MortenK Startet 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2002 Jeg har en YANMAR 1GM10 hvor jeg tror det kan være lurt å få sjekket innsprøytningsdysa. Er det en enkel sak å demontere denne, eller er det spesielle forhold en bør passe på. Noen som har en ide om hvor mye en slike trykktest koster? Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
BK Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Kurant sak å demontere, man fjerner bare dieselrørene (husk renslighet), skrur ut dysa (noen trenger spes verktøy), dysa leveres inn til sjekk event overhaling (koster noe ja), husk å sjekke om det er tettningsring nede i der hvor dysa er montert, denne må muligens skiftes (sjekk med verksted) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Jeg tok ut og fikk sjekka alle tre på en MD17 for 5 år siden. Med nye spisser og justering kom morroa på 2400kr. Det ble gjort hos Neve i Drammen, og andre syntes det var dyrt den gangen. Jeg skal heloverhale en Ford 2725 neste vinter og håper det blir mye respons på spørsmålet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Ville uansett anbefale å sjekke litt først. Vi var i ferd med å demontere en dyse på en Volvo TAMD42, men stoppet heldigvis i tide. På denne motoren går de nemlig gjennom kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 "Vi var i ferd med å demontere en dyse på en Volvo TAMD42, men stoppet heldigvis i tide. På denne motoren går de nemlig gjennom kjølevannet. " Definitivt lurt å sjekke først ja :lipssealed Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 På mange volvo motorer må kjølevæsken først tømmes. I utgangspunktet behøver en ikke, men hylsen som dysen sitter i har en lei tendens til å følge med. Da vil evt. vann renne inn i motor. Ny foring må monteres med spesialverktøy. Selve dysen glir lett inn, problemet er ut. Hvordan systemet er på andre motorer aner jeg ikke. Jeg betalte 1200 for overhaling av 12 dyser, dvs rens, kontroll og justering samt nye pakningsskiver. Jeg husker hvor hvis noen lurer. Send evt. en IM. Også fikk jeg låne verktøyet. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Hei Renslighet kan bla utføres med støvsuger som holdes tett inntil dysa når denne trekkes ut. Det vil gjøre at løse partikler havner i den istedenfor å falle ned i motoren. Brukes også under rengjøring av dysehullet. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
BK Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Noen som vet hvordan det er med røret som dysen sitter i på en Volvo Td 70, event spesielle opplysninger ?? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Når det gjelder pris, så er denne svært avhengig av hvor mye som må byttes mm Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 BK! 70motoren kan jeg alt om. Ta kontakt for spesialtips... Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 3.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2002 Den er fin Per, Du er herved loggført som en nyttig person Kommer nok til å plage deg en del ja :lipssealed Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2002 Hei, Holder på å skifte dyser på en TMD 40B. Et par tips har jeg plukket opp. Det skal skiftes både en kobber-ring halveis nede i hullet samt en mindre blank tetningsring nederst i hullet på blokka. Det er ikke likegyldig hvilken vei denne ringen står. Dysene skal settes inn med kobberpasta for å hindre at de ruster fast i blokka. Kobberingene satt ganske godt, så pass på å ha solid nok verktøy slik at ikke dette knekker å ramler ned i sylinderen. brukte selv en bolt slik at hodet på denne fikk tak i kanten på ringen. Ifølge Tønsberg elektrodisel anbefalte de trykkluft for å få bort gammel rust etter at dysene var tatt ut og gjør ingen ting om litt av dette støvet ramler ned i sylinderen da det blir blåst ut med en gang motoren startes. Forøvrig kostet det 4000 og få skiftet innmaten i alle seks dysene Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 4.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2002 Til Morten K`s innledende formulering - du tror det kan være lurt å sjekke........ Lurer egentlig på hvorfor du tror dette (gange/eksos/startproblemer??). Hvis du har en motor som egentlig fungerer helt ok og/eller ikke har begynt å "oppføre seg annerledes" den senere tid - da lager du vel egetlig bare unødvendig arbeid m/tilhørende kostnader. For motorer generelt (og kanskje båtmotorer spesielt) bør man avstå fra unødvendig "mekking" hvis ikke behov, utover normal service. Det er ikke rent få motorer som skrus "ihjel". Og ikke minst motorer som har kontakt med både saltvann og "tæringsspøkelset"... Løsner man først noe har "andre ting" lett for å følge med... og har man først begynt å skru............. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 5.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2002 Svar til Terron! Det du sier her her jeg helt enig i. Grunnen til at jeg vurderer å sjekke dysa er at motoren soter, etter min mening, svært mye under oppstart. Jeg synes videre at det kommer mer sort røyk ifm. gasspådrag enn det jeg tror er normalt. Jeg har brukt båten i 2 sesonger og jeg synes dette er blitt mer og mer merkbart. Motoren har og vært tregstartet hele tiden mens jeg har hatt den, men det kan ha sammenheng med at det er en ensylindret motor, alternativt at batteriene som jeg nå har i båten er for dårlige. Tror kanskje jeg må bytte disse før neste sesong. Jeg har kjørt båten uten motorlokk på for å sjekke om det er lufttilgangen, men det virker ikke som det er det som er problemet. Jeg kjenner også til at en diesel fort kan "sote" litt under oppstart, men spørsmålet er selvfølgelig hvor mye! Det kan godt hende jeg venter med å gjøre noe før jeg har båten på vannet og kan kjøre bortom et marineverksted som kan høre må "kraftpakken" min. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
dobi Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Et tips er å kjøre motoren mer eller mindre konsekvent melleom 20%-80% av totaleffekt. Under og over over lengre tid tilsmusses dysene ekstremt mye raskere enn ved skikkelig drift. Dette gir også renere eksos, mindre soting og renere ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.