Jump to content

Demontering innsprøytningsdyse på dieselmotor

MortenK

Recommended Posts

På mange volvo motorer må kjølevæsken først tømmes. I utgangspunktet behøver en ikke, men hylsen som dysen sitter i har en lei tendens til å følge med. Da vil evt. vann renne inn i motor. Ny foring må monteres med spesialverktøy. Selve dysen glir lett inn, problemet er ut.

Hvordan systemet er på andre motorer aner jeg ikke. Jeg betalte 1200 for overhaling av 12 dyser, dvs rens, kontroll og justering samt nye pakningsskiver.

Jeg husker hvor hvis noen lurer. Send evt. en IM. Også fikk jeg låne verktøyet. :smiley:

Hei,

Holder på å skifte dyser på en TMD 40B. Et par tips har jeg plukket opp. Det skal skiftes både en kobber-ring halveis nede i hullet samt en mindre blank tetningsring nederst i hullet på blokka. Det er ikke likegyldig hvilken vei denne ringen står. Dysene skal settes inn med kobberpasta for å hindre at de ruster fast i blokka. Kobberingene satt ganske godt, så pass på å ha solid nok verktøy slik at ikke dette knekker å ramler ned i sylinderen. brukte selv en bolt slik at hodet på denne fikk tak i kanten på ringen. Ifølge Tønsberg elektrodisel anbefalte de trykkluft for å få bort gammel rust etter at dysene var tatt ut og gjør ingen ting om litt av dette støvet ramler ned i sylinderen da det blir blåst ut med en gang motoren startes. Forøvrig kostet det 4000 og få skiftet innmaten i alle seks dysene

Til Morten K`s innledende formulering - du tror det kan være lurt å sjekke........ Lurer egentlig på hvorfor du tror dette (gange/eksos/startproblemer??). Hvis du har en motor som egentlig fungerer helt ok og/eller ikke har begynt å "oppføre seg annerledes" den senere tid - da lager du vel egetlig bare unødvendig arbeid m/tilhørende kostnader. For motorer generelt (og kanskje båtmotorer spesielt)  bør man avstå fra unødvendig "mekking" hvis ikke behov, utover normal service. Det er ikke rent få motorer som skrus "ihjel". Og ikke minst motorer som har kontakt med både saltvann og "tæringsspøkelset"... Løsner man først noe har "andre ting" lett for å følge med... og har man først begynt å skru.............

Svar til Terron!

Det du sier her her jeg helt enig i. Grunnen til at jeg vurderer å sjekke dysa er at motoren soter, etter min mening, svært mye under oppstart. Jeg synes videre at det kommer mer sort røyk ifm. gasspådrag enn det jeg tror er normalt. Jeg har brukt båten i 2 sesonger og jeg synes dette er blitt mer og mer merkbart. Motoren har og vært tregstartet hele tiden mens jeg har hatt den, men det kan ha sammenheng med at det er en ensylindret motor, alternativt at batteriene som jeg nå har i båten er for dårlige. Tror kanskje jeg må bytte disse før neste sesong. Jeg har kjørt båten uten motorlokk på for å sjekke om det er lufttilgangen, men det virker ikke som det er det som er problemet. Jeg kjenner også til at en diesel fort kan "sote" litt under oppstart, men spørsmålet er selvfølgelig hvor mye!  Det kan godt hende jeg venter med å gjøre noe før jeg har båten på vannet og kan kjøre bortom et marineverksted som kan høre må "kraftpakken" min.

s/y "Arnegrut", Asker

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...