Jump to content

Synkronisering av el.aktuatorer?

Sabrina

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurderer å lage en Targabøyle nedfellbar for å få nybygget inn i båthuset, under lave broer etc.

I den forbindelse har jeg to stk. elektriske aktuatorer 24 v. som jeg vurderer å bruke, - en på hver side.

Da jeg frykter ulik gange og følgelig en viss vridning av Targabøylen under operasjonen, - ned eller opp, lurer jeg på om det er nødvendig, - og om det i det hele tatt realistisk lar seg gjøre å synkronisere motorene.

Har noen noen glupe ideer?  

Mvh

sabrina

Nå vet jeg ikke hvilken type aktuatorer du har, men hvis det er nødvendig med synkronisering må de vel ha tilbakemeldig på posisjonen. Disse verdiene må da inn til en eller annen tenkeboks som hele tiden passer på at tilbakemeldings-verdiene er like. Det kan gjøres ved at tenkeboksen regulerer turtallet på en av aktuatorene. Se forøverig http://www.linak.no/. Kanskje der kan være noe å hente. Jeg mener at Volvo's elektriske kontrollere lages av Linak, men er ikke sikker.  :confused:

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Dersom disse skal synkroniseres må du ha posisjonstilbakemelding på begge og styre disse mht posisjon. Alternativet er at hver aktuator har hver sin sidestillte vippebryter slik at du ved å betjene begge bryterne går begge så likt de kan og så kan du eventuelt korrigere med individuell kjøring av of til dersom dette blir nødvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...