Jump to content

"speedbåt" til 14åring..


gangso

Recommended Posts

hei..

 

har lyst og kjøpe meg ein "speedbåt" på 11-13fot.

men so vill eg ha ein båt som går over 35knop med 25/30hk

vill ha minst 2seter so winrace/seaflyer er uaktuelt

må gå bra i sjøen. må tåle og marsje på 20knop i 1meter bølger.

 

ka båt er kjappast og best i sjøen av : hurricane 370, spider 390, porch 3900gt, joda 3300, barracuda 13fot osv

noken fleire båter som er verdt og memne????

 

mhv. gangso.

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Peter Wessel?

 

 

 

:lol: Beklager....måtte bare.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Båt som marsjer greit i 1 meters bølger...... -> Peter Wessel (Danskebåten, Larvik - Hirtshals).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

tåle å mrsje i 1 m høye bølger i 20 knop!!?? god løk :lol:

de båtene du nevner her hadde blitt knust til pinneved!

en gh 11 derimot kan sterkt anbefales,da jeg selv har eid en.

tror den skal tåle bortimot en meter høye bølger i 20 knop.

en artig båt med en 25 hk tohatsu trimmet til 30!!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

speedbåt" til 14åring..

 

http://www.lovdata.no:80/for/sf/nh/xh-19811211-3807.html

 

Steinar

Det er da mulig og ha en speedbåt og ikke ha større motor enn 10hk..... 10knops regelen er det bare og drite i, den er det overhodet ingen som følger, følger en 10hk regelen + kardemommeloven så er det i 99% av alle tilfeller greit.

Dessuten har vel gangso allerede en 40hk, og da bryter han vel neppe loven noe mer ved og gå ned til 25/30hk (kommer litt ann på fart på den gamle og nye båten da.......)

Link to post
Share on other sites

Min erfaring:

En kamerat har en cyber-aktig sak, den er rævva i alt over halvmetern så dropp den ;)

 

Gh 11:

Jadda jeg har testa min i 1m+ bølger, funka knall! :) Ga full gass, og dro av litt pga støyen.. Kan tenkte meg rundt 20knop, da i god kuling og bølgene rundt nenvte høyde :D Joa det knaker litt, men båten hadde ingen problemer med å takle sjøen ihvertfall. Eneste en må passe på er når man kjører MED vinden, da kan den grave seg hvis ikke man følger litt med.. :diving:

 

Ser du vil ha en speedbåt, men da vil jeg nesten anbefale deg til å litt opp i størrelse...

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med deg :yesnod:

 

Jeg henger meg på denne, jeg også. Ifølge den norm som blir fulgt her på "plassen", så tror jeg ikke du får så mange anbefalinger om å bryte loven. Jeg vet jo at mange i din alder farer rundt i disse pilene, men jeg vil i allefall ikke oppfordre, eller sette deg på sporet av slike piler.

 

Ha en god og trygg båtsommer! :sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Motoren er ikke for stor så lenge båten flyter :cool:

 

Min erfaring:

En kamerat har en cyber-aktig sak, den er rævva i alt over halvmetern så dropp den ;)

 

Gh 11:

Jadda jeg har testa min i 1m+ bølger, funka knall! :) Ga full gass, og dro av litt pga støyen.. Kan tenkte meg rundt 20knop, da i god kuling og bølgene rundt nenvte høyde :D Joa det knaker litt, men båten hadde ingen problemer med å takle sjøen ihvertfall. Eneste en må passe på er når man kjører MED vinden, da kan den grave seg hvis ikke man følger litt med..

 

Ser du vil ha en speedbåt, men da vil jeg nesten anbefale deg til å litt opp i størrelse...

Som jeg nevnte tidligere, nor-dan puma.... Denne takler fint bølgene du skriver og den er 14 fot, har Klart og hukke med baugen, men det var kun når jeg gikk oppriktig inn for og klare det.... Den gamle speedbåten min dukka/hukka så fort den så bølger fra andre båter (40cm)

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tohatsu.. ja selcoen skal selgast alicraften og skal selgast...

de er vell hurricane eg kommer til og kjøpe om ingen har noke og sei på dei andre båtane...

pluss so har eg ei snekke i tillegg.. og eg har kjørt "ulovlig" sida eg va 8år so..

min første båt eg kjøpe sjøl va selcoen den kjøpte eg når eg va 12år og hadde 40hk på..

ellers so har eg kjørt med pioner maxi med 9,9/15 sida eg va 8år som sagt.

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...