Larss1 Startet 5.April.2008 Link til dette innlegget Startet 5.April.2008 Holder på å skal kjøpe en Draco 23 med volvo penta. Er ikke sikker på om det er en AQAD40 eller AQD40. Gjør 24 knop ved 3400 o/min, 27 ved fullt turtall. Det er turbo på motoren men ikke etterkjøler, drevet er 280 singel propell. Takker for svar Mvh Dan Kristian Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 AQAD betyr at motoren har intercooler. Så da blir det vel AQD. Husker ikke hva den gav av hk, men AQAD40'en var vel på 165hk? Hvis det er den båten jeg tenkte på, så var den eid av en kamerat av meg i 2006, han kjøpte den på Nesna. Og solgte den på forsommeren ifjor dersom jeg ikke tar helt feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hans-Petter Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 aqad40b er 165hk den skal ha et maks turtal på 3600 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Og AQd40 = 130 Hk, max. 3600 rpm. den og. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 AQAD betyr at motoren har intercooler. Så da blir det vel AQD. Husker ikke hva den gav av hk, men AQAD40'en var vel på 165hk? Hvis det er den båten jeg tenkte på, så var den eid av en kamerat av meg i 2006, han kjøpte den på Nesna. Og solgte den på forsommeren ifjor dersom jeg ikke tar helt feil Er sikkert samme båten kan jeg tenke meg Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Da er det altså AQD40 jeg har. Trodde det var litt mere hk med tanke på farten og vekten på båten (ca 2000kg). Noen som vet anbefalt mars-turtall? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Hei, du finner manual til AQD40A her: http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...ion_engines.htm legg inn AQD40 i feltet motortype og trykk søk. Motren har som nevt max effekt ved 3600rpm og max crusing speed er oppgitt ved 3400rpm. Redigert 5.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
trikkern Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Volvo's manual for AQD40 sier at marsjfart skal ligge 200 rpm under maks, altså ikke over 2400 rpm. Men med best økonomisk kjøring tipper jeg du bør ligge på 3200 rpm. (min erfaring). Redigert 6.April.2008 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 jeg bruker marsj turtall på min aqad40b mellom 3200-3400 omdr Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Takker for alle gode svar Motoren er ekstremt tungstarter å røyker svart røyk akuratt med det samme jeg starter og hver gang jeg gasser på. Kan dette være turboen eller kansje dysene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Det med svartrøyk ved oppstart er vel ikke unormalt, det får man vel også på de nyere 41 motorene. 40'ene er vel forkammermotorer - har hørt at disse ofte er mindre startvillige en direkteinnsprøytede motorer....? Er det forresten mulig å ettermontere intercooler på en slik motor? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SF Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hei, Dersom den er tungstartet foreslår jeg å sjekke følgende: • Kompresjonstest / sylinder lekkasje test • Sjekk glødeplugger • Sjekk og evt juster/overhal dyser (gjøres hos de fleste Elektro-Diesel verksteder) • Sjekk innstilling av dieselpumpa Turboen vil ikke ha noen påvirkning på start av motoren og jeg antar derfor at det ikke er den som er problemet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Larss1 Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Glødepluggene har jeg skiftet så disse er nye, har også målt spenningen på glødepluggene å dette er ok. Er det lønsomt å koste på en så gammel motor nye dyser? ser for meg en rimelig stor regning fra verkstedet? Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Noen som vet pris på dyser til AQD40? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Noen som vet pris på dyser til AQD40? Du bare leverer inn de gamle på et dieselverksted og får disse overhalt. Sist jeg gjorde det kostet det på en Nissan diesel ca 175,- pr dyse + moms for rengjøring og justering. Dersom dysespissene er defekte og må byttes så blir det fort det dobble. Redigert 7.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.