Jump to content

Galvanisk trussel ?

OPTIMAL

Recommended Posts

Renset og polerte propellene idag med en grovrengjører på drillen. Ser bra ut, men vil jeg få et galvanisk problem med at

det er syrefast aksling med bronse( Messing) propell og kobber endemutter.

Akslingen er via fjær med børster og kabel koblet til 7,5 kg sink på hekken.

Men vil dette hindre tæring mellom disse tre metallene ?

Bør jeg skifte ut endemutterene ?

Asklingen din er nok av et eller annet syrefast materiale, eks. Duplex. Propellen er nok av en bronselegering og mutteren er nok av messinglegering (ikke kopper). Generelt er disse materialene nokså kompatible. Altså ligger nær hverandre i en spenningsrekke der langsomt strømmende sjøvann er mediet. Sinken din vil prøve å spenningsutjevne noe som på forhånd er nokså utjevnet. Det skader ikke å ha sinken der. Mulig du kan oppleve noe mer groe på propellen som følge av sinken, men her kan man teoretisere til man dauer. Dog, hvis du oppdager at sinken din plutslig begynner å tære i et ekstremt tempo, så har du trolig en elektrisk feil som trenger å bli rettet. Slik sett kan anoden opptre som en indikator og varsler på at noe er feil. Noe som må rettes omgående.

Hulda plukket av propellanoden for nesten to år siden (ligger i sjøen 51 uker i året, minst). Jeg har ikke hatt skyggen av korrosjonsproblemer etter at jeg tok av anoden. Det gror like jævlig på propellen.

Edited by Hulda (see edit history)

Hulda! ........Greit med noen som har litt PEIL. Du nevner groing på propellen på grunn av zinken,....... interessant. Har du en kort forklaring på den?

(Visste ikke at duplex ble brukt innenfor fritidsbåtflåten. Jobber mye med super duplex, noe som er en forferdelig material å jobbe med, men det er visst "bra saker".)

Jeg har ikke peil....

En begroingsteori går ut på at propellen får et forskjøvet potensiale. Den er ikke lenger nøytral. Kalkioner limer seg på, disse kan gjerne ha et elektron for mye. Kalken lager et diffusjonstett skikt. Dermed er giftvirkningen fra eks. kopper nøytralisert. Larver av rur foreldre sier ja takk til en utmerket bopel.

At duplex-kvaliteter kan oppfattes som vanskelig å maskinere kan være tallet 'yield strenth', eks.:

Titaneum grad 5 0,2% offset 825 MPa

Titaneum grad 2 Samme offset 275 MPa (grei å sveise)

AISI 316L samme offset 210 MPa

Duplexe stål samme offset 400- til 540 MPa alt etter kvalitet

Edited by Hulda (see edit history)

Har alltid (etter å ha flyttet til Sørlandet) hatt rur på propellen. Det høres ut som veldig logisk det du forklarer. I Trondheim hadde jeg aldri dette problemet. Lå i kanalen i brakkvann, så det er vel derfor ruren ikke fant sitt bopel som du sier.

Og sånn oss imellom: Titan grad 5!.....Fytti rakkern.