Jump to content

Bytte registerreim på Steyr


dante

Recommended Posts

Heisann!

Da jeg vet det er et par stolte Steyer-eiere på forumet og lurer på om noen av dere har byttet reim på registeret og evt hva dere betalte for dette? Har skjønt at dette krever ny "timing" og noe spesialutstyr. Intervallet er visstnok hver 3000. time eller hvert 5. år.

 

Det å ta av plastdeksler og reimhjul på kam er greit. Skulle nok fått på reima riktig i forhold til gammel posisjon. På gamle biler har jeg gjort det og funker. Dette holder ikke for denne motoren. Univa sier jeg er helt avhengig av å ta av toppdekselet og spenne opp ei klokke i forhold til en låsepinne for kam for igjen å måle ut kammen med den nye reima. Spenn på reima skal også måles ut med klokke.

 

Har blitt tipset om en i Stathelle som gjør dette. Hva har evt dere betalt?

Link to post
Share on other sites

flott! - det styrker mine mistanker :smiley: - blir gøy å høre om flere synspunkter... jeg skjønner heller ikke at det kan bli så galt!! - registerkjeder blir jo lengre og lengre de også - og en reim med mye kevlar blir vel ikke veldig mye lengre med åra. Reima ser fin ut og motor har bare 850 timer - nesten fristet til å droppe det i år. Det værste som skjer er at vippearmene ryker på bruddanvisning (til dette formålet) og jeg må bytte de som knekker. Motor overlever fint selv om jeg ikke helt liker tanken på at stemplene må gjøre den jobben!!

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg sjekket pris på dette før jeg kjøpte den båten jeg nå har med Steyr 246 men finner selvsagt ikke e-mailen med prisene :rolleyes:

 

Husker ikke nøyaktig pris men den var ikke avskrekkende, mener det var rundt 3000,-. Jeg ble informert om at normalt så anbefales skifte av vannpumpe sammen med registerreim da denne ikke klarer to reimbytter. Jeg antar dette gjelder båter med mange timer på klokka som skifter hver 3000 timer og ikke hvert 5 år. Når min motor blir 5 år har den nok ikke mer enn 400 timer på klokka og kan ikke se behov for å skifte vannpumpe. Jeg spurte verkstedet om det var nøvendig å skifte hvert 5. år nå jeg kun hadde ca 100 gangtimer i året og svaret var tja...nei men en plass må de sette grensa.

 

 

Men det er jo bare å ringe et av merkeverkstedene. Liste over verksteder i Telemark finner du her: http://www.univa.no//index.php?option=com_...9&Itemid=55

 

I Stathelle er det vell disse:

 

KK-Marine

Sildeberget 16

3960 Stathelle

 

Tlf: 90104728, e-mail: kjetil@kk-marine.comDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.

Hjemmeside: http://www.kk-marine.com/

Forhandler: Bukh, Steyr

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis det koster 3000,- er vel ikke det avskrekkende. Jeg er jo også langt unna 3000 timer og reima se helt strøken ut. Når det gjelder alder er vel dette tatt med hensyn til miljøet motorene opererer i vil jeg tro. Hos meg ser alt nytt ut enda og det er tørt og fint. Har ei reim liggende og det kan ikke være slik at siden denne har ligget et år forringes kvaliteten særlig. Univa sa også "nja" på om man kunne kjøre flere timer mht alder og timer. Som du sier må de jo sette grensa ett sted. Jeg vurderer det slik at tilstanden på reima mi er bra siden motorrommet ikke er grisete og spesiellt utsatt. Det eneste motoren blir utsatt for i mer grad enn en bil er jo alle de m2 med sjøluft som trekkes gjennom motor. Kan ikke huske annet enn antall km som begrenser en normal registerreim i bil? Så jeg vurderer sterkt å kjøre denne sesongen så jeg runder ca 1000 timer. Når det gjelder vannpumpa hadde jeg nok ikke byttet denne uansett - denne kan vel umulig bli påvirket av alder, så der regner jeg timer.

 

Var forresten på messa i Lillestrøm og så en Steyr motor som var åpnet slik at man så inn overalt, interessant. De startet også opp en av sekserne der inne i hallen og lot den gå på tomgang noen minutter. Flott maskineri gitt!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Heisann.

 

Grunnen til at det ikke holder og bare skifte rem er pumpedysesystemet.

Dette må times opp igjen og det på hundredelen. Jeg er autorisert steyrforhandler/verksted og har prøvd uten dette spesialverktøyet.

Det skjer ikke noe galt men man mister motorkraft og motoren mister den gode gangen.

Er det noen som vil ha skiftet rem så ta kontakt. Har akkurat i gjennomgodt opplæring.

Link to post
Share on other sites

Å skifte reg reim er ikke noe "hokus pokus" på steyren, det som står i manualen er at du må låse av veiven med et spesial verktøy som holder ting låst når reim fjernes og monteres. Etter skifte skal reim strammes til 620N(hvis jeg husker riktig). for å få dette til må du ha en reim tension måler, som feks. finnes på ebay for en grei pris.

