Jump to content

"speedbåt" til 14åring..

gangso

Recommended Posts

Stort sett går det helt uten problemer når 13-14-15 åringer racer rundt i båter med 20-30-40 HK som gjør minst like mange knop. Om man skulle bli tatt av politiet, så blir det heller ikke noe stort problem - bortsett fra noen tusenlapper å betale . . . .

Det virkelig store problemet kommer hvis man er så uheldig å skade noen andre. Da vil nemlig forsikringsselskapet "vri seg som en makk" og med god grunn avvise ansvaret. Resultatet blir at den som fører båten, og hans foresatte fort kan ende opp med millionkrav om erstatning fra en som er skadet for livet - og selv slite som gjeldsslave resten av livet.

Hvis du/dere virkelig synes at denne risikoen er akseptabel; da er dere enten ufattelig modige, eller omtrent tilsvarende umodne - for ikke å si dumme . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

kordan skal eg klare skade noken når eg har eit heilt hav for meg sjøl??? null båter og purken har ikkje råd til og bruke båten..

einaste skaden eg kan gjer er vell og drepe meg sjøl.. som ikkje er så farlig....

eg lever bare 1gang.. og den eine gangen må eg vell få ha de litt moro..

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

eg lever bare 1gang.. og den eine gangen må eg vell få ha de litt moro..

Med en slik holdning er videre kommentarer ikke nødvendig, selv om jeg tillater meg å tvile på om dine nærmeste er av samme oppfatning som deg . . . .

Til høsten er det sannsynlig at vi starter båtførerkurs her på baatplassen. Hvis du da fortsatt er blant oss så skal du få en helt spesielt gunstig pris; jeg tror nemlig at det skal være mulig å få deg til å gjøre holdningene dine en anelse mer ansvarlige .... :wink::wink:

hehe.. eg er vell litt "skremmende" eg da... men eg har no kjørt båt sida eg va 8år gammal...

for og vere helt ærlig har eg kjørt ganske mange båter... for og nemne noken..

goldfish 25.. 70knop kjørte eg.. kjøyrte da forbi eit par båter uten problem..

viknes 830.. på vakingkonvoy ein del folk.. ingen problem

og mange andre båter..... slapp av folkens.. eg kan kjøyre båt. er ikkje den beste er ikkje den dårligaste..

eg spurte om hjelp til og velge den trygaste båten sån eg ikkje dreper meg. svare eg får er laterlig dårlig..

William Andrè

Poseidon..hva vil det kurset koste?mulighet for å ta eksamen på nett :eek:

Prisen er ikke fastsatt, men poenget må være å gjøre det så rimelig, men samtidig så bra at det blir "en selvfølge" å velge baatplassens båtførerkurs :wink::wink:

Eksamen kan ikke avlegges direkte på nettet, men vi samarbeider med www.norsktest.no som har ca 400 "teststeder" rundt i landet og man kan møte på hvilket som helst av disse stedene for å avlegge prøven.

sorry folkens om dåkke ikkje vill hjelpe meg i valge av ny båt..

so velger eg ein sjøl. da bygger eg vell opp erfaringen min og...

kan like godt stenge av dinna tråden med ein gang om ingen er så seriøse at dei gidder hjelpe meg...

ka er ein speedbåt laga for?? onger som skal leike seg på 13-16år? eller voksne på 40år??

og ka er probleme med at eg skal ha meg ein hurricane f.eks?? er de ikkje 1000vis av 14åringa som kjøyre med dei for før??

William Andrè

Unnskyld at jeg bryr meg. Overskriften lyder "Speedbåt til 14 åring" Da har du lagt listen og får svar deretter. Denne overskriften lokket meg og flere med meg til å lese disse innlegg. Loven er laget på bakgrunn av erfaring og skal følges.

Jeg har vært så mye på sjøen og sett så mye og er helt enig i at loven er som den er.

Hilsen Smaapala

Gangso...

Slik som jeg leser dette, er det ikke for vi ikke vil hjelpe deg, men det er for at vi ikke kan publisere at vi kan godta lovbrudd. Loven er en gang slik, og det må vi desverre godta i et offisielt forum. Ja jeg har hatt GH 10 med 20 hk selv... som jeg kjørte før 16 .... men den var ikke så "Rad" som hva du vil ha her.... noe som gjør det vanskeligere å rådgi her.

Det som du må tenke på, er at hvis noe skjer, så er det foreldrene dines sitt ansvar, og dem å betale .... hvis noe skjer med båten (uhell osv), så har du nok tapt alle pengene dine i og med at du ikke er gammel nok (i henhold til lovverket), til å føre båten, noe som gjør enhver forsikkring ugyldig.

Uansett, lykke til med hva du enn måtte gjøre....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

I stedet for og gjøre HELE denne tråden om til en moralsk kjennepreken, kan vi være så snill og sette foten ned nå og begynne og diskutere det som faktisk skal diskuteres!! :headbang:

Selv om jeg er veldig fristet til og svare på enkeltes utsagn her nå skal jeg holde meg, basert på ønske fra trådstarter som han helt tydelig har skrevet i fra om flere ganger, nå får dere gi dere!!

ok.. takker til dei som har komt med seriøse svar... csvirus: puma er vell noke dyrere en ka eg har tengt meg..

men ver so snill og slutt med den "ulovlig kjøyring" praten...

En nor-dan puma trenger da ikke være noe spesielt dyrere enn en hurricane den, kjøpte selv min puma 1990 mod, med mariner 60hk 1985 mod, ikke topp stand men helt grei, for 33 000kr.

Redigert av csvirus (see edit history)
33k :O de va billig for ein puma.. har ikkje sett dei under 60k enda eg...

men for all del er ein puma ein fin båt ville gjerne hatt den eg.. men ligger vell på rundt 60-80tusen etter de eg har sett med motor da

Hehe, det er bare og være tolmodig og vente det.... det var egentlig bare en tilfeldighet at jeg kom over den på finn, hadde kommet ut for 20 min siden og jeg bare ringte og sa at jeg tok den. Dro og henta den neste dag. Et impulskjøp som viste seg og være en god handel :wink:

Ellers kommer nok min til og komme ut igjen for 60-70 000 den gangen jeg skal selge den, dog med ny motor (e-tec 50hk)

Du har jo også selco selsprint tror jeg det er, denne har samme skrog som pumaen, bare med et annet dekk. disse burde du kunne få vesentlig mye billigere....

Her: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link var det en fin billig en, helt ny til kun 27 000, dog uten motor, men det er ikke nødvendigvis så store kostnaden.

Redigert av csvirus (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...