmes inn på samme kabelsko på B- ?

 

Geir

Link to post

Akkurat dette regulatornummeret finner jeg ikke, verken på ISKRA-CD eller byttekataloger.

 

Jeg ville koble dette kabel på minus.

 

:seeya:

Jørg

 

ps:

Ja, du kan klemme begge to svarte på en ringsko.

Men gjør det riktig (gul ringsko siden det blir tilsammen 5mm²) slik at det ikke blir redusert kabeltversnitt.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Geir, stopp det hele.

Jeg er ikke lengre sikkert på at den skal på minus.

 

Dette kan også være en sensekabel.

Hvis så, da synes W-regulatoren at det ikke finnes lading.

I så fall kommer den å styre dynamoet høyt ut (gir maks spenning).

 

Jeg kan sjekke dette på mandag hvis du ønsker.

 

Ellers kan man sjekke det ved å prøve, et lite eksperiment. :smiley:

 

PDAR skal da ikke være slått på (fjern sikringen) og gjør det ikke alene,

slik at en annen kan vri på tenningsnøkkelen mens du prøver.

 

Du kunne nå montere dynamoen, uten at dette blåfargete kabel er tilkoblet.

Bruk samtidig et multimeter (med krokodilklemmer) som skal måle spenning mellom dynamoets B+ og B-.

 

Neste delen må gå fort, fordi det kan hende at du kjapt må flytte blå til B+.

 

Hjelperen starter motoren mens du holder dette blåfargete kabel på - minus -.

Samtidig ser du på multimeteren der spenningen økes.

 

Blir spenningen stabilt, ved noe med 14 Volt, da er det riktig.

Men ser du at spenningen økes mot 15Volt, da flytter du blå over på B+.

I så fall er dette kabel en senseledning.

 

Slå av motoren og tilkoble dette riktig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Jeg kan sjekke dette på mandag hvis du ønsker.

 

Ellers kan man sjekke det ved å prøve, et lite eksperiment. :smiley:

 

Hei Igjen

 

Det hadde vært kjempefint om du kunne sjekke.

Har ingen mulighet til å teste, da motoren står i garasjen...........

(Tror heller ikke jeg har lyst til å fikle bak på dynamoen når motoren går. Det er nemlig jæv**g trangt nedi der.)

 

Den gangen jeg kjøpte denne dynamoen (fra Maritim) ble det sagt at det ikke var sense mulighet på denne.

 

Geir

Link to post

Hei igjen Geir.

Ja, i morges manglete jeg vel litt konsentrasjon.

Men over dagens kjøring kom jeg på det du skrev nå, at "vanlige" ISKRA ikke har en senseledning.

(men det finnes regulatorer til ISKRA som tilbyr senseledning. Man kan lage det også manuellt.)

Uansett, med det kan dette bare være minus og også HÅP har bekreftet det allerede.

 

Sett den på minus. Ferdig

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...