Jump to content

Renere og mer effektiv forbrenning. ( slutt på blårøyken ? )

Ficher

Recommended Posts

Hei.

Jeg vant et slikt sett på Hortentreffet sist år. Tror ikke noe særlig på det, men kanskje jeg skal se å få stripset på disse magnetene en gang?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette er nok ikke noe for meg. Motoren min soter ikke. Nå er riktignok motoren min en high tech diesel som ble rappa ut av en van borti USA for noen år siden. Bilen ble skrotet og motoren er fra ca. 1985, kom til Norge som en møkkaklump på en pall. Ikke har den turbo heller. Den burde ryke som f***. Er det fem blå når jeg starter, så ryker den et par minutter etter oppstart, det skal innrømmes.

Jeg lurer på hvorfor noen motorer ryker så himla mye. Dessuten lurer jeg på hvorfor en motorprodusent som risikerer dårlig rykte ikke setter på noen magneter til et par hundrelapper selv. Og deretter reklamerer med ny motor med null røyk og fantastisk bunndrag.

En gang i verden var det en som prøvde å lure meg. Jeg kjente en i kriminalpolitiet som jeg kontaktet. "Hah ha", sprudlet han i telefonen, "det er Rodian, det må være Rodian, dessuten heter han...." Så kom det en rekke navn som herren benyttet seg flittig av. Det var "Rodian" jeg hadde kontakt med. Rodian var en sakmodig herre, hans ordspråk var: "Akk ja Hulda, verden vil bedras, verden vil bedras sukkk". Rodian fikk ikke ei krone ut av meg.

Erfaring med dieseltilsettinger.

Prøvde for noen år siden diseltilsetting av typen QIL eller lignende navn. Husker selvsagt ikke helt navnet nå.

Bilen en Citroen XM 2.1 l kjørt da ca 170 000

Min erfaring: Tomgangen på motoren steg fra ca 900 til nesten 1000 på turteller. Forbruket vet ikke helt for etter råd la jeg om kjørestilen i samme renn.

Men målt langkjøring over en distanse på 104,5 mil ca 10 mil bykjøring.

0,4999. Bilen er ca 1500 kg.

Min tanke rundt de produkter som er nevnt ovenfor. Ser det seriøst ut og en kan sjekke ref. prøv de på bilen om den ikke er så ny at du kan påvirke garantien.

Selv sjekker jeg dyser i båtmotoren og bruker stoffet Alrond etter råd fra en diesel-guru

Redigert av rolf-eigil (see edit history)

Hei!

Jobbet for noen år siden med lastebil! Et svenskt merke (utskjelt for sine båtmotorer).

Var i forbindelse med ny diesel innsprøytnings teknologi på et kurs/seminar holdt av TI (teknologisk institutt).

En av foredragsholderene hadde i en tid jobbet med testing av hva han kalte lurium og duppeditter!

Etter flere tester, kunne de ikke finne noen dokunenterbar virkning i noen retning på de aller fleste av disse produktene!

På dingser koplet til drivstoff tilførselen kunne de ikke måle noen virkning!

på tilsetninger i oljen kunne man se at friksjonen ble mindre, men det er en svært liten del av tilført effekt som går til friksjon, når motoren går under belastning!

Han stilte tilslutt spørsmålet on hvorfor verdens ledene produsenter av motorer brukte enorme summer på og utvikle nye motorer for å komme ned med forbruk og forurensning, hvis man bare kan montere en dings og da oppnå et bedre resultat!

Han stilte tilslutt spørsmålet on hvorfor verdens ledene produsenter av motorer brukte enorme summer på og utvikle nye motorer for å komme ned med forbruk og forurensning, hvis man bare kan montere en dings og da oppnå et bedre resultat!

Fordi det handler om monopol og inntjening.

Bilfabrikantene valgte å bruke miljøskadelig blytilsetning i bensin for å ungå "banking" i motorer, selv om etanol var billigere og bedre.

Hvorfor: Fordi blytilsetningen var vanskelig å produsere og det kunne lages monopol, slik at inntjeningen går opp.

Så jeg vil ikke være det minste sjokkert om den sinnsykt kompliserte elektronikken som koster blod, ikke minst å reparere, kunne vært erstattet med noe billigere og enklere teknologi...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...