Jump to content

Tau fra Biltema

edo

Recommended Posts

Hei

Jeg må bytte tau på bryggeplassen i år, ser at Biltema har fått et bra utvalg tau etterhvert.

Noen som har erfaring med disse, det er jo endel å spare på dette i forhold til f.eks Maritim?

Eller for man hva man betaler for?

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Jeg bruker tau fra Biltema til samme formål som det du hadde tenkt det til og det fungerer helt suverent. Gummidemperene har jeg også kjøpt der, og alt sammen har fungert topp i flere sesonger. Eneste som kan være lurt er å lage en endespleis på de eventuelt spleise en løkke, hvis ikke har de en tendens til å rakne i enden. Det har andre og dyrere tau også gjordt forøvrig. Det er jo begrenset hvor stor forskjell det er i fortøyningstau i forhold til bruddstyrke, som regel overdimensjonere vi disse uansett. Så løp og kjøp :-)

Mvh

Stitch

Albin Nova

Jeg bruker Biltema sin hvite polyestersilke variant hos meg, i 16mm tykkelse. Fungerer veldig fint det, virker som det tåler både sol, regn og annen slitasje helt OK! Helt greit å spleise også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Samme her, har nå brukt 2 x 30 meter blått polyestersilketau fra biltema som trekketau mot bøye. fungerer helt fint og kommer nok til å vare denne sesongen også. Båten er på cirka 1,5 ton og akkurat når det gjelder tau føler jeg meg trygg. Har også kjøpt det nye "mooring" tau som har kommt i år (30 meter på 16 mm og 2 x 10 m på 12 mm) til "Tau om bord". Virker helt fint, men som all nytt tau bør den strekkes helt ut og trekke tauet et par ganger gjenom hendene fra en ende til annen.

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Gummidemperene har jeg også kjøpt der,

.. og det slutter jeg med i år. Synes gummidemperene sprekker opp veldig fort. Har hatt to sett på 5 sesonger - så i år er kvalitets-dempere kjøpt inn, håper de holder bedre. Men tau-verket er jeg veldig fornøyd med. Bytter fortøyningene fra biltema etter 5 sesonger - mest for frykten for at de svekkes over tid enn at det hittil har vært merkbart.

Jeg kjøpte tau på europris ifjor til båten, men dette var tau jeg hadde i båten, og ikke til bøyen.

men europris og biltema kvalitet er jo nesten det samme eller?

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Jeg kjøpte tau på europris ifjor til båten, men dette var tau jeg hadde i båten, og ikke til bøyen.

men europris og biltema kvalitet er jo nesten det samme eller?

Den største forskjellen mellom tauverk fra Biltema og Europris, må vel være at det fra Europris er mye billigere. Men det snurer seg lett, ifølge flere brukere.

Gummidempere fra biltema har jeg dårlig erfaring med. Jeg hadde den sort der tauet tres gjennom. Tauet gnagte dempere sund.

Jeg bruker også tau fra Biltema, av den litt "dyre" typen deres. Er storfornøyd.

Men jeg skulle ha noe billig (og da mener jeg svinebillig) tau til en tur med tilhengeren, og kjøpte et ekstremt billig tau der (svart og glatt). Det er så glatt at det løser knutene av seg selv. Sterkt i dra-retning, men knutene blir ikke sterke. Ikke vanlige knuter i alle fall.

Har også gummi rykkdempere fra Biltema: Gjorde en glimrende jobb under diverse stormer/ harde vindkuler i fjor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er så glatt at det løser knutene av seg selv. Sterkt i dra-retning, men knutene blir ikke sterke. Ikke vanlige knuter i alle fall.

Har denne typen jeg og drar bestandig enden etter at knuten er slått gjenom en par cordeller på tauet, da greier ikke knuten å dra seg opp

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

ETO. Du har en flott og dyr båt. Hvorfor spare en 100 lapp på ubrukelig tau fra BT ?

Flott at noen er fornøyd med BT tauene, men jeg lå "ruskete" til en mai kveld og billig tauene røk tvers av.

@ Klodrik: Hvorfor IKKE å spare noen hundre lapper når Biltema selger like god tau som andre? Det vi diskuterer her er jo ikke billigste sort men de litt dyrere, og her er nok konsensus at med disse tauene er BT på høyde med alt annet.

Hei Fanafjor. Jeg hadler også mye på BT, men når det gjelder tau til å fortøye noe som er mye verdt velger jeg andre leverandører. Det er bare min mening basert på egne erfaringer.

Har benyttet BT polyestersilketau av forskjellige dimensjoner i mange år, og jeg er meget godt fornøyd med disse. Når det gjelder billigtauene i polypropylen vaser disse seg lett og beholder "spiralformen" etter oppkveiling lenge :rolleyes: Knuter glir også lett opp. Har derfor gått over til PP multifilament som jeg syns er mye bedre.

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...