 

Gå inn på steyr sin hjemmeside, der finner du manual som forklarer veldig greit hvordan det gjøres ink. bilder. Da jeg strammet opp min reg. reim ble det tilsvarende 90 grader vridning på reim, noe som er en tommelfinger regel hos mange mekanikere når de gjør en sån jobb.

 

I stedet for å låse av veiv kan du merke reimhjulene imot blokk for å sjekke at alt står i riktig posisjon når ny monteres, evt låse av med utstyr som finnes på biltema...

Link to post
Share on other sites

Stemmer, og det er akkurat der det ligger, man må "time" kammen med måleur da det er kammen som driver pumpedysene. dette er nøyaktig og må gjøres på hundredelen. Men man kan jo selvfølgelig være heldig å treffe punktet også. Veiva låser man av med en tapp i blokka, så den er grei.

Link to post
Share on other sites

Og når jeg skriver "pumpa" mener jeg injectorene som blir drevet mekanisk av kam og styrt av en solenoid på et rack arm system. Det er dette som gjør steyr litt unik siden dette kan kjøres helt mekanisk hvis ecu'en skulle ta kveld, ved hjelp av steyr sitt "nød kit"

Link to post
Share on other sites

Jepp. det er som Dante sier, man må måle løftehøyde på injektordyse 1. Det er her "timingen" kommer inn og den justerer man ved å løsne kamdrevet fra kammen.

Og det skal ingenting til før at dette kommer utenfor de gitte verdier. Toleransen må være innenfor +- 0,04mm. Første gangen jeg skulle skifte en slik rem så trodde jeg også at det kunne gå godt uten å sjekke/gjøre dette. Det gjorde det ikke, jeg anskaffet nødvendig verktøy og fant verdiene 0,45 utenfor den gitte verdi. Og det skjedde ved at jeg byttet rem og strammet den på vanlig måte. Brukte til og med måler for å sjekke at remstrammingen var korrekt. Altså man ødelegger ingenting ved å montere remmen på vanlig måte men man kan få ujevn gange,røyk dårlig trekkraft. Ja kort sagt de symptomene en motor har hvis timingen er ukorrekt.Eller man kan være heldig å treffe korrekt verdi med en gang:)

Link to post
Share on other sites

Hva er det så er så spesiel med injektor nr 1.? På min steyr 256 er alle injektorer uavhengig til hver sylinder med felles kam og styre stag. Hvis injektor 1 av en eller annen merkelig grunn skulle komme ut av posisjon med kam pga. Bytte av reim så skulle jo dette evt. hatt innvirking på de 5 resterende injektorene også. Men som sagt, at kammen flytter på seg i høyde retning ved skifte av reim hørest meget usansynlig ut, og problemstillingen er heller ikke nevnt i steyr sin verkstedsmanual med et eneste ord ved skiftibg av reg. Reim.

Link to post
Share on other sites

Vel. Det med at det er pumpedyse nr1 som er brukt er bare for at det er greit å bruke den. Da er syl 1 på topp og det er da man kan låse av veiva og justere kammen i forhold til måleuret. Altså hvis injektor nr1 er utenfor sitt toleranseområde så er samtlige det, da det er samme kam som driver dem. Styrestaget bestemmer jo bare mengden drivstoff og dette blir som Bayer påpeker ikke berørt. Det er altså løftehøyden vi snakker om her. Og den bestemmer altså innsprøytningstidspunktet på disse motorene.

Vet ikke hvilken verkstedmanual Bayer har fått fatt på men i den som vi forhandlere får er dette nøye beskrevet. Også viktigheten av og sjekke dette og eventuellt justere.

Da jeg begynte med Steyr syntes jeg at dette også hørtes ut som en unødvendig komplisert prosedyre, Da jeg har skiftet kamrem på mange andre motorer i årenes løp. Det er jo vanligvis bare å merke og montere slik Bayer beskriver. Dette kan man også gjøre på steyr uten å ødelegge noe foruten den fine gangen. Men man må sjekke løftehøyden etterpå. Man kan være heldig å treffe på,men det er ikke gitt.

Til info, denne justeringen har kun for å få innsprøytningstidspunktet på nøyaktig rett plass. +- 0,04mm er toleransen(rizla siggarettpapir er 0,03 tykt får jeg opplyst av en røkende kollega). Hvilket er lett å komme utenfor. Det er nok med at remmen er produsert av en annen fabrikk eller at strammingen kommer litt utenfor det som var forrige gang. Hva som helst egentlig. Konklusjonen må vel være at disse remmene strekker seg så og si ingenting i deres driftsperiode,da denne justeringen holder seg innenfor toleranse i all den tid. Håper at dette oppklarer noe.

Redigert av Båtverkstedet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...