Jump to content

Hvilken motor har jeg, AQAD40 eller AQD40?

Larss1

Recommended Posts

AQAD betyr at motoren har intercooler. Så da blir det vel AQD. Husker ikke hva den gav av hk, men AQAD40'en var vel på 165hk?

Hvis det er den båten jeg tenkte på, så var den eid av en kamerat av meg i 2006, han kjøpte den på Nesna. Og solgte den på forsommeren ifjor dersom jeg ikke tar helt feil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

AQAD betyr at motoren har intercooler. Så da blir det vel AQD. Husker ikke hva den gav av hk, men AQAD40'en var vel på 165hk?

Hvis det er den båten jeg tenkte på, så var den eid av en kamerat av meg i 2006, han kjøpte den på Nesna. Og solgte den på forsommeren ifjor dersom jeg ikke tar helt feil

Er sikkert samme båten kan jeg tenke meg

Det med svartrøyk ved oppstart er vel ikke unormalt, det får man vel også på de nyere 41 motorene.

40'ene er vel forkammermotorer - har hørt at disse ofte er mindre startvillige en direkteinnsprøytede motorer....?

Er det forresten mulig å ettermontere intercooler på en slik motor?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei,

Dersom den er tungstartet foreslår jeg å sjekke følgende:

• Kompresjonstest / sylinder lekkasje test

• Sjekk glødeplugger

• Sjekk og evt juster/overhal dyser (gjøres hos de fleste Elektro-Diesel verksteder)

• Sjekk innstilling av dieselpumpa

Turboen vil ikke ha noen påvirkning på start av motoren og jeg antar derfor at det ikke er den som er problemet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Noen som vet pris på dyser til AQD40?

Du bare leverer inn de gamle på et dieselverksted og får disse overhalt.

Sist jeg gjorde det kostet det på en Nissan diesel ca 175,- pr dyse + moms for rengjøring og justering.

Dersom dysespissene er defekte og må byttes så blir det fort det dobble.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...